Hvilken gjær? Hvis du pirker borti, spretter det opp hvite, pudrete bobler? Ser veldig ut som en pellicle, som betyr høy sannsynlighet for bakterier og/eller villgjær.
Hvorfor skjer det? Enten skittent utstyr eller slurvete prosess. Mener ikke "slurvete" på en nedsettende måte, jeg har selv hatt mange infeksjoner. Hva kan du gjøre? Start med å sjekke alt av utstyr som når vørteren etter at den er kjølt:
- Er det riper?
- Er det skitt i kriker og kroker?
- Har du skrudd fra hverandre alt som kan skrus fra hverandre? Kraner osv kan fort hamstre en del dritt
Vask alt en gang til, nøye.
Se på prosess:
- Er du sikker på at alt desinfiseres?
- Bruker du desinfeksjonsmidler som de skal?
- Eksponerer du vørteren unødig for luft?
- Jobber du med vørter i trekkfulle eller støvete områder?
- Håndterer du malt i nærheten av der du gjærer?
Hvis du går grundig igjennom finner du helt sikkert noe som kan forbedres, det gjør ihvertfall jeg oftere enn jeg syns jeg burde
Vil ein ikkje sjå tråder frå boblene vist ein har ein infeksjon ?
Har brygga 170 brygg til n og veit at det er stor forskjell på korleis gjæren oppfører seg etter endt gjæring
Så eg hadde tatt det med stor ro og tapp
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du tappet brygg som ser ut som dette med gode resultater ?
Hadde ett brygg tildligere som det var klare tråder i, så ut som spindelvev.
Jeg synes faktisk det er litt vanskelig å bedømme om denne er infisert eller ei. Det er vanskelig mtp bildet. Lignende bobler er ikke helt uvanlig, meeen, de ser litt i overkant ut. Ville latt den stå lengre for å se om du får en MATT hinne oppå ølet. Hvis det allerede er det så er det garantert infisert pr nå.
Svaret mitt var ikke ment som et bastant "ja" - det er ikke lett å bedømme ut fra ett bilde. Men de boblene ser mistenkelige ut.
Har du smakt på det? Hvis du har mulighet kan du jo også måle pH - er den under 3.7 så er det nok et mistenkelig tegn. Som andre sier så vil en eventuell infeksjon gro seg verre over tid, så om du gir den en uke eller to til så kanskje det er lettere å se.
Jeg har tidligere sjanset på å flaske øl med en tynn pellicle da det skulle drikkes på en fest tre uker etter. Infeksjonen hadde ikke fått tid til å skade ølet på noen måte jeg kunne merke da, så det gikk greit. Men om du ikke har umiddelbare planer om å tømme i deg batchen ville jeg vurdert om det er verdt arbeidet å flaske det dersom du ender opp med å tømme ut 40 flasker som gusher om en måned.
Regner med andre normalt sett har en klar øl-farge på overflaten med spor etter gjær i kantene somnormalen ?
Hvis det er rent og tett skal ikke det være noe problem.Også, er 4 uker på gjæringskar i plast en eventuell felle, eller har tiden her lite og si ?
Nei. Det. Det har nok skjedd før, eller at karet er urent.Også, er 4 uker på gjæringskar i plast en eventuell felle, eller har tiden her lite og si ?