infeksjon??

Noen som kan hjelpe ?

Har hatt flere brygg som får ett hvitt lag med bobler på toppen. Alt utstyr er desinfisert før brygging, gjæringskarene og.
Bryggene det har skjedd på har stått ca en 3-4 uker på kar.

Hvorfor skjer dette ?

Vedlegg

• WP_20160801_17_19_16_Rich.jpg
    WP_20160801_17_19_16_Rich.jpg
    92,8 KB · Sett: 164
Hvilken gjær? Hvis du pirker borti, spretter det opp hvite, pudrete bobler? Ser veldig ut som en pellicle, som betyr høy sannsynlighet for bakterier og/eller villgjær.

Hvorfor skjer det? Enten skittent utstyr eller slurvete prosess. Mener ikke "slurvete" på en nedsettende måte, jeg har selv hatt mange infeksjoner. Hva kan du gjøre? Start med å sjekke alt av utstyr som når vørteren etter at den er kjølt:

- Er det riper?
- Er det skitt i kriker og kroker?
- Har du skrudd fra hverandre alt som kan skrus fra hverandre? Kraner osv kan fort hamstre en del dritt

Vask alt en gang til, nøye.

Se på prosess:

- Er du sikker på at alt desinfiseres?
- Bruker du desinfeksjonsmidler som de skal?
- Eksponerer du vørteren unødig for luft?
- Jobber du med vørter i trekkfulle eller støvete områder?
- Håndterer du malt i nærheten av der du gjærer?

Hvis du går grundig igjennom finner du helt sikkert noe som kan forbedres, det gjør ihvertfall jeg oftere enn jeg syns jeg burde :)

Se også på hvordan du behandler gjær. Rehydrering av tørrgjær, hamstring av gjær, og gjærstartere er alle prosesser med gode muligheter for blindpassasjerer om man ikke er meget nøye med renholdet.

Takk for utfyllende svar, det gav oss mange ting og tenke på.

Boblene er hvite, pudrete og flytter seg bare om vi pirker borti dem.

Sirkulasjonspumpe har gått tett da det har samlet seg mye drit fra tidligere. Ellers skrur vi av kranene på 30l plaskar og desinfiserer før gjæring. Skal prøve å være enda mer nøye med dette og desinfisering ellers.

De fleste brygg vi har satt er med Safale US05 gjær. Koker vann til rehydrering og venter til det treffer rett temp før vi tilsetter gjær i desinfisert beholder.

Vi brygger i en garasje så det er forsåvidt ett støvete område.

Skal ta alle punkter til etteretning og være mer nøye.

Takk for hjelpen

Hvilken gjær? Hvis du pirker borti, spretter det opp hvite, pudrete bobler? Ser veldig ut som en pellicle, som betyr høy sannsynlighet for bakterier og/eller villgjær.

Hvorfor skjer det? Enten skittent utstyr eller slurvete prosess. Mener ikke "slurvete" på en nedsettende måte, jeg har selv hatt mange infeksjoner. Hva kan du gjøre? Start med å sjekke alt av utstyr som når vørteren etter at den er kjølt:

- Er det riper?
- Er det skitt i kriker og kroker?
- Har du skrudd fra hverandre alt som kan skrus fra hverandre? Kraner osv kan fort hamstre en del dritt

Vask alt en gang til, nøye.

Se på prosess:

- Er du sikker på at alt desinfiseres?
- Bruker du desinfeksjonsmidler som de skal?
- Eksponerer du vørteren unødig for luft?
- Jobber du med vørter i trekkfulle eller støvete områder?
- Håndterer du malt i nærheten av der du gjærer?

Hvis du går grundig igjennom finner du helt sikkert noe som kan forbedres, det gjør ihvertfall jeg oftere enn jeg syns jeg burde :)

Vil ein ikkje sjå tråder frå boblene vist ein har ein infeksjon ?

Har brygga 170 brygg til n og veit at det er stor forskjell på korleis gjæren oppfører seg etter endt gjæring

Så eg hadde tatt det med stor ro og tapp

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vil ein ikkje sjå tråder frå boblene vist ein har ein infeksjon ?

Har brygga 170 brygg til n og veit at det er stor forskjell på korleis gjæren oppfører seg etter endt gjæring

Så eg hadde tatt det med stor ro og tapp

Har du tappet brygg som ser ut som dette med gode resultater ?

Hadde ett brygg tildligere som det var klare tråder i, så ut som spindelvev.

Har du tappet brygg som ser ut som dette med gode resultater ?

Hadde ett brygg tildligere som det var klare tråder i, så ut som spindelvev.

Eg har tappa brygg der det ligg gjær og humle rester på toppen fleire ganger. Svært sjeldent det er ein heilt rein overflate på våre brygg

Har aldri hatt infeksjoner som viser seg som tråder.
Vårt øl vert som oftest drokke opp i løpet av eit halvt år og då er det godt [emoji3]

Jeg synes faktisk det er litt vanskelig å bedømme om denne er infisert eller ei. Det er vanskelig mtp bildet. Lignende bobler er ikke helt uvanlig, meeen, de ser litt i overkant ut. Ville latt den stå lengre for å se om du får en MATT hinne oppå ølet. Hvis det allerede er det så er det garantert infisert pr nå.

Jeg synes faktisk det er litt vanskelig å bedømme om denne er infisert eller ei. Det er vanskelig mtp bildet. Lignende bobler er ikke helt uvanlig, meeen, de ser litt i overkant ut. Ville latt den stå lengre for å se om du får en MATT hinne oppå ølet. Hvis det allerede er det så er det garantert infisert pr nå.

Ingeksjon vil vel vise seg med vekst. Og det er snakk om forandring frå dag til dag ?

Jepp. Dette kan f.eks være i et tidlig stadie. Hvis det er infisert så kommer det mest sannsynlig til å danne seg ei matt hinne over den, med hvite tråder som skyter utover, som sprekker i isen.

Svaret mitt var ikke ment som et bastant "ja" - det er ikke lett å bedømme ut fra ett bilde. Men de boblene ser mistenkelige ut.

Har du smakt på det? Hvis du har mulighet kan du jo også måle pH - er den under 3.7 så er det nok et mistenkelig tegn. Som andre sier så vil en eventuell infeksjon gro seg verre over tid, så om du gir den en uke eller to til så kanskje det er lettere å se.

Jeg har tidligere sjanset på å flaske øl med en tynn pellicle da det skulle drikkes på en fest tre uker etter. Infeksjonen hadde ikke fått tid til å skade ølet på noen måte jeg kunne merke da, så det gikk greit. Men om du ikke har umiddelbare planer om å tømme i deg batchen ville jeg vurdert om det er verdt arbeidet å flaske det dersom du ender opp med å tømme ut 40 flasker som gusher om en måned.

Svaret mitt var ikke ment som et bastant "ja" - det er ikke lett å bedømme ut fra ett bilde. Men de boblene ser mistenkelige ut.

Har du smakt på det? Hvis du har mulighet kan du jo også måle pH - er den under 3.7 så er det nok et mistenkelig tegn. Som andre sier så vil en eventuell infeksjon gro seg verre over tid, så om du gir den en uke eller to til så kanskje det er lettere å se.

Jeg har tidligere sjanset på å flaske øl med en tynn pellicle da det skulle drikkes på en fest tre uker etter. Infeksjonen hadde ikke fått tid til å skade ølet på noen måte jeg kunne merke da, så det gikk greit. Men om du ikke har umiddelbare planer om å tømme i deg batchen ville jeg vurdert om det er verdt arbeidet å flaske det dersom du ender opp med å tømme ut 40 flasker som gusher om en måned.

Slutt nå med å skremme folk.

Øl brygging er noke ein må lære. I 2011 då me starta å brygge var me redde alt og alle. Etter litt tid og forståelse av prosessene har me ein kontroll på det me held på med som gjer at me brygger godt øl. Om ein skal tru på alt som vert sagt her på forumet så er det ikkje mulige for ein vanleg mann å brygge øl heime lenge. For å brygge godt øl er det lite ein treng, berre øving overtid.

Kan like gjerne la det stå lengre for å se om det endrer seg.... Noen øl blir veldig klare med en seig gjær-ring i kantene på karet. Noen har blitt som denne, smaker og lukter greit men ser ut som den gjør... Kjedlig og tømme ut mange brygg om det ikke er noen feil på det.

Regner med andre normalt sett har en klar øl-farge på overflaten med spor etter gjær i kantene somnormalen ?

I frykt for å hisse opp forumpolitiet ytterligere prøver jeg meg på ett innlegg til...

Regner med andre normalt sett har en klar øl-farge på overflaten med spor etter gjær i kantene somnormalen ?

Tja, noen er klare, andre har lett skum, noen har humlegrums og/eller gjærrester som flyter rundt. Det er sjelden det er helt klart. En sjelden gang i blant er det en pellicle, og den ser litt annerledes ut.

Du kan jo evt google bilder av pellicles og sammenligne med hva du ser.

Jeg har hatt ett brygg som så litt verre ut. Det ble stående 4-5 uker i 20-23 grader. Jeg brukte samme gjær og prosedyre som alle andre brygg og konkluderte med urenheter. Jeg kasta hele bøtta og har ikke opplevd tilsvarende seinere.
Synes ikke det var verdt å risikere flere brygg i forhold til kostnaden av ei bøtte.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg hadde gjort følgende; smakt, sjekket FG over en uke, flasket om alt virket bra. Karbonert. Satt det så kaldt som mulig. Drukket opp fort. :) Det er i hvertfall lurt og sjekke trykk i flaskene innimellom :).

Tilbake
Topp