IPA på ville veier

SverreD

Norbrygg-medlem
Gledet meg så til å brygge min første IPA på søndag. Fikk laget en oppskrift på Bryggeland og handlet både malt, humle og gjær til en 25l batch. Søndagen kom og der stod jeg uten oppskriften. Tok det derfor litt på gefuhlen.
Spørsmål: Blir dette drikkandes?
Malt: Kjøpt til en IPA. Stort sett Pale Ale vil jeg tro
Humle: CTZ. 45 g i 60, 15g i 30, 15g i 10 og 15 g i 2 minutter
Gjær: White Labs WLP007
Mesket 60 min på 67C
Skyllet på 77C
Gjæring på ca 21-22C

Jeg klarner forøvrig ølene mine først med "Cold Crash" i 2-3 dager og så bruker jeg Gelatin når jeg overfører til Corneliusfat. Blir klart som dagen og super smak.

Men denne IPAen er jeg spent på. Har noen en mening om hvor den havner?
 
Takk for gode tips. Jeg har anskaffet meg en fryseboks med en stc-1000 og kan nå kontrollere temperaturen ganske nøyaktig. Kjempefin sak  ;D

Jeg har lagt merke til at oppskriftene angir intervallet 18-22C. Er det en fordel å legge seg i den nedre delen på disse overgjærede bryggene?
 
SverreD skrev:
Takk for gode tips. Jeg har anskaffet meg en fryseboks med en stc-1000 og kan nå kontrollere temperaturen ganske nøyaktig. Kjempefin sak  ;D

Jeg har lagt merke til at oppskriftene angir intervallet 18-22C. Er det en fordel å legge seg i den nedre delen på disse overgjærede bryggene?

Det spørs hva du er ute etter. Som regel så blir det litt fruktigere jo høyere du gjærer det. Kan sikkert være fint til engelsk IPA, en amerikansk vil du heller ha humla rett i trynet og gjærer kanskje litt lavere.
 
Smakte på den i går og den var litt tam ja. Er det mulig å tørrhumle etter 4-5 dager på Cornelius. Jeg har litt Cascade i fryseboksen som jeg tenkte å bruke. Mange gram som skal til, mon tro?
 
Du kan vel alltid ha i tørrhumle. Noen åpner faktisk sine kjøpe PILS for å humle dem litt:)
Så det er mulig ja.. selv har jeg bare humlet rett i glasset 1 gang med koselig resultat:)
 
Tilbake
Topp