Infeksjon ved karbonering

Når jeg skal flaske ølet mitt er jeg veldig nøye med flaskevask osv, men sukkeret til karbonering plumper jeg bare rett oppi. Kan ikke dette gi infeksjoner? Hvordan løses dette vanligvis, kan ikke huske å ha sett noe om det.

Men da tynner jeg jo ut ølet når jeg tømme dette på flaskene?? Det er vell også vanskelig å beregnet hvor mye sukker som går i hver flaske på denne måten.

Du tynner det ut, men tilfører også mer sukker, så i realiteten blir nok ølet øøørlite sterkere, avhengig av hvor tykk lake du koker. Jeg pleier å koke laken i ca. 15 minutter (desinfisert) og helle den i en gjæringsbøtte sammen med ferdig utgjæret øl. Rører forsiktig (unngå unødig oksidering) for å sørge for jevn fordeling før ølet tappes på flasker. Har fungert glimrende hittil!

Beregningen av sukkermengde er jo også mye enklere når du blander med hele batchen. Hvis du måler opp sukker til hver enkelt flaske blir det vel veldig mye veiing?

Vi har gjort forsøk med rent sukker.

6 flasker ble tilsatt rent sukker fra ny pose. Resterende flasker fikk kokt sukkerlake.

Gjett hvilke 6 flasker som ble infisert.. ;D

Sukkerlaken først i omstikkingskaret, så fyller du på ølet. Ikke bli fristet til å røre, da det øker faren for å tilsette oksygen, noe som på dette tidspunktet vil gi en stygg smak i ølet. Det blander seg godt nok uansett!

Borgar skrev:
Sukkerlaken først i omstikkingskaret, så fyller du på ølet. Ikke bli fristet til å røre, da det øker faren for å tilsette oksygen, noe som på dette tidspunktet vil gi en stygg smak i ølet. Det blander seg godt nok uansett!

:attevar:
Dette er en påstand som kan kreve modifikasjoner, Ref de utallige innleggene som omhandler ujevn karbonering.
Kort fortalt så avhenger dette blant annet av:

-Tykkelse på sukkerlaken
-Graden av blanding i karet
Størrelse på batch. (prøv det samme i et 200 liters jelsafat)

Det er ingenting i veien med å røre forsiktig. Det er tross alt snakk om røre inn laken, ikke piske den inn

Dette pleier jeg å gjøre:

1. Koke sukkerlake (6-7 gram sukker i ca 6 dl vann) i ca 15 min.
2. starter omstikking til ny gjæringsdunk. Etter å ha stukket om ca en fjerdedel av det utgjærede øllet på ny dunk, tilsetter jeg sukkerlaken, og tapper så videre resten av øllet. Legger ofte slangen i kveil i bunnen av omstikkingsdunk slik at øllet sirkulerer og blander seg godt med sukkerlaken.
3. Rører veldig forsiktig med en star-sannet sleiv for sikkerhets skyld (Har opplevd flaskebombe pga dårlig blanding, og det vil jeg IKKE være med på igjen).

Etter at jeg begynte med dette har jeg hverken opplevd infeksjon, oksidering eller flaskebomber/ujevn blandings.

jeg tar sukker rett fra posen og oppi ølet.
går helt fint.
aldri hatt problemer med det.
ikke vær så redd for infeksjoner, lite sannsynlig at du får det.
men gjør det på den måten du føler er tryggest i dine øyne.

biri skrev:
jeg tar sukker rett fra posen og oppi ølet.
går helt fint.
aldri hatt problemer med det.
ikke vær så redd for infeksjoner, lite sannsynlig at du får det.

Jeg er svært uenig med deg i den påstanden :yes:

edit : Det er ikke helt uten grunn at vi koker sukkerlaken i 10 -15 minutter

det har du lov til.
men sjansen for å få en infeksjon, den er liten.
jeg er ikke så bekymret for å ha strø sukker rett i ølet, av den enkle grunn bakterier lever ikke i sukker.
sukker har akkurat samme type egenskaper som salt, bare svakere.
dvs. at det trekker ut fukt fra levende oranismer, slik at bakterier ikke overlever i sukker.
en enkel prosess kalt osmose.
ta litt sukker på en skål med jordbær i sommer, så ser du hva som skjer etter noen timer.

det med sukker, den er jeg ekstremt sikker på.
men jeg syns fortsatt, at folk skal gjøre ting på sin egen måte.
jeg kan ikke si hva som er rett og galt, for andre.
og det med infeksjoner, normal hygiene og god vask.
det hjelper utrolig mye.

Da er din anbefaling. Strø sukker rett på ferdiggjæret øl, uavhengig av kimtall på sukkeret.oki  :idea:

du kan kansje ha rett hvis du får coliforme bakterier i ølet, men de dukker helst opp i laktose.

Dere blir uansett ikke enig (og stakkars Geir vet ikke hva han skal tro) (og det er en av grunnene til at folk uansett bør fate og tvangskarbonere), og for å bringe diskusjonen over på noe langt mer alvorlig!!

Biri - i mean really:

bryggmester bob.
kan det brygges?
ja det kan det!  NEI, NEI, NEI! Det heter ikke det!!!!
KLART DET KAN!

Full skjerpings på det!  :neinei:

Tilbake
Topp