Isinglass

Noen som kan forklare steg for steg hvordan jeg går frem for å bruke flytende isinglass? Vanskelig å finne info om det på nettet.
Og hvordan skal dette oppbevares? Det er heller ikke lett å finne ut.

Jeg fikk en flaske i dag og har aldri sett dette stoffet før. Skal det være en uklar geleaktig konsistens på det?

Alle svare settes pris på...  ;D

Steg for steg:

1. Hell tilmålt mengde flytende isinglass i ølet etter tapping på fat.

;)

Gahr skrev:
Steg for steg:

1. Hell tilmålt mengde flytende isinglass i ølet etter tapping på fat.

;)

Hehe, det var ikke værre en det nei...  :) Det skal med andre ord ikke løses opp i/mlandes med vann før tilsetting? Og det tilsettes i fatet etter tapping? Det kan ikke helles på fatet før det fylles med øl for letter å blande det?

Og som jeg sa så har jeg ikke vert borti dette før, så konsistensen og fargen er sånn uklar geleaktig? Og det skal oppbevares i kjøleskap?

Ja jeg vet... mye på en gang, og inn med skje skal det... Men det er vel sånn man lærer.  ;D

Jeg oppbevarer det i alle fall i kjøleskap. Den flytende varianten skal du ikke blande ut i vann, men om den er litt "uvillig" kan du blande den ut i litt av ølet før du heller det i fatet. Jeg pleier å helle det slik at det drypper små dråper. Så rister jeg litt på fatet etter tapping for å fordele det godt.

Tilbake
Topp