Innspill baltisk porter

Ble det så du brygget denne ? Jeg falt også for smaken og måtte brygge en sterk porter med (forhåpentligvis) samme smaksprofil som Ringnes Polaris. Satte den på lørdag med OG 1092 og idag var den kommet ned i 1042 og fremdeles høy aktivitet i gjæringskaret så det lover bra.Ølet smakte allerede svært lovende, drakk opp hele prøverøret :) Oppskriften jeg kokte isammen er denne http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...esort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
Du får ikke lagt ut selve oppskriften? Man må logge inn på haandbryg.dk for å se den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ooops, linken hadde sluttet å fungere. Fikset nå. Anbefaler at du leser hva forfatterne av oppskriften skriver og tenker hvis du skal prøve denne, jeg tok humlen jeg hadde for hånden og fikk høyere OG og justerte IBU pga. dette + at det mangler noen mineraltilsetninger ift. original
En maltsammensetning og FG som trenger mye lagring, står en kasse i kjelleren her og venter på neste jul, spesielt fordi jeg mesket inn på for høy temperatur som jeg skrev i en tidligere post.

Her er fasiten jeg prøvde å følge http://anders.geekhouse.no/blog/beer/Design-av-et-oel.wikieditish
 
Takk for tipset. Er ganske fersk hjemmebrygger og ser at det ligger mye tenking bak denne oppskriften. Blir både fascinert og forvirret av å lese bloggen. Jeg har til nå forsøkt å brygge slavisk etter oppskrifter. Har måttet gjøre noen humlebytter og bommet på OG og FG her og der. Men ender alltid opp med overraskende gode resultater. Sikter ikke etter prisvinnende øl enda. Så derfor lurer jeg på; er det fort gjort at dette blir katastrofe hvis jeg følger denne oppskriften? Er det større sjanse for å gå på en smell her kontra en ale?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for tipset. Er ganske fersk hjemmebrygger og ser at det ligger mye tenking bak denne oppskriften. Blir både fascinert og forvirret av å lese bloggen. Jeg har til nå forsøkt å brygge slavisk etter oppskrifter. Har måttet gjøre noen humlebytter og bommet på OG og FG her og der. Men ender alltid opp med overraskende gode resultater. Sikter ikke etter prisvinnende øl enda. Så derfor lurer jeg på; er det fort gjort at dette blir katastrofe hvis jeg følger denne oppskriften? Er det større sjanse for å gå på en smell her kontra en ale?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis denne er å få kjøpt på polet fremdeles, ville jeg ha startet med å sjekke om den falt i smak. Jeg smakte den tilfeldigvis og det vekket interessen. Men det er ikke typisk for ølstilen med en maltsammensetning og mesketemperatur som gir deg FG langt opp på ca. 1.034, greit å vite om det passer ganen før en setter igang.

Det er vel ikke vanskeligere å brygge denne oppskriften enn andre øl med OG på +1.086, det er en ale altså overgjær. Du bør bruke et enkelt mesketrinn på 68 grader + utmesk på 78, ev. tilpasse det som passer best i ditt system for å treffe oppskriftens FG.
Ifølge Norbrygg sine definisjoner er ikke dette en typeriktig baltisk porter, isåfall må du bruke lager gjær og det er vanskeligere å brygge mht. temperaturkontroll,dobbel gjærmengde og mere oksygen.

Hvis du ikke har tilgang til å tilføre ren oksygen ville jeg valgt tørrgjær, det gjorde jeg.

Tilslutt så krever dette ølet lang lagring for å bli best
 
Hvis vi begge snakker om Ringnes baltisk porter, så passer den perfekt til min gane. Har ikke smakt så mange andre i denne typen. Så jeg bryr meg ikke så mye om den ikke er typeriktig. Jeg har prøvd meg på deres St. Nicolas med en OG på 1098. Havnet noe lavt på FG (1024 hvis jeg ikke husker feil) og misslyktes litt med karboneringen. Det ble veldig flatt. Men har forsøkt å redde det med nedkjøling for deretter å tilsette mer sukker og korke på nytt. Har enda ikke testet resultatet på nødmanøveren, men håper inderlig at det har hjulpet, for smaken var fantastisk. Jeg tilsatte i utgangspunktet 6g sukker per liter. Ser at de skriver 8g per liter i bloggen. Er denne mengden sukker noe som er viktig ift type øl?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I bloggen sier de at de brukte 80g sukker på sitt 20 liters system for å få en fyldig og mer fløtemyk tekstur på ølet, tolket det slik at istedenfor 6g pr. liter som ofte brukes lå de nærmere 4g. Ølet er Ringnes Polaris Baltisk porter http://olportalen.no/2014/07/30/rin...r-lanseres-pa-bryggerifestivalen-i-trondheim/ :)
Men siden du brygger selv kan du jo tilpasse hva du liker best. Jeg hadde forøvrig lite ledig plass/flasker til tapping så ølet ble stående på sekundær gjæringskar i to måneder. Tilsatte ny gjær ved flasking/karbonering.
 
Takk for veiledning. Tror jeg skal forsøke meg på denne snart. Hvilket system brygger du på?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for veiledning. Tror jeg skal forsøke meg på denne snart. Hvilket system brygger du på?

Sent from my iPhone using Tapatalk
En 39 liter krabbekoker kjele med falskbunn, kran og pumpe på en kokeplate med ekstra dyppvarmer for 5kw kokeeffekt totalt, såkalt "kettle RIMS" :). På dette brygget brukte jeg 9.5 kg malt og fikk 23L med OG 1.091, da startet jeg kok på 1.070 og kokte vel det jeg maktet, ble egentlig litt for mye kok da jeg skulle endt på 1.086 ifølge oppskrift.....

Lykke til !
 
Min ble forandret frem og tilbake og gjort typeriktig, og endte i baltikum i stedet for som inspirasjonen. Men har klare likhetstrekk. Etter tre måneder er den nå grøsselig deilig. Om jeg må si det selv. Så slingringsmonn har man masse av, og det er jo ekstra stas når inspirasjonen ender opp i noget eget :)
 
:) ja det er en smaksbombe,deilig sådan. Jeg tilsatte nottingham gjæren på 15 grader og lot den stige til 18 under stormgjæring og tilslutt 20 for å gjære helt ut. Er jo ikke noen subtil pils akkurat dette her, så gjæren setter ikke noe særlig smak på brygget hvis den gjæres kaldt, selv med ale gjær.

Lurer forresten på hvorfor den vant Norbrygg/Ringnes konkurransen som beste baltiske porter når den ikke var typeriktig :)
 
den er typeriktig i utlandet, kanskje tilogmed baltikum "Generally lager yeast (cold fermented if using ale yeast)"

Wikipedia
A version known as Baltic porter is brewed in Finland, Estonia, Latvia, Lithuania, Czech Republic, Poland, Russia, Ukraine, Denmark, Sweden and the United States. Baltic porter was introduced from Britain in the 18th century as a warm fermentingbeer and remained so until the second half of the 19th century when many breweries began to brew their porter at cooler temperatures.[23] In Germany, Baltic porter was brewed from the mid-19th century to German reunification. In 1990, all German porter producing breweries were in former East Germany, and none survived the transition to a market economy. The late 1990s saw to the re-launch of Baltic porters by several German breweries.[citation needed]
 
den er typeriktig i utlandet, kanskje tilogmed baltikum "Generally lager yeast (cold fermented if using ale yeast)"

Wikipedia
A version known as Baltic porter is brewed in Finland, Estonia, Latvia, Lithuania, Czech Republic, Poland, Russia, Ukraine, Denmark, Sweden and the United States. Baltic porter was introduced from Britain in the 18th century as a warm fermentingbeer and remained so until the second half of the 19th century when many breweries began to brew their porter at cooler temperatures.[23] In Germany, Baltic porter was brewed from the mid-19th century to German reunification. In 1990, all German porter producing breweries were in former East Germany, and none survived the transition to a market economy. The late 1990s saw to the re-launch of Baltic porters by several German breweries.[citation needed]
Typeriktig?
 
Jeg har lyst å brygge denne Ringnes Polaris Baltisk Porter, men trenger litt hjelp til å tolke oppskriften.
Jeg har prøvd å kontakte en av bryggerne, Anders Christensen, men han svarer meg ikke, selv om jeg ser han er online på facebook.

Spørsmålene mine:
(Fra bloggen til bryggerne):

1.
For vår det ble det 9kg malt på et 20-literssystemet.
Hva mener de med et 20 literssystem?
Ser lenger nede de skriver 15 liter meskevann, og 15 liter skyllevann.
Hva tror dere er batch volume på dette brygget?


2.
Samtidig trenger vi en god del humle for å balansere et øl med FG over 1030, ellers blir det lett for søtt. Det er Steinar som er humlenerden av oss, og etter mye leting og vurdering falt vi ned på engelsk Sterling-humle for en nøytral og neddempet bitterhet. Den har lav alfasyreinnhold, på 4,5%, så vi brukte en hel 100-grams pakke på 60 minutter for å nå opp på 38 IBU. Det er vel og bra med de nye høy-alfa-humlene, men de er utviklet for at man trenger å bruke et mindre volum humle i pilsnere.
Jeg kommer til å bruke Saaz-humle på 2.8% aa. Hvordan skal jeg regne ut hvor mange gram jeg trenger for å møte samme IBU som dem?
(Får ikke fatt i Sterling, og heller ikke på 4,5%aa)

3.
Til slutt er det vannmodifisering, som skal understøtte de øvrige tingene. Her skulle vi ha maltpreg, og da modifserte vi med 8,7g CaCO₃ for å få karbonater i vannet. Siden CaCO₃ ikke lett løser seg i vann, tilsatte vi den i den knuste malten, der den lave pH'en under mesking ville løse den opp. I tillegg tilsatte vi 3g MgSO₄ og 2g NaCl i 15 liter meskevann og tilsvarende i 15 liter skyllevann. Ved nærmere ettertanke tror jeg vi skulle hatt med enda mer CaCO₃, men det er en annen sak.
NaCl, er ikke det bare vanlig bordsalt, kan jeg bruke det?
Jeg tolker teksten slik at de brukte tilsammen 6gr MgSO₄ og 4 gr NaCl, siden de skriver 3 og 2 gram i meskevann og tilsvarende i skyllevann.
MEN....8,7g CaCO₃ blir kun nevnt i forbindelse med meskevann .Skal jeg ha tilsvarende i skyllevannet?


4.
For tapping tilsatte vi 80g vanlig sukker utkokt i 2,5dl vann, som skulle gi litt lav karbonering. Vi ønsket en fyldig og nesten fløtemyk tekstur på ølet, og da ville høy karbonering være ødeleggende.
Igjen, siden jeg ikke kjenner Batch Volume, hva tror dere er gram sukker pr liter øl jeg skal karbonere med?
Har lyst å tolke det til en 20liters batch, og det da blir 4gr pr liter, men det er da ikke lav karbonering, eller?


Håper flere kan hjelpe til med å få besvart mine spørsmål da jeg har lyst å få prøvd meg på dette brygget snart.
 
1: det er nok batchstørrelse på 20L ja

2: hmmm... Saaz skal jo være et alternativ ser jeg, men... Selv om det jo ikke blir det samme - du kan jo evt prøve noen av de klassiske engelske humlene som ofte blir brukt i portere, fex East Kent Goldings, Fuggles, Northern Brewer, Northdown, Willamette

3: NaCl er ihvertfall vanlig salt ja

4: 4g pr liter er lite, en vanlig tommelfingerregel er 6g pr liter (typisk for fex ipa og den slahs), jeg pleier å bruke ca 5g pr liter på portere og sånt, 8g er vel typisk for fex høyt karbonerte hveteøl osv
 
Takk TorsteinO.
Du skriver på spsm 4 at "4g pr liter er lite", men tror du det er riktig tolket at de er 4gr pr liter jeg skal bruke?

Og til flere som kan hjelpe meg....
Hvordan regner jeg ut hvor mange gram 2.8%aa Saaz jeg trenger for å matche opprinnelig 100gr 4,5%aa Sterling?
Er det 160gram 2.8%aa Saaz jeg trenger? (4.5% * 100gr) / 2,8% = 160gr

Og hva tror dere om vannjustering med CaCO3? Er det 8,7gr i 15 liter mesk, så 8,7gram i skyllevann = totalt 17,4 gram
Eller BARE 8,7 gram og kun i mesk?
 
Takk for bekreftelsen.
Da er det kun CaCO3-mengden jeg er usikker på.
Om den kun skal på 8,7gram i mesk, eller om den også skal gjentas i skyllevann.

Edit:
Ser på Vestbrygg sin nettbutikk står det under CaCO3:
"Tilsett direkte i mesken for å høyne ph. CalciumCarbonat er ofte nytta i mørke øl da mørke maltsorter kan senke ph-en."

Så med mindre noen kommer med kontra-beskjed, så tolker jeg det som at jeg kun skal tilsette CaCO3 i meskevannet, og ikke i skyllevannet også.
 
Tilbake
Topp