Innspill baltisk porter

1Morten

Norbrygg-medlem
Makte nylig en baltisk porter, og ble svært begeistret for stilen. Rett og slett snop, og snop må jo brygges :)
Men jeg er relativt fersk som hjemmebrygger, så håper på noen innspill på oppskriften. Ser dette greit ut? Noen tydelige feil eller avvik i hvordan det burde være?
Tenkte å meske på 68 grader for å ha endel sødme i den. Gjærer med fersk gjær som er freshet opp i starter på magnetrører, og gjærer i kjøleskap styrt av stc og varmebelte.
Forøvrig åpen for innspill når det gjelder gjær og gjæringstemperatur.
 

Vedlegg

  • Baltisk Porter.pdf
    149 KB · Sett: 227
Sist redigert:
Det er nok mye mer krystallmalt enn du ønsker. Jeg ville kuttet det ned til maks 500 gram. Du vil få mer enn nok sødme i et så sterkt brygg uansett, og du kan også godt meske litt lavere om du ønsker å ende nedover mot 1,020. To kilo brown malt er også lovlig mye, men siden du ikke bruker noe black patent/chocolate/el.l. for farge er det forsåvidt … interessant. Jeg tror det vil kunne bli godt, men har aldri brukt mer enn 1 kg på 23 liter porter.
 
Haha! Glimrende :) Jeg prøvde å ta utgangspunkt i Polaris fra Ringnes. Leste bloggen til bryggerne og tok utgangspunkt i de. De ville ha en FG på 1.030, men tenkte at det umulig kunne stemme med resultatet.
Men interessant er jo av og til...bra? :p
 
Interessant. Vel, om de har fått til et godt øl med den mengden krystallmalt, kan det jo ikke skade å prøve. Dahls bruker visstnok rundt 40% i et av de svakere juleølene, så det lar seg jo gjøre.
 
Leste nettopp @Gahr sin artikkel i Den Norske Ølrevolusjonen om porter, og der ligger det en basert på de gamle porterne som har rimelig lik sammensetning. Så jeg prøver å boldly go where someone has gode before :)

Tenke litt mer over humlevalget og mesk, så fyrer jeg løs
 
Baltiske portere er undergjæret, så du kan ikke bruke Nottingham hvis du skal lage et typeriktig øl. Jeg ville valgt WLP833 og gjæret det tre uker i (styrt) kjøleskap på 9-10 grader. Husk Diacetylrast mot slutten. Du vil da trenge j...mye gjær, og du må lage gjærstarter i flere steg.
 
Baltiske portere er undergjæret, så du kan ikke bruke Nottingham hvis du skal lage et typeriktig øl. Jeg ville valgt WLP833 og gjæret det tre uker i (styrt) kjøleskap på 9-10 grader. Husk Diacetylrast mot slutten. Du vil da trenge j...mye gjær, og du må lage gjærstarter i flere steg.
Etter hva jeg har funnet ut ved lesing siste døgnet er at det er vanlig å bruke både over og undergjær i portere. Ser for eksempel at Gahr sin er undergjært, mens Ringnes sin Polaris er overgjært. Falt derfor ned på Nothingham, som etter beskrivelsen skal være bra til både stouts og portere.
Har dessverre bare ett gjæringsskap, så er låst til en temperatur, ellers hadde det blitt splittbatch med en over- og en undergjært versjon Og der kom forresten unnskyldningen til å skaffe et til. Har allerede en ekstra stc og varmebelte liggende

Edit: ser at typedefinisjonen på Nordbrygg er undergjært, men var de det på 17- og 1800 tallet? Vinner nok ikke noe flaskekonkurranse med denne nei, men har bare 14 batcher under beltet, så det ville vært å skyte litt høyt uansett :) Men kjenner jeg blir mer og mer opptatt av splittbatch og ekstra gjæringsskap når jeg skriver denne setningen
 
Sist redigert:
Norbrygg sin definisjon på Baltiske portere, skulle jeg vel presisert, er slik:
9D. BALTISK PORTER
OG FG vol% IBU EBC
> 1064 1015-1030 6,3-9.5 35-65 60-100
Undergjæret porter, utviklet som Østersjølandenes versjon av den engelske imperial stout.
Aroma: Lav til middels ristet maltaroma, som kan ha karakter av lakris, karamell eller brun farin. Fraværende til lav humlearoma. Lav til kraftig alkoholkarakter, som eventuelt kan virke alkoholisk. Fraværende til middels nivå av fruktestere, som kan ha karakter av tørket frukt. Fraværende til lavt nivå av DMS. Diacetyl skal ikke forekomme.
Farge/utseende: Mørkebrun til sort. Holdbart skum, hvitt til lysebrunt i farge. Klar til lett tåkete.
Smak: Middels til kraftig søtlig maltsmak, som kan ha karakter av lakris, karamell eller brun farin. Ingen brente noter. Middels til kraftig vinøs alkohol. Lav til middels humlebitterhet, som bare akkurat balanserer sødmen.
Kropp: Medium til kraftig kropp. Middels til kraftig karbonering.
Eksempler: Thisted Limfjordsporter, Carlsberg Carls Porter.
 
Vinner nok ikke noe flaskekonkurranse med denne nei, men har bare 14 batcher under beltet, så det ville vært å skyte litt høyt uansett :)
Tøys. Jeg vant en klasse i NM2013 med mitt brygg nr. 5. Men akkurat dette ølet bør nok uansett stå ganske lenge før det blir aktuelt i en konkurranse.
 
Vi har brygget baltisk porter med Safale-05 tørrgjær og den har fungert som en meget god erstatning for lagergjær. Tror også Nottingham fort blir for "tung" for typen, den gir en del gjærsmak.
 
Litt merkelig at norbrygg definerer baltisk porter som kun undergjæret porter. De fleste andre definisjoner åpner vel opp for at baltisk porter godt kan være overgjæret, men da typisk med gjæringstemperatur i den lavere enden av skalen, dvs ca 18 grader? Det blir vel derfor minst like typeriktig overgjæret?
 
Ser at mange velger alegjær, men kommer til å legge meg på en lager ser det ut som. Både fordi det treffer den "offisielle" typedeffen, og at jeg kun har et lagerbrygg under beltet fra før. Kan jo da sette en pils samtidig i skapet ;)
Ellers veldig spennende spenn i oppskriftene som er brygget i denne stilen. Mye forskjellig malt ute og går :)
 
Etter hva jeg har funnet ut ved lesing siste døgnet er at det er vanlig å bruke både over og undergjær i portere. Ser for eksempel at Gahr sin er undergjært, mens Ringnes sin Polaris er overgjært. Falt derfor ned på Nothingham, som etter beskrivelsen skal være bra til både stouts og portere.
Har dessverre bare ett gjæringsskap, så er låst til en temperatur, ellers hadde det blitt splittbatch med en over- og en undergjært versjon Og der kom forresten unnskyldningen til å skaffe et til. Har allerede en ekstra stc og varmebelte liggende

Edit: ser at typedefinisjonen på Nordbrygg er undergjært, men var de det på 17- og 1800 tallet? Vinner nok ikke noe flaskekonkurranse med denne nei, men har bare 14 batcher under beltet, så det ville vært å skyte litt høyt uansett :) Men kjenner jeg blir mer og mer opptatt av splittbatch og ekstra gjæringsskap når jeg skriver denne setningen
Ble det så du brygget denne ? Jeg falt også for smaken og måtte brygge en sterk porter med (forhåpentligvis) samme smaksprofil som Ringnes Polaris. Satte den på lørdag med OG 1092 og idag var den kommet ned i 1042 og fremdeles høy aktivitet i gjæringskaret så det lover bra.Ølet smakte allerede svært lovende, drakk opp hele prøverøret :) Oppskriften jeg kokte isammen er denne http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...esort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
 
Ble det så du brygget denne ? Jeg falt også for smaken og måtte brygge en sterk porter med (forhåpentligvis) samme smaksprofil som Ringnes Polaris. Satte den på lørdag med OG 1092 og idag var den kommet ned i 1042 og fremdeles høy aktivitet i gjæringskaret så det lover bra.Ølet smakte allerede svært lovende, drakk opp hele prøverøret :) Oppskriften jeg kokte isammen er denne http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...esort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
Den står på programmet som neste batch. Travle tider i gjæringsskapet nå :) Kommer til å kjøre med lagergjær, German Bock, som nevnt over her. Kommer og til å kjøre single hop med Saaz. regner med at gjæringsforløpet vil gå slik: 8 grader i fire dager, 12 grader en uke, 16 grader diacetylrest i 2 dager, og så 12 grader en uke til.
Må bare bli bra :)
Gi en tilbakemelding på hvordan det går da :)
 
De som står bak Ringnes Polaris bruker en maltprofil og mesketemperatur som gir en sukkerprofil med mye ugjærbart sukker og dermed høy FG. Sitat "Videre har vi mesket på 68C for å få ekstra mye fylde, slik at FG er på 1034. Dette kunne lett blitt for søtt, men kombinert med en gjær som har bra utgjæring ender man opp med masse komplekse sukkerarter som gir fylde, men egentlig ikke smaker så søtt."

For meg blir dette veldig relevant, hadde et lite uhell ved innmesk (benyttet en kalkulator som ga meg 3 grader for høy temperatur,http://www.rackers.org/calcs.shtml). Denne kalkisen fungerer derimot bra i mitt oppsett ser jeg i ettertid http://www.brewersfriend.com/mash/
Så vet jeg det, lærer hele tiden :)
Så jeg fikk 20 minutter på 71 grader før jeg helte oppi litt kaldvann og kom ned på 67.Det deaktiverte nok en del om ikke alle β-Amylase enzymene imens α-Amylase fikk perfekte forhold.

Jeg fikk også en OG på 1092 istedenfor originalen på 1086. Dette tilsammen kan medføre at jeg får en FG på omkring 1040 (målte i går 1042). Men jeg synes det smakte veldig godt og faktisk ikke så søtt.Utrolig mye smaker fra malten slik som originalen.
Så vi får se hvordan dette ender, men hele ideen bak dette ølet er jo å ha en maltfylde fra høy FG. Siterer fra originalbryggerne igjen,
"Full klaff fikk vi først når jeg klarte å eliminere frykten for høy FG på juleølet i 2012, som fikk en FG på 1042 om jeg husker rett. Det trengte å stå et år, men vant juleølkonkurransen i 2013."

Trøster meg med det siste sitatet og tror jeg lar FG bli det den blir uten noe mere stress. Så får vi se hvordan det smaker etterhvert.
Blir nok juleølet dette :)
 
ImageUploadedByTapatalk1443026406.945451.jpg
Da er den flasket! Etter å ha klusset til første forsøk, ser det ut som om dette blir suksess på annet forsøk. Ble endel forandringer fra utgangspunktet, brukte blant annet wlp 800 og saaz blome, men looovende Har og fått et flott hode og passe karbonering. Så nå er det bare å klare å holde seg unna et halvår


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp