1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Ingen forandring i FG etter to uker med gjæring..

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Loksodrom, 6 Des 2018.

1. Loksodrom

Loksodrom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei!

Jeg og to av mine kamerater begynnte med ølbrygging her for noen uker siden. Vi bestilte norsk tradisjonelt juleøl pakken ifra bryggselv.

Etter to uker med gjæring i 10-12 grader har vi ikke fått noen som helst forandring i målingene våres...

Vi tilsatte gjæren de siste 15 minuttene av koketiden og fikk godt med oksygen i gjæringskaret

2. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Akkurat ja. Det er ikke så lurt. Gjæren skal du først tilsette etter at vørteren er nedkjølt, helst et til et par grader under den temperaturen du planlegger å gjære ved. Har du hatt gjæren i kok så er den død.

loebrygg liker dette.
  3. Loksodrom

Loksodrom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette mente jeg også, har det seg ikke slik at høy temp dreper gjæren? vi hadde en opphetet diskusjon angående dette men de var skråsikre på at dette var "anbefalt"

4. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Janea og loebrygg liker dette.
  5. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gjærnæring kan du med godt hell ha i de siste 15 minutter av kok. Men gjæren må du for all del ikke utsette for høy temperatur. Den er kjølevare, og kan med hell tilsettes rett fra kjøleskap til avkjølt vørter.

6. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tipper nokon har forveksla gjær med gjærnæring

7. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tenker at den som har sagt dette er skyldig deg en bryggedag inkludert ingredienser der du sitter med beina høyt og drikker kaffe eller tar deg noen øl, som de har spandert på deg.

8. Loksodrom

Loksodrom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi får tåle enda en juleferie med Hansa sin juleøl

erikraude og loebrygg liker dette.
  9. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan jo få deg noen gram med kveik da, det har du fortsatt tid til før jul. Gjernes, Skare, Lida, Framgarden, Midtbust, er alle kjappe og lager godt øl. Utgjæret på 4-5 dager, og trives godt på et varmt badgulv.

10. Loksodrom

Loksodrom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Så juleøla vår kan reddes med kveik?

11. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tenkte helst på å brygge en gang til, og bruke kveik siden den er kjappere, og man kan ofte konsumere ølet bare ei uke etter flasking. Noen drikker det også rett fra gjæringsdunken (oppskåk!).. Etter 14 dager uten gjæring har du en viss sjanse for at der er andre bakterier som har tatt feste i vørteren din og du vil kanskje få problemer med infeksjon.

12. Loksodrom

Loksodrom
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for hjelpa!
    Vi får bare sette oss ned i helga å begynne på nytt

13. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Trasig, men det er sånt man lærer av. Det skader jo ikke noe å tilsette en ny pakke gjær i den du har stående, kanskje blir det bra men det er umulig å si før det er ferdig.

Finn Berger og Kalvatn liker dette.
  14. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Før var det «alt kan fikses med brett» nå er det «alt kan fikses med kveik»

loebrygg liker dette.
  15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er vanskelig å ikke tenke at dette er en god kandidat til tittelen "Årets bryggertabbe". Det er en såpass god historie at jeg nesten blir litt lei meg for at den ikke er min:).

Men gjør som @Steinar Huneide sier, og sett en kveikøl. Og så kan det hende dere kan bruke det gamle brygget, også. Men det er nok lurt å inspisere det først. Ser det reint og fint ut på overflaten, og lukter greit, har det antakelig gått noenlunde bra med det. Og jeg ville nok gitt det et oppkok uansett. Tapp det forsiktig ut, for det ligger nok noe bunnfall der som det er like godt å ikke få med.

16. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er da ingenting i veien for å tilsette gjæren som var tiltrengt
    Jula varer helt til påske
    også kommer den jul neste år også

17. Steinar Dahl

Steinar Dahl
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Så vist ølet ser fint ut, lukta bra og smaker godt, så går det å koke de opp på nytt, avkjøle det og tilsette gjæren på nytt og håpe på det beste?

18. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bortsett fra at du må tilsette ny gjær. Den opprinnelige er nok å anse som tapt.

19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har aldri prøvd noe sånt, men ser ikke noe problem med å gjøre det. Som @Steinar Huneide sier, så er det en fair risiko for at det har utviklet seg en begynnende infeksjon etter såpass lang tid, og om dere bare har på ny gjær, kan resultatet bli et øl som blir ødelagt etter hvert. Så jeg ville kokt opp vørteren på nytt. La den koke en 10 minutters tid, og så kjøler dere ned og tilsetter gjær.

Dere vil koke bort en del aromastoffer, så kanskje skal dere slenge i litt ny humle når det er igjen 5 minutter - skjønt det er vel ikke det viktigste i dette ølet?

Sjøl om vørter som settes til gjæring er kokt, vil det ha sneket seg inn bakterier. Dere kan aldri regne med at den er steril. Men om man tilsetter nok gjær og gir den godt med oksygen (ikke nødvendig med tørrgjær), vil den komme kjapt i gang med gjæringen, og gjøre forholdene utrivelige for bakterier gjennom å produsere alkohol og gjennom å senke pH'en. Den vil, for å si det sånn, utkonkurrere bakteriene, og lage et miljø den takler godt, men som de fleste bakterier ikke liker.

At det er et lagerøl dere har forsøkt dere på, gjør det noe mindre sannsynlig at det har utviklet seg noen særlig bakterievekst, siden temperaturen er såpass lav. Hadde det vært en ale, hadde det antakelig ikke gått bra - eller sjansen ville i alle fall vært en god del mindre.

20. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Siden SG (FG) er uendret etter to uker, er muligheten for å redde dette ølet helt klart til stede.
    Kudos for renhold
    Kok opp, KJØL NED, og tilsett nye gjær :)

#20 msevland, 7 Des 2018
    Sist redigert: 7 Des 2018
    Finn Berger liker dette.

Del denne siden