Interessant observasjon

Roadrune

Norbrygg-medlem
Brygget mitt er nå i sluttfasen av stormgjæringen, men oppdaget noe som fascinerte meg nå, se på temperaturmålingene i bildet under:

A4C07D4C-3406-4F81-B481-42D193AB997B.jpeg

Dette er målt med en Ispindel som svømmer inni en Fermzilla 27 som har tempsensoren til en Stc1000 tapet på siden, og hele greia står inne i et kjøleskap med en varmeplate inni.
Kjøleskapet står i garasjen med 3-7°C de siste dagene, så kjølingen har neppe vært aktiv.

Er det noen som har lyst til å gjette hva jeg endret i går som gjør at målingene gikk fra helt stabile på 17,8°C til å pendle mellom 17,7-17,9°?

Hint: det er kun gjort en eneste liten endring som jeg var helt sikker på skulle gi mer stabil temperatur.
 
Hvordan vet du at temperaturen ikke har pendlet mellom 17,81-17,89, og at den nå kanskje pendler mellom 17,79-17,91? Det har absolutt ingen verdens ting å bety..
 
Det vet jeg selvsagt ikke, det jeg vet, er som du sier at det har null betydning med så små variasjoner.
Jeg synes bare at det var litt gøy å se når teori og praksis ikke samstemmer.
 
Det vises ikke i skjemaet ditt hvor ofte varmekilden har slått inn, men jeg er sikker på at den har slått inn sjeldnere, men har stått på i lengre tid hver gang, etter at du isolerte.

Når du isolerer mot luften i gjæringsskapet (ambient) vil varmekilden måtte stå på i lenger tid før temperaturføleren merker forandringen i temperatur. Det er vel det samme som @Miguel skriver. Temperaturen i vørteren vil naturlig variere mer, på samme måte som temperaturen i skapet vil variere mer.

Det er noe jeg har tenkt på lenge, at har du riktig ambient temperatur så vil du også ha riktig, og mest mulig konstant temperatur i vørteren. Du vil få raske varmepulser med kort varighet, og hele rommet rundt gjæringskaret vil virke som en buffer som jevner ut temperaturen.

Så den vedtatte 'sannheten' om at sensoren skal isoleres kan absolutt diskuteres, selv om det i virkeligheten har lite betydning.
 
Hvis man gjærer i rom med riktig ambient temperatur (se bort fra stormgjæring) så vil nok ølet ha det flottesen, samme gjelder små dingser som i et kjøleskap, det er jo et knøttlite "rom".

Men hvis man gjærer f.eks utendørs, altså omgivelser med lavere temperatur, som ikke er små rom, så tenker jeg man bør isolere.

Men TS sitt eksperiment viser at man får mer høyoppløslig målingen hvis man isolerer, ølet har nok hatt akkurat den samme temperaturen som før isolering. Ambient-temperaturen er nok bare med og glatter over den avleste kurven, altså kun målingen.

Blir det samme som når jeg måler frekvensgangen til høyttalere, jeg vil ikke se små dips og peaks, jeg vil se en mer gjennomsnittlig vektet kurve, så da velger jeg å formatere kurven til lavere "oppløsning".
 
Hvis man gjærer i rom med riktig ambient temperatur (se bort fra stormgjæring) så vil nok ølet ha det flottesen, samme gjelder små dingser som i et kjøleskap, det er jo et knøttlite "rom".

Men hvis man gjærer f.eks utendørs, altså omgivelser med lavere temperatur, som ikke er små rom, så tenker jeg man bør isolere.

Men TS sitt eksperiment viser at man får mer høyoppløslig målingen hvis man isolerer, ølet har nok hatt akkurat den samme temperaturen som før isolering. Ambient-temperaturen er nok bare med og glatter over den avleste kurven, altså kun målingen.

Blir det samme som når jeg måler frekvensgangen til høyttalere, jeg vil ikke se små dips og peaks, jeg vil se den overordnede kurven, så da velger jeg å formatere kurven til lavere oppløsning.

Egentlig ikke, for her er det to sensorer inne, den som har blitt isolert er den som styrer tempen, den har jeg ingen logg på, kun aktuell temp. Mens loggen kommer fra Ispindelen som ligger i karet, slik at faktisk temperatur i vørteren var mer stabil uten isolasjon.

Ps: jeg bruker selv 1/6 oktav glatting :)
 
Egentlig ikke, for her er det to sensorer inne, den som har blitt isolert er den som styrer tempen, den har jeg ingen logg på, kun aktuell temp. Mens loggen kommer fra Ispindelen som ligger i karet, slik at faktisk temperatur i vørteren var mer stabil uten isolasjon.

Ps: jeg bruker selv 1/6 oktav glatting :)

Hehe! 1/6 Oktav er det samme jeg bruker. Aha. Jeg trodde det der var måling fra den isolerte dingsen, da tok jeg feil.
 
Dersom den bruker en ds18b20 sensor, kan man styre oppløsning på disse. Det krever litt mer strøm med høy oppløsning, så dette har de trolig testet grundig.
Jeg mener derimot at man i grafen burde glattet ut langt bedre. Det ser veldig 1980 ut med så tydelige steg
Har litt vedr ds18b20 og oppløsning her
DS18B20 - Temp.oppløsning / intervall
 
For å spikke flis, så bør vel selve målingen bli gjort med flest mulig bits, men den grafiske fremstillingen bør ha en viss "smoothing".
 
For å spikke flis, så bør vel selve målingen bli gjort med flest mulig bits, men den grafiske fremstillingen bør ha en viss "smoothing".
Mine ds18b20 gjør det, men de går på fast strøm. Ispindel går på batterier, og da må man veie strømforbruket opp mot driftstid. Det styres av oppløsning og kommunikasjonshyppighet
 
Ved å isolere sensoren så vil denne sensoren føle på tilnærmet samme temperatur som ispindel sensoren. Det er jo i utgangspunktet bra. Det man ser her er nok resultatet av hysteresen i stc1000. Så det fungerer jo akkurat slik det er programmert. Hva er hysteresen innstilt på @Roadrune ? Kan se ut som 0,2 grader.

Det er forøvrig slik man kan detektere en rask temperaturstigning i en varmedetektor for brannvarsling. To like sensorer, der den ene står i luft, den andre er støpt inn i termisk masse. Systemet vil reagere på rask temperaturstigning men ikke sakte temperaturendringer.
 
Sist redigert:
Ved å isolere sensoren så vil denne sensoren føle på tilnærmet samme temperatur som ispindel sensoren. Det er jo i utgangspunktet bra. Det man ser her er nok resultatet av hysteresen i stc1000. Så det fungerer jo akkurat slik det er programmert. Hva er hysteresen innstilt på @Roadrune ? Kan se ut som 0,2 grader.

Den står på fabrikkinnstilling, jeg har ikke endret andre parametre enn temperaturen.
 
Tilbake
Topp