1Morten
Norbrygg-medlem
Om ikke fins ennå postenDette ser iallfall nydelig ut. Når vi eksilbergensere kommer til Bjorleik håper vi på en liten smak.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Om ikke fins ennå postenDette ser iallfall nydelig ut. Når vi eksilbergensere kommer til Bjorleik håper vi på en liten smak.
Du får ikke lagt ut selve oppskriften? Man må logge inn på haandbryg.dk for å se den.Ble det så du brygget denne ? Jeg falt også for smaken og måtte brygge en sterk porter med (forhåpentligvis) samme smaksprofil som Ringnes Polaris. Satte den på lørdag med OG 1092 og idag var den kommet ned i 1042 og fremdeles høy aktivitet i gjæringskaret så det lover bra.Ølet smakte allerede svært lovende, drakk opp hele prøverøret Oppskriften jeg kokte isammen er denne http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...esort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
Funker til meg også nå. Tror Noget Undergjæret fikset på linken nettopp. Ellers takkSikker? Kommer fram her - direkte fra linken - uten innlogging.
Kan poste den for deg om det ikke funker
Hvis denne er å få kjøpt på polet fremdeles, ville jeg ha startet med å sjekke om den falt i smak. Jeg smakte den tilfeldigvis og det vekket interessen. Men det er ikke typisk for ølstilen med en maltsammensetning og mesketemperatur som gir deg FG langt opp på ca. 1.034, greit å vite om det passer ganen før en setter igang.Takk for tipset. Er ganske fersk hjemmebrygger og ser at det ligger mye tenking bak denne oppskriften. Blir både fascinert og forvirret av å lese bloggen. Jeg har til nå forsøkt å brygge slavisk etter oppskrifter. Har måttet gjøre noen humlebytter og bommet på OG og FG her og der. Men ender alltid opp med overraskende gode resultater. Sikter ikke etter prisvinnende øl enda. Så derfor lurer jeg på; er det fort gjort at dette blir katastrofe hvis jeg følger denne oppskriften? Er det større sjanse for å gå på en smell her kontra en ale?
En 39 liter krabbekoker kjele med falskbunn, kran og pumpe på en kokeplate med ekstra dyppvarmer for 5kw kokeeffekt totalt, såkalt "kettle RIMS" . På dette brygget brukte jeg 9.5 kg malt og fikk 23L med OG 1.091, da startet jeg kok på 1.070 og kokte vel det jeg maktet, ble egentlig litt for mye kok da jeg skulle endt på 1.086 ifølge oppskrift.....Takk for veiledning. Tror jeg skal forsøke meg på denne snart. Hvilket system brygger du på?
Typeriktig?den er typeriktig i utlandet, kanskje tilogmed baltikum "Generally lager yeast (cold fermented if using ale yeast)"
Wikipedia
A version known as Baltic porter is brewed in Finland, Estonia, Latvia, Lithuania, Czech Republic, Poland, Russia, Ukraine, Denmark, Sweden and the United States. Baltic porter was introduced from Britain in the 18th century as a warm fermentingbeer and remained so until the second half of the 19th century when many breweries began to brew their porter at cooler temperatures.[23] In Germany, Baltic porter was brewed from the mid-19th century to German reunification. In 1990, all German porter producing breweries were in former East Germany, and none survived the transition to a market economy. The late 1990s saw to the re-launch of Baltic porters by several German breweries.[citation needed]