IPA med mango

Er på utkikk etter å lage en IPA med store mango innslag i nærmeste fremtid, har noen erfaring med det? Ute etter oppskrift for IPA som kan passe bra med frukten.

All hjelp mottas med skål!:)
 
Jeg putta mango i secondary på en IPA i våres. Det var interessant, men ølen ble veldig syrlig, og frukten tok tilsynelatende knekken på skummet. Litt overraskende. Splitta en batch i tre, plain, mango og ananas.

Jeg brukte ca 500g mango på 4 liter. Kanskje man får bedre resultat med litt mindre. Men selve mangosmaken var altså ikke veldig tilstede. I ananas-IPA-en gikk jeg for mer "et hint" med 200g ananas på 4 liter, men der slo ananassmaken deg midt i fleisen. :)
 
Takk! Hvordan vil Citra og Mosaic spille sammen? Får vel prøve disse to i neste batch, og sette av et par liter i et annet kar der jeg hiver oppi litt mango.
 
Citra og Mosaic bør gå fint sammen. Chinook kan også gi mangopreg om du bruker den ved kokeslutt.
 
Jeg putta mango i secondary på en IPA i våres. Det var interessant, men ølen ble veldig syrlig, og frukten tok tilsynelatende knekken på skummet. Litt overraskende. Splitta en batch i tre, plain, mango og ananas.

Jeg brukte ca 500g mango på 4 liter. Kanskje man får bedre resultat med litt mindre. Men selve mangosmaken var altså ikke veldig tilstede. I ananas-IPA-en gikk jeg for mer "et hint" med 200g ananas på 4 liter, men der slo ananassmaken deg midt i fleisen. :)


Hmm, mango har jeg god erfaring med. Brukte 5 kg på en mongohumla ipa, ble meget godt.
 
Ja, jeg hadde også store forventninger. Men har ikke slått fra meg ideen, må prøve igjen.
 
På en Nøgne-Ø pyton pilsner, tørrhumla jeg med citra og tørka mango. Det var veldig frisk å fin, men veldig sterk da. Endte på ca 11,5 %. Tenkte jeg skulle prøve meg på pils av noe slag med mosaic og tørket mango, det har jeg trua på.
 
Jeg brukte Citra, Galaxy og Mosaic i en APA for noen mnd siden.
Tørrhumlet med Mosaic. Fikk mye tropisk frukt i den. Mango er det mange mener den smaker, meg selv inkludert.
Ble veldig bra!
 
Mosaic, Amen
Tror det holder lenge med det
Noe av det beste jeg har brygget har vært en IPA med kun Mosaic
 
Ville dere gått for tørket mango, eller den utørkete varianten? tar vel denne i secondary. Og hvor mye ville dere gått for?
 
Sist redigert:
Jeg brukte tørka mango, ca 60 gram på 23 liter, det satte et fint preg på øllet. Det vart noe som var der som ikke kunne definere. Etter mye fram og tilbake, gjetting, smaking og lukting, avslørte jeg mangoen, mange reagerte med en, Aaa så klart.

60 gram tørka mango for en frekk liten hint,
120 gram for en litt mer punch.

Dette er det eg går for. Husk at det er gjærbart sukker i tørket mango, så Abv vil øke noe.
 
Tilbake
Topp