Infeksjon og rengjøring

Jeg hadde noen uhell tidligere med infeksjon. Etter at jeg konsekvent kjører alle gjæringskar i oppvaskmaskinen på 70 grader så har jeg ikke opplevd infeksjon etter dette. Tar ut toppskuffen for å få plass. Kjører ca 2 kar på en vask. Bare skyller godt av vannet på den som blir tatt ut halvveis i syklusen. Karene stabler jeg oppå hverandre men da har de akkurat kommet ut av maskinen. Bruker alltid hansker, men det er pga den starsan'en tærer noe jævlig på nevene mine.

Sent from my iPad using Tapatalk

Gjæringskar i oppvaskmaskinen? Jøss, er det plass til det? Må testes...

Ellers er det fristende å si til de som er så skråsikre på egen prosess: det finnes to typer bryggere - de som har hatt infeksjon, og de som tror de ikke har hatt det ;)

Akkurat gjæringskar i form av plastbøtter må vel være det enkleste og kjappeste å rengjøre av alt utstyret? Store glatte flater som kjapt gnis rene med varmt zalovann og baksiden av en svamp.

Akkurat gjæringskar i form av plastbøtter må vel være det enkleste og kjappeste å rengjøre av alt utstyret? Store glatte flater som kjapt gnis rene med varmt zalovann og baksiden av en svamp.
Det er vel akkurat det som kan være problemet. Små rifter der bakterier kan skjule seg. Ligger det da en liten luftboble over så overlever de. Mindre sjans i oppvaskmaskin pga høy temperatur.

Kan være at skjegget er vår bryggehus smak. [emoji106]

Sent from my iPhone using Tapatalk

hehe- men seriøst: Jeg drasser sjøl rundt på et 46 år gammelt økosystem. Nå er vel ikke gammelt liv som måtte skjule seg der, det som bekymrer meg mest, men f.eks. støv fra maltmalingen. Så jeg tar en rask vask, og passer dessuten på å ikke bøye meg over noe som skal bli øl etter at kjølingen tar til. Så lenge jeg ikke vet hvor grensa mellom hysteri (ok, menn kan strengt tatt ikke lide av det:confused:) og forsiktighet går, velger jeg å risikere å være litt hysterisk.

hehe- men seriøst: Jeg drasser sjøl rundt på et 46 år gammelt økosystem. Nå er vel ikke gammelt liv som måtte skjule seg der, det som bekymrer meg mest, men f.eks. støv fra maltmalingen. Så jeg tar en rask vask, og passer dessuten på å ikke bøye meg over noe som skal bli øl etter at kjølingen tar til. Så lenge jeg ikke vet hvor grensa mellom hysteri (ok, menn kan strengt tatt ikke lide av det:confused:) og forsiktighet går, velger jeg å risikere å være litt hysterisk.

Sjefen passer på at skjegget ikkje er i bøtta [emoji106]. Det er sjefen som har skjegg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Strengt tatt så har vel store deler av økosystemet jevnt og trutt blitt byttet ut vel? Ser fra bildet ditt ikke ut som du har monsterskjegg. ;)

Strengt tatt så har vel store deler av økosystemet jevnt og trutt blitt byttet ut vel? Ser fra bildet ditt ikke ut som du har monsterskjegg. ;)

Det er som med bestefars stokk. Doppskoen ble slitt ut, så han byttet den. Så brakk bambusen, og han fikk laget ny. Til slutt røyk håndtaket, og et annet ble tilpasset. Alt er skiftet ut - men det er fremdeles bestefars stokk.

Når det gjelder det lokale økosystemet, så har det sikkert tilpasset seg skiftende betingelser opp gjennom årene. Og det har helt sikkert fått nye tilskudd gjennom bryggingen, særlig omgangen med maltet. Men jeg liker å tenke at noen av dem som flyttet inn da det først spiret fram, fremdeles har etterkommere der inne:).

Sist redigert:
Tilbake
Topp