Hei!
Jeg er litt på utkikk etter en ny gjær til husølet, noe i mellom en APA, IPA og NEIPA. ikke helt typeriktig for noen av stilene.
-Ikke helt NEIPA fordi jeg bruker litt kokt bitterhumle og ikke bruker noe annet enn byggmalt.
-Ikke helt IPA fordi den er for svak og lite bitter.
-Ikke helt APA fordi den heller for mye mot NEIPA mtp gjærvalg og humleskjema.
90% Pilsmalt (helst Barke), 5% mørk Münchener, 5% CaraHell
Columbus, ca 2g/l ved 15 minutter
Citra/Mosaic ca 3g/l hver i whirlpool
Citra/Mosaic ca 3g/l hver som tørrhumle
OG i underkant av 1.055
Gjærer med WLP095 Burlington Ale
Jeg er veldig glad i dette ølet men 095-gjæra er litt vrien. Den gjærer ekstremt fort i starten men må passes på med pisk og gullerot når stormgjæringen avtar for ikke å gi seg ved en SG rundt 1.020. Jeg vil helst ha den til 10-12.
Så jeg er åpen for forslag til gjær som gir litt mer preg enn 001/US05.
Tror jeg kommer til å prøve 007 på denne snart men har noen gode erfaringer med noen andre?
Jeg er litt på utkikk etter en ny gjær til husølet, noe i mellom en APA, IPA og NEIPA. ikke helt typeriktig for noen av stilene.
-Ikke helt NEIPA fordi jeg bruker litt kokt bitterhumle og ikke bruker noe annet enn byggmalt.
-Ikke helt IPA fordi den er for svak og lite bitter.
-Ikke helt APA fordi den heller for mye mot NEIPA mtp gjærvalg og humleskjema.
90% Pilsmalt (helst Barke), 5% mørk Münchener, 5% CaraHell
Columbus, ca 2g/l ved 15 minutter
Citra/Mosaic ca 3g/l hver i whirlpool
Citra/Mosaic ca 3g/l hver som tørrhumle
OG i underkant av 1.055
Gjærer med WLP095 Burlington Ale
Jeg er veldig glad i dette ølet men 095-gjæra er litt vrien. Den gjærer ekstremt fort i starten men må passes på med pisk og gullerot når stormgjæringen avtar for ikke å gi seg ved en SG rundt 1.020. Jeg vil helst ha den til 10-12.
Så jeg er åpen for forslag til gjær som gir litt mer preg enn 001/US05.
Tror jeg kommer til å prøve 007 på denne snart men har noen gode erfaringer med noen andre?