Interesse for felleskjøp av lambic humle?

Jo

Norbrygg-medlem
Har fulgt tråden til PetterL (https://forum.norbrygg.no/threads/prosjekt-lambic-solera-allrounder-60l.44930/) med stor glede :)

Tok kontakt med Freshop.com, som selger "gammel" humle (https://freshops.com/product/lambic-hops/). Prisen på selve humlen er ikke så ille, men ekstrakostnadene er å få tårer i øynene av...

Foreløpig har jeg sjekket pris på 1 kg humle. Humlen koster $35, frakten kommer på $45, og i tillegg kommer moms + toll + tollgebyr.

Er det noen andre som er interessert, gjerne i Bergen, slik at ekstrakostnadene deles på flere hoder? Jeg kan evt videresende.
 
I all enfoldighet, er det ikke bare å la en fersk humle ligge noen dager til spot og spe i romtemperatur? Eller i vinduskarmen?
 
Eller noen år.

Sist jeg var borte i slike, hadde de fått tre år på et varmt loft.

Jeg er rett og slett ikke tålmodig nok :)
 
Ølbrygging.no har endel humle fra 2020 til halv pris om det kan brukes til formålet. Klikk på råvarer, velg vis alle humler og sortere etter stigende pris.
 
Humlen skal være oksidert så den må ha vært utsatt for oksygen over lengre tid.

Og så er det noe med det å brygge lambic og bruke hel blomst istedenfor pellets.

Et viktig punkt i dokumentet @Finn Berger nettopp la ut er dette:

Aged Hops retain the vast majority of their bittering capacity even with a 0.0% Alpha Acid analysis by UV. Combined with the increased solubility of oxidized bittering compounds, Aged Hops perform much like the day they came out of the kiln, in terms of sensory, lab verified bitterness and IBU calculations along with the most critical piece, bacteriostatic effect. If bittering without keeping in mind the original AA% analysis, this will result in a bitter beer that may take longer to sour than expected, or not at all depending on bacterial cultures being utilized.

Så styr unna høy alfa humle selv om den er gammel!
 
Og så er det noe med det å brygge lambic og bruke hel blomst istedenfor pellets.
Helt enig, blomst må det nesten være :)

Vurderer Saaz som et alternativ - den skal ha dårlige lagringsegenskaper, med relativt rask nedbryting av AA. Så får man bare smøre seg med tålmodighet et år eller to.

Forresten. Er det bare meg, eller har blomst blitt en kuriositet? Finner ikke mange selger blomst, gitt.
 
Helt enig, blomst må det nesten være :)

Vurderer Saaz som et alternativ - den skal ha dårlige lagringsegenskaper, med relativt rask nedbryting av AA. Så får man bare smøre seg med tålmodighet et år eller to.

Forresten. Er det bare meg, eller har blomst blitt en kuriositet? Finner ikke mange selger blomst, gitt.
Nei, blomst er ute. Som jeg oppfatter det, er konsensus at pellets er bedre - til vanlig bruk, sjølsagt.
 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Uansett - 1 kg humle er forhåpentligvis på vei.

Hvis noen leser denne i etterkant og har behov for vellagret humle-blomst, er det bare å gi en lyd. Jeg har nok :D
 
Jaja. Posten sendte hele greien i retur i forbindelse med fortolling. Før fristen, og selv om de har mottatt all dokumentasjon.

Fint at de innrømmer at de har gjort feil, surt at de nekter for alt ansvar.
 
Tilbake
Topp