Irish Moss VS Agar

Geir Ove

Dommer
Hei.

Slik jeg har forstått benytter Irish Moss for å klarne brygget. Etter litt Googling fant jeg ut at Irish Moss egentlig er en form for gelatin utvunnet fra tang. Agar er en annen form for gelantin som er vanlig å benytte i østens kjøkken og som og kommer fra tang. Siden Agar er noe jeg har og bruker av og til i matlaging lurer jeg på om noen har prøvd dette istedenfor Irish Moss?
 
Får du tak i store kvanta Agar da?, jeg har lett etter Agar i matsammeneheng, og finner bare småposer, som kan fort bli dyrt om du skulle bruke det slik.

Khymos  http://blog.khymos.org/ har  jo skrevet mye om Agar, kanskje han har peil på dette?, tror jeg observerte han på forumet her nå for litt siden.
 
Etter som jeg vet og min lille erfaring trenger en mindre Agar i forhold til gelatin. Det stivner fortere også og ved høyere temp.
Jeg har handlet her: http://www.iherb.com/Agar-Agar Jeg er skeptisk til billige kvanta i umerkede eller made in China poser på E-bay med tanke på matsikkerhet og mangel på dokumentasjon. Men jeg funnet mange matbloggere som henviser til nevnte link og dermed gir litt mer trygghet.

Er og skeptisk til å handle dette i lokale innvandrer butikker da det og har vært mye rart i hyllene der som mangler dokumentasjon og kvalitetssikring.
 
Geir Ove skrev:
Etter som jeg vet og min lille erfaring trenger en mindre Agar i forhold til gelatin. Det stivner fortere også og ved høyere temp.
Jeg har handlet her: http://www.iherb.com/Agar-Agar Jeg er skeptisk til billige kvanta i umerkede eller made in China poser på E-bay med tanke på matsikkerhet og mangel på dokumentasjon. Men jeg funnet mange matbloggere som henviser til nevnte link og dermed gir litt mer trygghet.

Er og skeptisk til å handle dette i lokale innvandrer butikker da det og har vært mye rart i hyllene der som mangler dokumentasjon og kvalitetssikring.

Priser og kvanta der var jo virkelig bra, i invandrerbutikkene er det jo bare poser på 10 gram ellerno, og det er jo uvist hva det har vært borti.
 
Frakta derfra er heller ikke mer enn 4 USD og dermed kan en handle 2-3 bokser og dermed komme under 200 kr. grensa og slippe MVA. En kan og importere mindre kvanta for personlig bruk uten å komme i konflikt med Mattilsynet slik det nye regelverket er nå.

Skal prøve Agar neste gang jeg skal brygge hveteøl i håp om at det blir klart slik at hun jeg deler postkasse med tør og smake. Har 30 liter stående så det blir en stund til før jeg skal brygge igjen.
 
Geir Ove skrev:
Frakta derfra er heller ikke mer enn 4 USD og dermed kan en handle 2-3 bokser og dermed komme under 200 kr. grensa og slippe MVA. En kan og importere mindre kvanta for personlig bruk uten å komme i konflikt med Mattilsynet slik det nye regelverket er nå.

Skal prøve Agar neste gang jeg skal brygge hveteøl i håp om at det blir klart slik at hun jeg deler postkasse med tør og smake. Har 30 liter stående så det blir en stund til før jeg skal brygge igjen.

Bruk Wyeast german wheat 3333 og du får kristall weisen. Fin hvetøl aroma uten tyggegummi
 
Tilbake
Topp