IPA med Citra og Centennial

Forvirret

Norbrygg-medlem
Lagerbehldningen øker men går snart tom for IPA.
Har laget en etter Gahr sin oppskrift med Cascade og tenker nå å lage en med en eller to andre C humler.
Er jeg på riktig spor hvis jeg førsøker meg på noe slikt

6800g Pale
600g Melano
300g Spes B
300g Cara 120
Meskes 90 min på 63-64 C

40g Centennial 60 min
20g Magmum 60 min (rest som brukes opp)
40g Centennial 15 min
20g Centennial  1 min
100g Citra tørrhumle etter stormgjæring

OG på rundt 1.065
IBU vel 70 (uten tørrhumle)
BU/GU 1.1
Us-05

Har flere andre malt/humletyper som kan brukes men ønsker å bli korrigert på noe tilsvarende som
ovenfor
Er jeg helt på villspor? (Ikke første gang i så fall)  :biersmile:

Mvh
 
C'ene funker alldeles utmerket, kan ellers anbefale Chinook og Cascade i kombinasjon med Citra. Oppskriften din ser helt topp ut, tørrhumle med Citra gir mye citrus og andre godsmaker.

Spørsmål bare; hvorfor så lav mesketemperatur? Blir kanskje litt "kort" på smaken, de fleste IPA-oppskriftene jeg kjenner mesker på rundt 66  - 67.
 
Blir nok ganske mørkt og maltpreget med den oppskriften. Jeg ville sløyfet både Special B og melanoidin hvis målet er å lager en streit IPA.
 
Målet var en hvor malten også fikk prege smaken.
Derfor Spes B og Melano. Kanskje feil å kalle det en IPA?
Tenker som så at når den er helt ung så får humla dominere og
etter noen måneder så kommer malten mere frem.
Kan i det minste ha dette som målsetting, forsvinner den før det så er ikke det noen katastrofe :)
Mesker ofte lavt, og med såpass mye spes malt så er det ok i slikt øl?

Men hva med mengde spes malt kontra humle, er det noenlunde i balanse ihht målsetting?
(Mørk må den gjerne bli)

Mvh
 
Vel da blir det en Amber :)
Det er veldig snadder til barbeque. Magnum som bitter humle,
Centennial paa 30 min, Citra paa 15 og 5 min, Centenniel paa 10 og 0 min. Kombinasjon til toerr humling?

Kan ikke gjoere for mange feil med disse humlene velsmakende blir nok amberen din  ;)
 
Har lest litt på andre forum hva andre skriver om slikt. Ser helt klart at hva man får av ideer en sen lørdagskveld med noe godt i glasset
Ikke nødvendigvis virker spesiellt lurt en mandags morgen :)

Går trolig for en "Andrimne IPA" hvor Cascade byttes ut med Citra/Centenial  humler.
Ser i loggen at den jeg laget ble mesket på 67/68 C og at det tok hele 5,5 uker før gjæren ble ferdig.
Startet på 18 C og endte opp på 25 C. FG ble 1.018. Noe må ha bli gjort feil uten at jeg vet hva.

Uansett, hvis jeg ønsker den mørkere, vil f eks 1% Cocolate og lav mesketemp gi et "søtere" resultat
enn 100% pale malt ved 67 C?
Beercalc viser hhv 13 og 22 EBC

Vet jeg bør få tak i litteratur om emnet, men vet ikke hvor mye det hjelper.
For femti år siden ville man bli snarest mulig ferdig med skolegang, at man kunne få bruk for f eks engelsk var utenkelig for min del.
Har skjelden tatt mere feil enn dette. Og da er det flott med svar fra dere med erfaring.

Mvh

Ser du Kittelsen kommer imellom.
Amber lages senere . IPA først  :eek::biersmile:
 
Tilbake
Topp