Infeksjon?

Finn Berger

Moderator
Flasker en Vestkyst i dag. Smaker veldig godt, men jeg har en dårlig følelse: Den har gått fra 1.063 til 1.008 på 3 uker. Det gir 7,3% ABV og en utgjæring på 87%. Det var ikke meningen. Gjæren er en blanding av WLP013 og s-05, der den siste nok er sjefen.

Jeg har ikke så mye erfaring med s-05/WLP001. Er det helt uvanlig at den gjærer så langt ned? Det var nok en veldig forgjærbar vørter, mesket på 65 => 63 lenge og vel, og det er jo ikke mye krystallmalt i denne, heller.

Jeg har så og si samme. Min Vestbrygg-kit Kinn Vestkyst gikk fra OG70 til FG15. Og justert blir det akkurat samme intervall som deg, bare jeg ligger høyere i skalaen.
Brukte samme gjær.

Min Vestkyst smakte litt "såpe" den første måneden etter flaskeferdig. Men denne smaken forsvant etter noen ukers lagring.

Takk; her blir det "likes" over en lav sko. Jeg trengte å høre det der:p. Da har jeg utsikter til en fuselfri og infeksjonsfri Vestkyst - og det trenger jeg!

Skyter inn et nybegynnerspørsmål her. Er det slik at dersom intervallet fra OG til FG blir stort (større enn oppskrift e.l.) kan dette indikere infeksjon?

Hvis du får større prosentvis utgjæring enn du kan forvente ut fra gjærtype og mesking, begynner du å bli engstelig, og særlig hvis SG ikke stabiliserer seg. (Slik regner du det ut: Du tar differansen mellom OG og FG og deler på OG. Eksempel: 1.063 - 1.008 = 55. 55:63 = 0.87 => 87% utgjæring.)

Mine infeksjoner har brukt lengre tid på å manifestere seg. En infeksjon starter jo gjerne bare med noen hundre gjærceller eller så og vil typisk trenger noen uker på å droppe SG.

Jeg har nettopp satt ny rekord i infeksjon tror jeg: Brygget Tripel forrige helg, og nå har jeg en tripel med SG 1.012 og pH på 3.23! Og det uten å forsøke å syrne. Mistenker at jeg må ha fått en flue eller noe oppi der som sprer eddiksyre eller noe. Har hatt mye kødd med infeksjoner i det siste :(

Jeg har nettopp satt ny rekord i infeksjon tror jeg: Brygget Tripel forrige helg, og nå har jeg en tripel med SG 1.012 og pH på 3.23! Og det uten å forsøke å syrne. Mistenker at jeg må ha fått en flue eller noe oppi der som sprer eddiksyre eller noe. Har hatt mye kødd med infeksjoner i det siste :(

Trist å høre at du fortsatt sliter med dette. Flue med eddiksyre er ikke så skrekkelig sannsynlig da acetobakter trenger både oksygen og alkohol for å jobbe og jeg antar du har hatt gjæringslås på karet ditt. Forskning ser ut til å peke på at pediococcus jobber langt raskere enn hva vi har trodd tidligere og kan forårsake en signifikant pH-drop på bare noen timer. Fra tidligere erfaring vet vi jo at pediococcus er rimelig IBU-robust - så det er kanskje en rimelig forklaring.

Hvordan smaker det? Det må jo være grusomt sure saker. Diacetyl? "Ropiness"?

Trist å høre at du fortsatt sliter med dette. Flue med eddiksyre er ikke så skrekkelig sannsynlig da acetobakter trenger både oksygen og alkohol for å jobbe og jeg antar du har hatt gjæringslås på karet ditt. Forskning ser ut til å peke på at pediococcus jobber langt raskere enn hva vi har trodd tidligere og kan forårsake en signifikant pH-drop på bare noen timer. Fra tidligere erfaring vet vi jo at pediococcus er rimelig IBU-robust - så det er kanskje en rimelig forklaring.

Hvordan smaker det? Det må jo være grusomt sure saker. Diacetyl? "Ropiness"?
Ikke noe ropiness, men litt diacetyl. Lokket har vært litt av og på grunnet gjærsøl. Mistenker at jeg gjør ting på dette rommet som ikke passer for gjæring - måler opp knust malt for eksempel :) tar ikke infeksjon i gjæringskaret så innmari tungt, men det er jo litt kjedelig.

Tilbake
Topp