Infeksjon ved karbonering

Hva har egentlig CFU(tidligere kalt kimtall) med saken å gjøre Torga? Hvis man skal være så pirkete at man skal dyrke opp kolonier og telle CFU på hver minste ingrediens du bruker får du jo aldri tid til å brygge øl ;) Jeg kan ikke se noen årsaker til at strøsukker skal være så mye værre enn noe annet. Ofte ligger det igjen vannfilm i gjæringskar og på annet utstyr som har mye høyere risiko for å være kontaminert.

Sukker og salt er konserveringsmidler fordi det er få bakterier som lever i disse miljøene. Begge stoffene binder vann som igjen fjerner livsgrunnlaget for mange bakterier. Staphylococcus har ett høyere toleransenivå når det komme til lite væske, men som nevnt er vannfilm et større kontaminasjonsproblem. Hvis vi skal ta argumentet om 15 min kok, holder det egentlig ikke stand da det finnes typer hyperthermophilic som overlever autoklavering i ca 60 min.. Kok er IKKE det samme som sterilisering.

Veldig mykje fram og tilbake her no, og det er ikkje rart dersom han som først kom med spørsmål er meir usikker no...
Eg er nybegynner sjølv i faget, og driv veldig lavbudsjett med tanke på innkjøp av dyrt utstyr til brygging. Er difor tilhengar av enkle løysingar, så lenge dei funkar for meg.
Ein av tinga som funkar for meg er å karbonere flasker ved å vaske dei, koke dei, putte 1 sukkerbit i flaska, fylle opp med øl og så korke den. Har fullført 7 ulike brygg på denne måten, alt ser ut til å funke bra, utan noko form for infeksjon... Naturlig og grundig hygiene er sjølvsagt ei forutsetning! :)

den måten du gjør det på.
tommelen opp.
samme som meg nesten.
bruker bare sukker eller coopers drops.

Han som først kom med spørsmålet synes egentlig dette var en interessant diskusjon :) Jeg har hatt fire brygg og litt problemer med at flasker fra samme brygg smaker veldig forskjellig.  Men tror det har mye med at sukker mengden rett i flaske har vært vanskelig å beregne. En halv ts er ikke akkurat noe nøyaktig mål :)

bra trådstarter syns det er intresant da.
kansje litt drøyt å dra inn alt mulig av fag prat og da, men det er utrolig intresant å lære om bakterier og og produksjoner.
har drevet med næringsmidler i 13 år, fortsatt mye å sette seg inn i.

Håper du ble litt klokere, geir 1233. For min del bruker jeg omstikkingskar, brygger 25 liter øl om gangen, og lager sukkerlake på 2,5 dl vann + sukker. For sikkerhets skyld koker jeg denne en stund (hvem som har rett i ovennevnte bakteriediskusjon vet jeg ikke, men det koster meg ikke mye tid å koke og nedkjøle laken). Jeg trer en rengjort PVC-slange på tappekranen til gjæringskaret, denne går til bunnen av omstikkingskaret. Når tappinga begynner rører jeg forsiktig med slangen for å sikre meg at sukkerlaken blandes godt. Dette er en fin og praktisk måte for å få stabile og mest mulig forutsigbare resultater når det gjelder kullsyrenivå.

Per Øyvind skrev:
Håper du ble litt klokere, geir 1233. For min del bruker jeg omstikkingskar, brygger 25 liter øl om gangen, og lager sukkerlake på 2,5 dl vann + sukker. For sikkerhets skyld koker jeg denne en stund (hvem som har rett i ovennevnte bakteriediskusjon vet jeg ikke, men det koster meg ikke mye tid å koke og nedkjøle laken). Jeg trer en rengjort PVC-slange på tappekranen til gjæringskaret, denne går til bunnen av omstikkingskaret. Når tappinga begynner rører jeg forsiktig med slangen for å sikre meg at sukkerlaken blandes godt. Dette er en fin og praktisk måte for å få stabile og mest mulig forutsigbare resultater når det gjelder kullsyrenivå.

Jeg bruker utelukkende sukkerbiter ved flaskekarbonering.
har flasket 30 brygg nå, og ikke hatt en dårlig flaske.

Bruker dere da én sukkerbit på 0,33 flasker?

Tenkte å flaske brygg #004 idag, med sukkerlake som på de tre første, men har opplevd litt ugjevn karbonering på de to siste, så vurderer da å heller kjøre sukker direkte oppi flaskene...

Kjører da 0,75 liters flasker.

Mvh Martin

malm skrev:
Bruker dere da én sukkerbit på 0,33 flasker?

Tenkte å flaske brygg #004 idag, med sukkerlake som på de tre første, men har opplevd litt ugjevn karbonering på de to siste, så vurderer da å heller kjøre sukker direkte oppi flaskene...

Kjører da 0,75 liters flasker.

Mvh Martin

ja, jeg bruker 1 på 0.33 , 1,5 på 0,5 L og to på 0.75 ..
utregningen her er vel ikke akuratt proposjonal.. men dette har fungert helt bra her!

Flygel skrev:
utregningen her er vel ikke akuratt proposjonal.. men dette har fungert helt bra her!

Flotters!

Burde vel tilsvare 4g (til IPA ihvertfall) fant jeg ut, så det er er vel bare å dobbeltsjekke når jeg får de i hus.

Takker og bukker!

Mvh Martin

malm skrev:
Flygel skrev:

Flotters!

Burde vel tilsvare 4g (til IPA ihvertfall) fant jeg ut, så det er er vel bare å dobbeltsjekke når jeg får de i hus.

Takker og bukker!

Mvh Martin

Tja , sånn nesten ..
en sukkerbit skal vel veie 2 gram, hvilket tilsvarer 6 g per liter på 0.33

på 0,75 er vi noe under,men ikke nede i .4

Tenkte bare på att det er like greit som å ha sukker direkte på flasken, siden laken  oppløser seg fortere en sukkeret.
Slippe da å måtte "røre" ut laken i omstikket.
Var bare en tanke jeg hadde.  :)

Willyen skrev:
Tenkte bare på att det er like greit som å ha sukker direkte på flasken, siden laken  oppløser seg fortere en sukkeret.
Slippe da å måtte "røre" ut laken i omstikket.
Var bare en tanke jeg hadde.  :)

Jeg rører ALDRI ut laken iomstikket  de gangene jeg benytter denne måten . (oftest bruker jeg sukkerbiter, men Weiss som krever mer, eller andre typer som vil ha mindre bruker jeg lake)
slenger det i dunken, heverter ølet over, tapper på flasker. aldri noe problem :)

Vi brukte lenge en plastsprøyte for å fordele sukkerlake på flaskene, og det var ingenting galt i det, men vi brukte en noe større sprøyte. Kanskje litt vanskelig å dosere nøyaktig like mye i hver flaske, og litt ekstra hjernearbeid for å beregne mengden sukker i laken. Gikk over til å stikke om til et annet kar, og har ikke angret. Mye lettere, trenger ikke tenke så hardt på mengden vann, bare det er "passe", og man får ølet vekk fra gjærkaka, slik at det er bare å tappe omstikkingkaret helt tomt uten å tenke på å få med for mye trub og gjærrester i de siste flaskene :)

Vi bruker også kran og flaskefyller, som gjør tappingen til en lek.

Stemmer også for omstikking. Her i huset er det dedikert flaskefat. Aldri hatt problem med det og kommer nok til å fortsette med det så lenge jeg karbonerer naturlig. Brukte coopers drops på to-tre første brygg, men etter det har jeg aldri angrer på omstikkingskar. Sparer mye tid på det;)

Har bare flaska 4 brygg så langt, men etter å ha opplevd noen flasker med dårlig karbonering i alle de tre første batchene ved bruk av omstikkingsmetoden (etter alle kunstens regler), så gikk jeg for sukkerbiter nå sist.

Nå flasker jeg på 0,75 flasker så det er ikke så store jobben å tappe i de uansett, men synes det var deilig å slippe omstikkinga. Dessuten er  sjelefreden man får ved å vite at ingen av flaskene har fått flaskebombefarlig mye sukker i seg er gull verdt. Og ikke minst er det veldig greit å slippe underkarbonert øl, som jo også er noe av det kjiipeste som finnes...

Sånn sett er jeg vel i bunn og grunn mer bekymra for flaskebomber og flatt øl enn jeg er for infeksjoner...

Et lite spørsmål til slutt: Er det noe spesielt man må gjøre når man karbonerer med sukkerbiter? Snu på flaskene underveis i prosessen, eller la de stå lengere enn to uker?

Mvh Martin

Eg brukar å la flaskene stå i romtemperatur i 12-14 dagar, før prøvesmaking. Dersom den då er litt "flat", lar eg dei stå nokre dagar til. Etter godkjent prøvesmak, set eg flaskene i kjellaren. Dvs, ein kjøligare plass. Bor i eit hus frå 1933, med solide steinmurar i kjellaren, så der er det ideell lagring for godsakene! :)

Idar skrev:
Eg brukar å la flaskene stå i romtemperatur i 12-14 dagar, før prøvesmaking. Dersom den då er litt "flat", lar eg dei stå nokre dagar til. Etter godkjent prøvesmak, set eg flaskene i kjellaren. Dvs, ein kjøligare plass. Bor i eit hus frå 1933, med solide steinmurar i kjellaren, så der er det ideell lagring for godsakene! :)

Høres ut som en kjent prosedyre :) Så ingen romstering på flaskene for å løse opp sukkerbitene og fordele sukkeret?

Mvh Martin

Tilbake
Topp