IPA; temmelig nøytral smak

ThomasC

Norbrygg-medlem
Hei dere,

Det er sikkert vanskelig å svare på et slikt spørsmål når en selv ikke har smakt på ølet, men legger ut i håp om det er noen som har noen gode ideer. Smakte akkurat på IPAen vi brygget for en måned siden, stått på flaske i to uker. Ølet ser innbydende ut, har en fin skumtopp, men både lukter og smaker veldig nøytralt. Jeg hadde håper på et øl men masse friske smaker, så ble litt skuffet. Oppskrift:

6,15 kg Maris Otter Pale Malt
0,35 kg hvete malt
0,25kg Crystal Malt 70 EBC
0,25kg Cararye 175 EBC

50g Chinook, 60 min (15 g av humlen var fra 2013 og har blitt oppbevart i fryseren, 35 g fra 2014)
25g Simcoe 15 min
25g Simcoe 5min
25g Simcoe 0 min
25g Simcoe dry hop

Gjær: 2 pakker rehydrert Safale US-05

Mesket på rundt 67 grader i 75 minutter, rørte rundt med jevne mellomrom. Utmesk på 77 grader i 10 min. Skyllevannet holdt også 77 grader, vi helte vannet over posen og dyppet posen opp og ner i skyllevannet til vi ikke gadd mer. Gjæringstemp holdt seg rundt 18-19 grader. OG 1,066, FG1,018.

Noen som har noen ide? For lite humle? Hva ville dere gjort annerledes for å fått en fantastisk god IPA med mye smak? :)

Hvor mange liter og hva er estimert IBU?

Sånn umiddelbart tenker jeg at til å være en IPA så er det kanskje litt gnient med humle hvis jeg antar du har brygget rundt 25 liter. Jeg tørrhumlet selv med 2 gram per liter og la meg på cirka 1:1 i IBU vs OG på min siste.

Samme som Sjakkt. Det ser ut til å være relativt beskjedne mengder humle her. Du kan sikkert fint doble de to siste tilsetningene, og knuse på med masse mer til tørrhumling.

Endte opp med ca 25 liter i gjæringskaret, estimert IBU fra Beersmith var 66,9. Alfastyrken på humlene har jeg justert med Hop Age tool i Beersmith, men kom frem til at den nyeste Chinooken hadde en alfa på 11,62, den eldre på10,83, og Simcoe på 11,27. Gjerrig med humlen var det første som slo meg, kanskje det som har vært "problemet" vårt her også? Det smaker ikke dårlig, bare litt lite smak :)

Tror som andre skriver at lite humle er årsaken.
Siste IPA jeg laget hadde IBU ca 115 og 330g humle på 25l.
Var ikke for mye det så den neste vil trolig få litt mer på slutten.
Bra tilbakemelding fra dommerne som vurderte den. Jeg fryktet den var for bitter selv om den smakte godt.
Også 5-10 min etter at glasset var tomt :)

Fantastisk, tusen takk for tilbakemeldinger :) Da blir det å kjøre opp med mer humle neste gang!

Mer humle på slutten, men det har alle nevnt. Her er mitt humleskjema til mine single hops som eksempel.
20g på 60 min
20g på 30 min
30g på 10 min
70g på 5 min
70g på FO
80g som dryhop
Justerer litt etter hvilken humle og alfasyre, men her kjenner du hvertfall godsmaken.

Tilbake
Topp