"IPAgjær" med bedre utgjæring

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg er litt på utkikk etter en ny gjær til husølet, noe i mellom en APA, IPA og NEIPA. ikke helt typeriktig for noen av stilene.
-Ikke helt NEIPA fordi jeg bruker litt kokt bitterhumle og ikke bruker noe annet enn byggmalt.
-Ikke helt IPA fordi den er for svak og lite bitter.
-Ikke helt APA fordi den heller for mye mot NEIPA mtp gjærvalg og humleskjema.

90% Pilsmalt (helst Barke), 5% mørk Münchener, 5% CaraHell
Columbus, ca 2g/l ved 15 minutter
Citra/Mosaic ca 3g/l hver i whirlpool
Citra/Mosaic ca 3g/l hver som tørrhumle
OG i underkant av 1.055

Gjærer med WLP095 Burlington Ale

Jeg er veldig glad i dette ølet men 095-gjæra er litt vrien. Den gjærer ekstremt fort i starten men må passes på med pisk og gullerot når stormgjæringen avtar for ikke å gi seg ved en SG rundt 1.020. Jeg vil helst ha den til 10-12.

Så jeg er åpen for forslag til gjær som gir litt mer preg enn 001/US05.
Tror jeg kommer til å prøve 007 på denne snart men har noen gode erfaringer med noen andre?
 
Har ikke brukt WLP095. Leser at den gir lit mer estere og "personlighet" enn US05 og WLP001. Har du vurdert kveik? Skare gir flotte komplimenterende estere i en crushable øl som dette. Pålitelig, kjapp og jevn utgjæring. Solid topphøster som passer fint med utgjæringsgrad etter 36 timer og så tørrhumle. Så er gjæra gratis og du har livet ut om du først får 10 gram tørka gjær.
 
Hei og takk for tips!

007 er høyt på lista, ja.

Har prøvd Ebbegarden og Gjernes på lignende øl og var imponert over prestasjonene til disse i gjæringskaret men det var ett eller annet med smaken som overbeviste meg om at de ikke var helt på høyde med tradisjonell gjær.
Har Skare også i fryseren men har ikke prøvd den. Må nok gi den en sjanse en gang!
 
Har prøvd Ebbegarden og Gjernes på lignende øl og var imponert over prestasjonene til disse i gjæringskaret men det var ett eller annet med smaken som overbeviste meg om at de ikke var helt på høyde med tradisjonell gjær.
Har Skare også i fryseren men har ikke prøvd den. Må nok gi den en sjanse en gang!
Ebbegarden er litt spesiell mtp mye humle og Gjernes krever høy temperatur for å skinne med estere. Skare trives godt mellom 28 og 34 grader. Av de kveikene jeg har er det Skare som er desidert enklest å jevnest i prestasjon. Min "hus-IPA" med Simcoe, Citra, Amarillo (noen ganger Galaxy og Mosaic) er gjæret med Skare og er den det går først tomt for når vi har grillfester eller andre tilstelninger på vår og sommer. Hvis det du har av Skare er god høsting og ikke mutert for mange ledd så har du ei knallgjær der. :)
 
Om du er fornøgd med smaken av 095 kan du jo kanskje blande i litt us05 ved pitch for bedre utgjæring. Då får du jo virkelig di eiga husgjær :)
 
Jeg for god utgjæring med både US-05 og Verdant (1.010 -1.1012 fra 1.060 -70)
Ingenting å utsette på smaken heller
Interessant. Jeg har litt problemer med Verdant; her i huset oppfører den seg litt likt wyeast 1318 (som ikke eter maltotriose) - og som 095, slik @beefeater beskriver den. Lallemand sier jo at den gir medium til høy utgjæring, og det stemmer i og for seg - men jeg må jobbe litt for å få den til å forstå at den har et rykte å leve opp til. Problemet ser ut til å være å klare overgangen fra frisk gjæring til den siste fasen, da det begynner å bli knapt med for. Det ligner litt på det klassiske problemet med en del belgisk ølgjær. Men det skal du kunne unngå ved å gjære åpent - og jeg gjærer åpent, dvs. uten gjærlås. Ellers er jo læreboksvaret på dette problemet å sørge for å bruke nok frisk gjær - med vekta på frisk. Men der mener jeg at jeg er på veldig trygg grunn, så ... :(.

Men Beefeater; prøv Verdant. Jeg synes beskrivelsen Lallemand gir, er veldig presis:

LalBrew® Verdant IPA was specially selected in collaboration with Verdant Brewing Co. (UK) for its ability to produce a variety of hop-forward and malty beers. Prominent notes of apricot and undertones of tropical fruit and citrus merge seamlessly with hop aromas. With medium-high attenuation, LalBrew® Verdant IPA leaves a soft and balanced malt profile with slightly more body than a typical American IPA yeast strain. This highly versatile strain is well suited for a variety of beer styles including NEIPA, English IPA, American Pale, English Bitter, Sweet Stout and Sours.
 
Sist redigert:
Nå har jeg bare prøvd den én gang da (1.070 --> 1.012) skal tappe i dag
så får vi se om den lukter/smaker like godt
 
Hei igjen og takk for svar!

Ja, Verdant ser jo ut som at den er akkurat det jeg leter etter basert på info fra produsenten! Risikerer ihvertfall ikke dårligere utgjæring enn Conan/095. Skulle hatt mer tid til å brygge ofte, da hadde det blitt forsøk med alle kandidatene! :)
 
Nja, å brygge øl tar samme tid uansett gjær.. Om jeg setter en starter så gjør jeg jo det et par dager i forveien så på bryggedagen er det ikke store forskjellen!
Jeg setter gjerne starter uansett, men skal innrømme at de få gangene jeg har brukt tørrgjæren direkte, har det vært ganske greit å slippe å styre med vasking av kolbe etc, og med oksygen.

Har du prøvd "short and shoddy"? Det, kombinert med tørrgjær, blir veldig mye enklere enn en full bryggedag på gammelmåten:).
 
Tilbake
Topp