Innspill på APA (NZPA)

Laget en American Pale Ale her for leden. Den ble meget godt mottatt, men jeg synes den ble noe mørk i fargen. Kommer til å bytte ut crystalmalten i den med en lysere versjon til neste brygg. Noen andre innspill?

Recipe: Around the World Pale Ale
Brewer: Kim Odland
Asst Brewer:
Style: American Pale Ale
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20,00 L      
Boil Size: 24,20 L
Estimated OG: 1,058 SG
Estimated Color: 8,3 SRM
Estimated IBU: 41,0 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
5,50 kg       Pale Malt (2 Row) UK (3,0 SRM)            Grain        96,15 %      
0,15 kg       Biscuit Malt (23,0 SRM)                   Grain        1,92 %        
0,20 kg       Caramel/Crystal Malt -120L (120,0 SRM)    Grain        1,92 %        
15,00 gm      Citra [12,00 %]  (60 min)                 Hops         20,6 IBU      
20,00 gm      Nelson Sauvin [12,00 %]  (Dry Hop 10 days)Hops          -            
30,00 gm      Nelson Sauvin [12,00 %]  (15 min)         Hops         20,4 IBU      
30,00 gm      Nelson Sauvin [12,00 %]  (0 min)          Hops          -            
0,50 tsp      Yeast Nutrient (Boil 10,0 min)            Misc                      
1,00 tsp      Irish Moss (Boil 10,0 min)                Misc                      
1 Pkgs        American Ale (Wyeast Labs #1056) [Starter Yeast-Ale                  

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 5,20 kg
----------------------------
Single Infusion, Medium Body
Step Time     Name               Description                         Step Temp    
90 min        Mash In            Add 14,00 L of water at 74,7 C      67,0 C        
10 min        Mash Out           Add 8,00 L of water at 93,4 C       75,6 C        

Denne har jeg tro på! Med litt münich så er nok malten til en glimrende PA på plass. Så var det humla, men der spiller sjølsagt smak og behag en avgjørende rolle.

Citra [12,00 %]  (60 min)                Hops        20,6 IBU 
aldrig hørt om den.... hvordan er den?
ellers kjører du batch sparge? bare nyskjerrig....

Citra ligner en del på Chinook. Kanskje mer sitronaktig.

Ble vel flysparging med tallerken på denne om jeg ikke husker feil.

Hehe, er vel en NZPA ja

Jeg ville, som du sier, byttet crystalmalten til en lysere variant. Jeg bruker en del av de på 150 ebc.
Også ville jeg kanskje økt biscuitmalten en god del.

Nelson sauvin er herlig:)

Brygget en "Full Nelson" som sommer-Ale i år.
Funket veldig bra å bruke Nelson som eneste humle og.
Brukte pale malt og litt hvetemalt.

Går en god sommer i møte for å si det slik!

Tilbake
Topp