Arnaldo skrev:
Er litt ny i faget, men har prøvd nok til å erfare at koking av vørter er eit problem.
Har no hyttekjele på 27l og denne er tung å få opp i koketemp.
Kokeplata gir jo 2kw, men har fått høyre at induksjonsplate på 2kw skal gi effekt tilsvarande 2,7kw.
Stemmer dette og vil det fungere med hyttekjelen? Den er i stål og såkalt dobbeltbunna.
Anders
Induksjon er mest effektiv siden den varmer opp kjelen,
en kokeplate varmer opp platen som igjen varmer opp kjelen, dette betinger at det er full fysisk/termisk kontakt mellom kjele og plate, da kan heller ikk platen være større enn kjelen fordi du da varmer opp luften rundt og denne har dårlig termisk ledeevne.
Etter og foran induksjon er nok elementer i kjelen best, du er ikke avhengig av tykkbunnet slett kjelebunn eller magnetisk bunn.
Energi kan ikke oppstå, dermed kan ikke en induksjonsplate på 2 Kw. bli mer enn 2 Kw, men for å få samme effekt tilført av ek kokeplate må du nok opp i 2,7 Kw og enda mer med en keramisk topp.
Klipp fra :
http://sifo.no/files/file66304_aftenposten_21092006_-_induksjon_i_gryten_er_hot_-_annechen.pdf
Å få 1 liter vann til å koke, med ulike komfyrer:
Induksjon: 5- 6 min.
(Du kan også låne effekt fra en av de andre platene.
Da tar det 3- 4 min.)
Støpegods: 10- 11 min.
Keramisk topp: 12- 13 min.
Slik ble det testet: Plate med diameter på 14,5 cm.
Kokestedet ble stilt inn på 1200 watt. Kjelene hadde
flat bunn.
Kilde: Bosch/Siemens
Disse tall viser at du må ha ca. 4 Kv støpejernsplate for å erstatte 2 Kv. indusjon.
Men når du fx. er på kjøkkenet og popper poppcorn på en ståpejernskomfyr (støpejernsplater av den gode gamle sorten) kan du når poppingen starter slå av komfyren og bruke restvarmen, ikke så godt å overføre dette til øl da ....