IPA med blomstersmak

Eg syns iallefall at øl brygga utelukkande på Cascade (utanom kansje bitter, men seine tilsetningar og DH) har ein floral/parfymert aroma som minnar om blomstereng.

"Utenom kanskje bitter"? har det noe å si hvilken humletype en bruker til bitter? All smak og aroma forsvinner jo med 60 min koking, og alt en står igjen med er en viss IBU avhengig av alfasyre og mengde en brukte?
Er jeg feilinformert?
Har type humle til bitter noe å si, bortsett fra mengde og alfasyreinnhold?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er mogeleg at eg uttrykte med litt klønete (som vanleg)...
Men, nei du har ikkje misforstått.

Det eg prøvde å sei var at min personlege oppfatning av eit øl som er brygga med cascade som DH og seine tilsetningar i kok får ein slags blomster/parfyme -aroma.
"Utanom kansje bitter" betyr her at bitterhumla har ikkje så mykje å sei iom dei fleste aromakomponentane dunstar vekk under kok.

Bortsett fra det med aroma, så kan det vere ein viss forskjell på bitterhumle. Men kansje meir på "opplevd bitterheit". "Snill" eller "stram" om ein vil kalle det det.

;)

Kona fikk lukte oppi en nyåpnet pose med fersk Citra, og når jeg spurte om den var den smaken hum ville ha var svaret ett svært tydelig JA!. Så jeg har nok funnet svaret på hva slags humle jeg skal bruke. Så blir det bare å prøve seg frem litt med bryggeprosessen. Tørrhumler med 50 gram Citra på 20 liter så får vi se hvordan det blir.
Jeg skal også prøve en single hop Cascade IPA etter hvert og se hvor mye gode smaker jeg kan få da.
Det stemmer ikke at bitterhumle ikke påvirker smaken på ølet, forresten. All aromaen blir borte, men det er andre smaksstoffer som kan bli igjen i ølet etter en times koking. Det varierer en del med humletypen. Derfor er det noen høyalfa humler som ikke annbefales til bitterhumling.

Vet ikke om smaken av blomster, men har en Mosaic IPA, og det første jeg tenker når jeg lukter på den er blomstereng:)

Tilbake
Topp