Introduksjon og spørsmål vedr. brygging

Hei,

Tittet innom her for et par tre-fire måneder siden med noen spørsmål og har nå endelig fått ut finger'n og kjøpt meg litt utstyr.
Har snoket rundt i forumet de siste ukene og lært mye (tror og håper jeg).
Jeg har også vært med på hele prosessen to ganger med en kamerat og 100% sikker på at dette er en hobby helt etter min smak ( ;) ).

Mulig jeg har lagt litt mye i det til å være en nybegynner, men hadde sannsynligvis endt opp med å oppgradere etter en liten stund uansett.
Jeg drømte lenge om en Speidel, men etter å ha lest at gjæring er mer enn halve jobben, endte jeg opp med en Grainfather (som også har et større maltrør enn Speidel (maks 9 kg tror jeg?)) og valgte å legge mer penger i utstyr til gjæringen.
Jeg har kjøpt meg et kjøleskap til 1999,-
(https://www.expert.no/hvitevarer/kjol-og-frys/kjoleskap/senz-la1441w1-kjoleskap/p-216791/)
(tilbud i min lokale Expert butikk)
I dette får man akkurat satt inn to 30 litersdunker (de fra Bryggselv) inkl. gjærlås.
Var ganske fornøyd når døren lukket seg - hehe!
Dette skal stå i en isolert garasje og regner med jeg ikke trenger et varmeelement før om et par måneder og at gjæringen kommer til å gå som bare det med en UT-300 klistret til gjæringskaret (noen formeninger om dette?). Kan jo også eventuelt tilpasse brygget etter årstidene og temperaturene ute.

Mitt første brygg kommer til å være Lazy Days Weiss (oppskrift: http://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/lazy.pdf).

I denne oppskriften står det at man skal starte mesking med 25 liter og deretter skylle med 8 liter, mens Grainfather app'en påstår at man skal starte mesking med 19,8 liter og deretter skylle med 16,5 liter.
Hvilken oppskrift burde jeg følge her?
Oppskriften sier heller ingenting om utmesk på 75 grader, noe oppskriftene i app'en tydeligvis har dette "hard-coded", uten mulighet til å fjerne det.
Noen formeninger om hva jeg burde gjøre her?

Med vennlig hilsen,
Anders
 
Følg fremgangsmåten til produsenten av utstyret. De vet hva som fungerer siden det er de som har laget det :)
 
Fornuftig det i grunnen.
Var bare usikker på om app'en tok høyde til hvordan ølset'et var satt sammen, men da kjører jeg bare på med Grainfather sitt forslag.
Satser på at det blir øl av det også! :)
 
Fornuftig det i grunnen.
Var bare usikker på om app'en tok høyde til hvordan ølset'et var satt sammen, men da kjører jeg bare på med Grainfather sitt forslag.
Satser på at det blir øl av det også! :)

Det kan bli krøll hvis man ikke bruker utstyret slik det er tenkt å brukes, særlig første gang. Slike alt-i-ett-greier er laget for å i hovedsak brukes på èn måte, men kitet kan brukes på mange måter for å lage øl.
 
Tilbake
Topp