Ingen alkohol etter gjæring...?

Hei,
Et lite mysterium for en nybegynner  :roedme: - hva har skjedd her:

Satte for noen uker siden vårt første lager-øl og gjorde som vanlig noen nybegynnertabber. Med litt dårlig planlegging fikk vi inn gjæren samme dag som vi skulle brygge, men ville likevel prøve ettersom dette var eneste mulighet for å få brygget før ferien. Har forstått at det er spesielt viktig for lager-øl med god utgjøring og skulle selvfølgelig ha laget en gjærstarter, men dette ble altså ikke mulig. Valgte i stedet å lage et brygg litt under 20 liter og prøve med gjæren rett i karet. Vi ble litt ekstra skeptiske når Wyeast-pakka ikke svellet opp etter at vi hadde slått ampullen og latt den stå noen timer. Men ville likevel gi det et forsøk ettersom vi ikke hadde noen backup-gjær. Tror den øvrige bryggeprosessen gikk greit, og satte gjæringskaret i kjøleskap på 8 grader. Så skjedde ingenting ei uke. Også ingenting ei uke til. Og fortsatt ingenting, men tenkte likevel vi skulle la det stå for å se hva som skjedde - ølet var jo sikkert tapt uansett. SÅ først etter fem ukers tid begynte det å ploppe i gjærlåsen og det fikk et utseende som ligna på at det hadde skjedd en stormgjæring (i hvert fall lik en stormgjæring for ale som er det vi har brygget før). Lot det vente enda ei uke og sjekka det i dag hvor det hadde en FG på 1045 - helt likt med OG som også var på 1045!! Kan noen forklare hva som kan ha skjedd? Hvordan kunne ølet ha stormgjæret (eller i hvert fall gjæret) uten at det ble noe alkohol av det?

Ølet (eller kanskje mer korrekt - vørteren med gjær i) er forøvrig på de evige jaktmarker nå. Men skulle gjerne ha skjønt greia.
 
hei.

Er ikke noen spesialist, men det første som slo meg var at du ikke har brukt samme temperatur på vørteren når du leste av OG og FG. Dersom vørteren ved avlesning av OG var varmere enn 20°C og under 20°C ved avlesing av FG så kan det ha vært noe gjæring og forbruk av sukker. Du sier gjæring startet etter 5 uker, var det da stormgjæring, eller bare ett og annet plopp?

Når det gjelder hvorfor gæringen ikke startet før etter 5 uker så er vel noen pilsgjær ikke er beregnet for så lave temperaturer. Hvilken gjær brukte du? Hvor gammel var den? hvilken temperatur ble den pitchet på, og ble dunken ristet for å tilføre oksygen?
 
Inntill gjæreksperter utaler seg :
Bruk høyere temperatur, har erfart at ved 8 grader stopper gjæring så å si nesten helt, eller ihvertfall tar det laaang tid, og ved ni grader er det full fres. SISt jeg leste på en Wyeast pakke stod det fra 9 til ? grader.
At pakken ikke blåser se opp på noen timer er normalt, i de verste tilfeller har det tatt en uke, men da er neppe gjæren helt bra.
Starter er ikke livsviktig på 20 liter batch men anbefales vel ved mer enn ca fem liter
Har du brukt en 25 liter bøtte og det har stormgjæret så kommer skum ut av gjærlåsen.

Så jeg tror gjæren var død eller temperaturen for lav.
 
Ok, det forklarer nok saken. Og lærer i  hvert fall litt til neste gang det blir lager-brygging  ;). Brukte en 2278 Czech Pils og ser inne på sida til Wyeast nå at den står med gjæringstemp 10-14 grader C. Har et kjøleskap som tydeligvis trenger hjelp ettersom det kun har innstillinger for 2, 4, 6 og 8 grader. Får sjekke opp litt om denne forherligede UT-200.

Det var ikke gjærrester i låsen, så da har den vel ikke har stormgjæret. Men ettersom jeg var litt fra og til pga ferie hadde jeg ikke full oversikt underveis.

Gjæren ble pitchet på 20 grader og tilsatte godt med oksygen. OG og FG ble målt på ca 20 grader begge to.

Men skummet som oppsto og ploppingen i gjærlåsen var kanskje mer forråtnelse enn gjæring kanskje? Smakte såvidt, og var egentlig ingen usmak bortsett fra litt i overkant gjær-preg.

Noen tips til artikler eller bøker som forklarer gjæring litt mer i detalj? "Moderne hjemmebrygging" kommer litt til kort noen ganger...
 
Sikker på at det er grader termostaten på kjøleskapet viser, og ikke at 2 er minimum og 8 er max?
Isåfall har du nok prøvd å gjære nær frysepunktet...
Bare en tanke.
 
Serigs™ skrev:
Sikker på at det er grader termostaten på kjøleskapet viser, og ikke at 2 er minimum og 8 er max?
Isåfall har du nok prøvd å gjære nær frysepunktet...
Bare en tanke.

Den samme tanken slo meg også, bare at jeg har merker fra 1 til 5. Det kan jo tenkes at gjæren ikke vær i optimal form og at den i tillegg fikk vanskelig forhold å hanskes (lav temperatur, og det å være få gjærceller). Med tanke på dette så kan jeg bare anbefale å ha back-up gjær (f eks SafLager) i tilfellet ting ikke går helt som planlagt.
 
Relativt nytt kjøleskap og det står °C ved siden av tallene, men skjønner tanken! Har heller ikke dobbeltsjekket at termostaten faktisk gir den temperaturen den er oppgir - men gjør det helt sikkert til neste brygg  :)
 
Tips til senere er å ikke gi opp så lenge det ikke er helt sikker på att brygget er ødelagt.
Hvist OG og FG var lik, å ingen utpreget drittsmak på vørteren, kunne du tilsatt ny gjær, å prøvd på ny.
Jeg vil nokk mistenke att det har vert for kaldt for gjæren.
 
Tilbake
Topp