Infeksjon fra CO2 ved trykkesetting ?

Har brygget siden 2015 og har aldri opplevd noe infeksjon av øl. I det siste året har jeg gått over til trykksatt gjærtank der jeg lager pils. Har nå opplevd to ganger at ølet har blitt infisert, og har måttet kaste en hel batch pga infeksjon (55 liter hver gang .-( ) Har prøvd å gå over det meste av prosessen for å finne ut hva som kan være kilden. Høster ofe gjær og vasker det, men dette har jeg alltid gjort, og er nøye med hygiene på dette, så jeg lurer på om det kan være noe annet som ødelegger ølet mitt. Har vært inne på tanken om at jeg tilsetter CO2 fra en sodastreamflaske med en liten regulator med en ball lock som ikke har tilbakeslagsventin, så ølet kan i utgangspunkt kommet inn den veien, da jeg tilsetter co2 gjennom den flytende ølslangen som er øverst i fatet, og at jeg kan ha hatt høyere trykk på selve fatet enn det jeg har gitt via regulator, at det da fra en tidliger batch har ligget noe i co2slangen som er ødelagt. Noen tips ?
 
Bruker du gjennomsiktig gasslange slik at du kan se om øl kryper opp i den? Har du prøvd å demontere gass ball lock for å se eller lukte om det ligger gammel øl der?

Har du bilde av tanken? Hvordan vaskes og desinfiseres den? Bruker du kulekraner eller deler med rørgjenger? begge krever ekstra renhold.
 
Jeg fikk samme utfordring med en regulator jeg ikke hadde tilbakeslagsventil på. Åpnet opp regulatoren, og den luktet ille.
 
Skal selv være mer bevisst på dette. Har jo hatt noe tilbakeslag i gass slanger av og til, men ikke tenkt noe nøye over det. Ølet er jo reint, og bare lacto eller tarmbakterier overlever i oksygenfritt miljø som det jo er i gass slangen. Jeg har før bare blåst det ut gjennom ballocken igjen ved å trykke inn stem'en. Aldri tenkt på å lukte på gassen. Men det gjorde jeg i går, og selv om slanger og ballocks ble rengjort/byttet for relativt kort tid siden så lukta det ikke rein CO2. Må nok investere i ball locker med tilbakeslagsventil, vertfall til daisychains brukt til karboneringen. Er faktisk ikke plass til tibakeslagsventil på et 20L fat i disse kommersielle kegeratorene.
 
Tilbake
Topp