Innspill til Havrestoutoppskrift?

oymo

 
Heisann

Har tenkt å prøve meg på brygging av en havrestout (oatmeal stout). Og har funnet frem til følgende oppskrift. Jeg er blodfersk hjemmebrygger og dette blir batch nummer 4 - brygger på en brewcrafter 25.

Bondeknold:
Malt i kg:
Maris Otter 4,75
Havregryn 0,6
Black malt 1500 EBC 0,25
Cara Crystal 120 EBC 0,3
Pale Chocolate malt 675 EBC 0,3​
Meskes 66 grader i 60 minutter

Humle:

Kent East Golding 75 G @ 90 min​
Gjær:
WLP 013 London Ale​
Target OG 1060
Target FG 1015

Oppskriften er ikke sugd fra eget bryst (som det heter så vakkert), men satt sammen av tips og oppskrifter både fra forumet her og ellers fra interntettet., så takk til alle som måtte dra kjensel på denne! :)

400g av de 600g havregryn er ristet i ovn til de var lett gyllenbrune.

Jeg lurer særlig litt på om maltsammensetningen vil gi meg den smaken jeg er på jakt etter. Jeg er glad en stout som har et røykpreg, uten at det blir for dominerende, men det må likevel ikke bli helt borte. Lukt og smaksanelser mot sjokolade er også ønsket. Jeg føler at Nøgne Ø sin Havrestout blir i tammeste laget og vil gjerne ha en stout med mer "karakter".

Er jeg på ville veier, eller er dette noe som er verdt å brygge for å prøve å treffe smaksønskene mine?
 
Jeg liker å ha litt Roasted Barley i havrestout og stouts, men det er nå meg
du kan jo bytte ut litt av de røstede malttypene med det
Ønsker du røgpreg kan du ha i litt røkmalt/peated malt
 
Jeg ser ikke noe galt med den der. Den er ikke så ulik noe jeg brygget en gang, og det ble godt. Og jeg synes du har gjort et veldig godt gjærvalg. (WLP013 er den gjæren jeg har brukt mest;).)

Du snakker om røykpreg. Jeg ville latt det være, men ørlite grann peated malt - 30 gram, kanskje - kan du jo ha i, hvis du må. Det skulle bli så vidt merkbart. (Jeg ville brukt peated, og ikke tysk røykmalt, sjøl om mange sikkert vil si at peated er til å lage whisky av. Jeg synes ikke røykt skinke-smaken fra den tyske røykmalten gjør seg her.)

Du kan jo overveie å bruke det svarteste ristede bygget (1500 EBC) i stedet for svart malt, men det spiller vel ikke så stor rolle.

Ønsker du mer toasted/kjeks/nøtt kan du jo legge inn 3-400 gram med noe røstet malt (Victory, biscuit). Trekk det fra på MO'en.
 
Takk for tankene! Har gjort min egne også - og når dere nevner 'peat' så tenker jeg at kanskje smaken jeg er på jakt etter ikke er så mye røyksmak, men mer et røstet preg...

Tror kanskje jeg prøver uten peated malt i første omgang, og inkluderer noe røstet i stedet for noe Maris Otter.
 
For å forebygge en mulig misforståelse - siden du sier du er blodfersk hjemmebrygger;) - skal det kanskje sies at Victory, Biscuit og lignende er "snille" ristede malttyper. Tenk ristet som i "ristet brød" (og nøtter og kjeks). Den videre skalen oppover går via amber malt, brown malt, chocolate malt (pale og dark) og opp til black malt og roasted barley. De siste er jo nummeret før "kremert", så spennet er stort.
 
For å forebygge en mulig misforståelse - siden du sier du er blodfersk hjemmebrygger;) - skal det kanskje sies at Victory, Biscuit og lignende er "snille" ristede malttyper. Tenk ristet som i "ristet brød" (og nøtter og kjeks). Den videre skalen oppover går via amber malt, brown malt, chocolate malt (pale og dark) og opp til black malt og roasted barley. De siste er jo nummeret før "kremert", så spennet er stort.

Takk for oppklaringen!
Tror jeg rett og slett skal gå for den opprinnelige planen, da. Oppskriften inneholder allerede Black og Chocolate som skulle kunne gi et røstet preg så sant mengdene er noenlunde riktige - det vil ikke bli for mildt/tamt slik forholdet er nå?.

Brygger og smaker og tar evt justeringer derfra.
 
Takk for oppklaringen!
Tror jeg rett og slett skal gå for den opprinnelige planen, da. Oppskriften inneholder allerede Black og Chocolate som skulle kunne gi et røstet preg så sant mengdene er noenlunde riktige - det vil ikke bli for mildt/tamt slik forholdet er nå?.

Brygger og smaker og tar evt justeringer derfra.

Neida, den oppskrifta er klassisk nok, den. Eneste endringa jeg ville gjort med malten, er å bytte til roasted barley i stedet for black malt.

Men OBS! Jeg ville definitivt mesket høyere, for å få mer "munnfølelse" og maltsødme. Jeg hadde antakelig lagt meg opp mot 70 grader, men standard her er nok 68. Gå ikke under det, i alle fall - med mindre du vil ha den litt tørrere, da.

Og sjekk IBU'ene dine. Jeg synes 75 gram høres mye ut, men det kan hende du har en East kent Golding med lavt alfasyreinnhold? Og tilsett på 60, så har du et snev av humlesmaken i behold - kanskje. Eller kok noe (f.eks. 20-30 gram) EKG på 30, og fyll opp IBUene med noe nøytralt og alfasyresterkt, som f.eks. Magnum eller Horizon, på 60. Det blir billigere;).

Jeg ville ikke gått over 40 IBU - som også er øvre grense for "typeriktighet" (i følge den amerikanske BJCP-standarden).
 
Flotte greier - masse nyttige tips!

Har lagt inn en modifisert oppskrift på Beercalc, der jeg har justert litt på humlekokingen og lagt til litt Roasted Barely på bekostning av noe av Black Malten

https://beercalc.org/?t=148081

Typemessig (ihht Beercalc) er den innenfor på IBU og farge - brygger på neste lørdag, kan jo poste her hva jeg endte opp med.

Takk for innspill! :)
 
Brygget denne på lørdag. Dette var mitt fjerde brygg, og det mest "effektive" jeg har hatt mtp hvor mange liter på "riktig" OG jeg fikk i gjæringsbøtten. Har hatt ca 21 liter på de tidligere bryggene, men nå fikk jeg 23.

Bryggingen involverte også min første gjærstarter, nennsomt ristet for hånd over flere dager. Tror det blir magnetrører til neste forsøk...
Pitchet gjæren i 15 tiden på lørdag og utpå kveldingen boblet det godt ved 18 grader. Søndag formiddag hadde gjærlåsen blitt blåst tom for StarSan så jeg har ikke klart å drepe gjæren i hvertfall. Satser på at det er nok og at gjæringen går som forventet

Selve oppskriften ligger på https://beercalc.org/?t=148081. Største forskjellen fra det jeg viste til sist er at jeg 'måtte' bytte basismalten fra Maris Otter til Golden Promise siden Vestbrygg ikke hadde MO på lager. Ettersom jeg holder meg på det britiske fastlandet tok jeg ikke det så tungt. Mesket på 67 grader - Satser på at havren gir nok munnfølelse.

Fingrene krysset og nok en gang takk for innspillene!
 
Det ble knallgodt! Batch 4 Bondeknold er et foreløpig høydepunkt [emoji1]

26214f042dc633a17bc01251cf4cade0.jpg


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Med så mange som 4 bryggs erfaring, måtte jeg jo melde meg på NM i år :-D

Jeg debuterte uten noen som helst forventninger med denne havrestouten. Var derfor veldig glad og stolt da brygget havnet i finalen :) og ble nr 8 av ca 30 totalt. Much rejoicing!

Grunnen til at jeg meldte meg på var for å få uhildede tilbakemeldinger på om et jeg driver med holder mål, og i så måte gav ikke dommerskjemaene noen klare svar. Brygget fikk fra 27 til 41 poeng og ble benevnt med "Meget bra!" til "OK øl med noe problematikk".
I de mest kritiske tilbakemeldingene ble det påpekt at det var litt for mye smak av brent malt, som kanskje ikke er så stiltypisk, men som det står i innledningen til denne posten, var det akkurat dette jeg ønsket meg så det tar jeg ikke så tungt.

To av dommerne nevner også at det er tegn til stresset gjær, noen som har noen innspill til hva det kan dreie seg om? Satte en starter etter Mr Maltys anbefalinger, og gjæret relativt kontrollert i et kaldt rom med et Inkbirdstyrt vameteppe rundt dunken.
 
Tilbake
Topp