IPA med blomstersmak

HansV

Jeg har smakt noen IPAer som jeg og serlig fruen likte veldig god med utpreget blomstersmak.
Kan noen gi meg tips til hvordan jeg skal humle for å få til dette selv? Fyr og flamme fra Haandbryggeriet er ett godt eksempel på det jeg er ute etter.
Er det Citra og Cascade jeg bør prøve? Tror ikke jeg får det jeg er ute etter med kun Cascade, men kansje Citra? Andre humletyper som smaker blomstereng?
Hvordan påvirker humletilsetningene den friske blomstersmaken? Kommer dette mest fra aromahumle, flameout eller tørrhumle? Spør om dette siden jeg ikke helt har klart å få til dette selv på tidligere brygg.
Har det mye å si hvor fersk humlen er i forhold til disse smakene? Tørrhumlet nettopp et 19 liters fat med 50 gram Citra, og det ga mye smak men kjentes litt gressaktig ut og ikke så frisk som jeg hadde håpet på. Dette var en gammel rest jeg hadde liggende så det kan selvsagt ha noe med saken å gjøre.

Mistenker at det du referer til er aroma og ikke smak. Prøv å holde for nesa når du drikker. Vet ikke hvordan en blomstereng smaker, men vil tro det minner mye om gress:p

Spøk til side, tørrhumling med fersk humle er nok veien å gå.

Nøgne Ø's "Asian Pale Ale" synes jeg har ett blomstrete preg pga sitrongresset (..men det er kanskje bare meg)

Fikk prøvesmake flere øl med lignende smak på bryggerifestivalen i Trondheim, men det var ingen til stede fra de aktuelle bryggeriene som kunne svare på hva slags humle som var brukt. Gir meg ikke før jeg finner ut av dette. Spørs om jeg får teste lett hjemme med å lage humlete eller tørrhumle litt i vann. Ellers kan det fort bli mye brygging:)

To Øl har en amerikansk hveteøl med fem forskjellige blomster. Den inneholder Cornflower, Hibiscus, Marigold, Rose flower og hawthorns. Humlen er Simcoe, Citra, Galaxy og Amarillo. Sjekk ut denne hvis du finner den! Veeeldig bra.
Man kan bruke blomster sent i kok (10-0 min), gjøre en hop stand, tørrhumle og til og med lage te med dem, og få veldig gode resultater. I en IPA ville jeg nok brukt ganske store mengder i en 20-litring for å få fram litt smak. 50-100 gram Hibiscus i tørrhumling gir en veldig tilstedeværende aroma som kan være helt fantastisk.

I såfall vil jeg anbefale Citra, Galaxy og/eller Amarillo, med mye tørrhumling. Hadde en veldig vellykket Citra IPA hvor jeg brukte 100 g tørrhumling 5 dager før flasking.

Jeg har smakt noen IPAer som jeg og serlig fruen likte veldig god med utpreget blomstersmak.
Kan noen gi meg tips til hvordan jeg skal humle for å få til dette selv?

Prøv å lete opp en liste med ulike humletyper og deres karakteristikker – f.eks. via linken @ErikG postet – og plukk ut noen av variantene som beskrives med floral smak/aroma. Tipper det vil være en løsning å benytte slike typer i sene tilsetninger og til tørrhumling.

Tror jeg skal prøve meg på en blanding av Centennial og Citra, en ny og uåpnet 100g pakke med 2013 pellets av hver og kansje litt Cascade i tillegg. Tror disse humletypene har de smakene jeg er ute etter, så blir bare utfordringen å få de over i ølet på ønsker måte.
Prøver å kun tilsetter aromahumle på slutten ved 5 minutter og kokeslutt for å få mest mulig av de lette/friske smakene og ikke så mye av de tunge smakene, siden målet er ett aromatisk og friskt øl med mye smak. Kan det ha noe for seg? Synes ikke jeg har fått den smaksbalansen jeg er ute etter her når jeg har brygget tilsvarende IPA og hatt i mye humle fra 15 minutter. I tillegg blir det en god dose tørrhumle. Malten blir nok bare pale malt med litt hvete for bedre skum slik at dette ikke blir fremtredende.

Personlig synes jeg ikke amerikansk humle har noe som minner om blomstereng i det hele tatt. Jeg får sitrus, grapefrukt og til tider mango fra slik humle. Engelsk humle brukt i passe store mengder som f.eks East Kent Goldings eller Fuggles derimot, synes jeg minner mye mer om blomster. Men det er selfølgelig kun min subjektive mening.

Personlig synes jeg ikke amerikansk humle har noe som minner om blomstereng i det hele tatt. Jeg får sitrus, grapefrukt og til tider mango fra slik humle. Engelsk humle brukt i passe store mengder som f.eks East Kent Goldings eller Fuggles derimot, synes jeg minner mye mer om blomster. Men det er selfølgelig kun min subjektive mening.

Nei ikke bare din mening. Jeg lurer på om trådstarter virkelig mener blomstersmak/arome (florale aromaer) eller om det er fruktsmaker, bærsmaker (eg aromaer) som menes.

Blomsteraroma (florale) er etter min mening mer europeiske (tyske) og britiske humler. men nye verden humler har mer fruktsmaker/aromaer. selv om nye europeiske humler har fruktsmaker (mandarina bavaria)

mvh
Bårdd

Ikke så lett å beskriver smaker, nei:)
Jeg er ute etter den fruktige, citrusaktige og i hvertfall for meg blomsteraktige smaken fra amerikansk humle, ikke den lettere og mer parfymeaktige blomsteraktige smaken fra noe europeisk humle.
Haandbryggeriets Fyr og flamme eller Humlesus er gode eksempler på de smakene jeg er ute etter. De som har drukket dette skjønner nok hva jeg mener.

Jeg lagde en IPA med Simcoe, Citra, Amarillo og Centennial. Den ble veldig amerikansk, iallefall! :) (vær forsiktig med Citra, den kan gi løk-smak i store mengder.)

Jeg er ute etter det samme som HansV og har etter intens lesing av oppskrifter og teori kommet frem til to forsøk med samme maltbasis. Planen er å lage en tredje IPA, basert på erfaringene fra de to første.

1. HUMLENS HÖST: Amarillo og Willamette- basert. Tørrhumler med Golding og Citra.
2. HÖST: Chinook og Challenger- basert. Tørrhumler med Amarillo og Chinook.

Så gjelder det å holde orden på smaksløkene og skille det ene fra det andre. :)

Et godt tips er å finne kommersielle eksempler som du liker og som har tilgjengelig oppskrift. Jeg får for eksempel vibber av Kinn sin Vestkyst som jeg syns passer med noen av beskrivelsene her, og den finner du oppskriften på her på forumet.

Hva slags humleskjema skal du bruke? Jeg tror det har ganske stor betydning for disse smakene hvor lenge det koker, så jeg skal prøve å droppe smakshumle og ha mye senere humletilsetning enn jeg har gjort tidligere. Bitterhumle 60 minutter og aromahumle 5 + 0 minutter.
Du får nok ikke så mye blomsteraktig smak av tørrhumling med Golding, da må du i såfall bruke ganske mye. Chinook gir heller ikke så mye blomstersmak, den er tyngre og mer krydret. Men veldig god i IPA sammen med annen amerikanske humle:)
Skal du teste ut ulike humletyper bør du bare bruke en lys maltbase, enten ren pale malt eller litt hvete hvis du liker det. Nøytral gjær som WLP001/US-05 er fint for å fremheve humlesmakene mest mulig.
Det beste hadde vært å brygge single hop IPA med hver av humletypene man vil prøve, men det blir fort litt for mye brygging. Det skal tross alt drikkes også. Jeg skal vurdere å kjøre noen halve batcher for å eksprimentere etter hvert.

Et godt tips er å finne kommersielle eksempler som du liker og som har tilgjengelig oppskrift. Jeg får for eksempel vibber av Kinn sin Vestkyst som jeg syns passer med noen av beskrivelsene her, og den finner du oppskriften på her på forumet.

Skal se på den. Haandbryggeriet gir desverre ikke fra seg oppskriftene sine.
Det står litt Fyr og Flamme her:http://www.jamesclay.co.uk/news/fire-and-flames
Humletypene er listet opp som Chinook, Cascade, Simcoe and Amarillo med kun Cascade til tørrhumling. Dette stemmer ikke helt med det jeg har funnet andre steder, men det er mulig at de varierer litt etter hva de har tilgjengelig.

Sist redigert:
Eg syns iallefall at øl brygga utelukkande på Cascade (utanom kansje bitter, men seine tilsetningar og DH) har ein floral/parfymert aroma som minnar om blomstereng.

Tilbake
Topp