Saaz ipa?

Har ikke brygget en Saaz IPA selv. Usikker om jeg har smakt en.

Ser det Brulosophy har en oppskrift som fint kan karakteriseres som en IPA.

Dersom du liker belgisk øl, tipper jeg dette hadde vært bra som en belgisk IPA. Bruk samme oppskrift med din belgiske favorittgjær.

Saaz med sine fine florale toner kan være basis i en engelsk IPA også. Om du ønsker gå i den retningen kan du lage en variant av oppskriften jeg vant med i NM i 2022.

Samme grist, engelsk gjær fordel humla utfra samme mønster.
 
Har veldig mye saaz humle. Kan noen hjelpe meg med en ipa oppskrift ,brygger 60 liters batcher på Brewsilla.på forhånd takk
Kinns Bygdeoriginal er et øl som er ganske nær opptil det du tenker deg. Veldig godt: https://www.kinn.no/nn/product/strong/bygdeoriginal/

Jeg brygga en versjon som er litt svakere, bare 5,9%:):

Malt til 32 liter etter nedkjøling
6,30 kg pilsnermalt (Simpsons)
0,02 kg Carafa Special II
0,20 kg syremalt (sjølsagt avhengig av behov for å senke pH'en med det vannet du har.)
Humle
40 gr Northern Brewer @ 60
30 gr Tettnanger @ 60
40 gr Northern Brewer @ 30
30 gr Tettnanger @ 30
40 gr Tettnanger @ WP 10/92
Gjær
WLP 013 (eller hva du nå liker best:))

Nå brygger jeg den svakere og vesentlig mindre bitter, så den er nok ikke en IPA lenger. Men 6% er en fin styrke for en engelsk IPA i dag, så hold den gjerne der. Jeg trur jeg kanskje hadde flytta wp tilbake til @ 2. Tettnanger og Saaz er ganske like, så ølet blir ikke så ulikt originalen med Saaz. 80 IBU er egentlig meningsløst drøyt. 60 holder. Men det er nok uansett lurt å bruke noe med mer alfasyre ved sida av Saaz, så du ikke får altfor mye grønnsaker i brygget:).
 
Tilbake
Topp