Isinglass

Hei

Har en ESB som jeg kunne tenke meg å få klarnet litt. Noen her som har erfaring med bruk av Isinglass?
Ølet står nå på fat. Er det mulig å helle litt isinglass rett på fatet? Vil vel bli noe bunnfall, men dette vil vel forhåpentligvis bli med ut ved de første tappingene.
Hvor lang tid tar det før isinglass virker og vil bruk av dette produktet kunne ha noen negative innvirkninger på øl?

Har du brukt Wyeast 1968?
Min erfaring er at denne blir krystallklar helt av seg selv, men at det kan ta litt tid.
Jeg husker det tok lengre tid enn jeg hadde trodd med så flokkulent gjær.
Hadde trodd det skulle gå fortere. Lagret på fat jeg også.
Men den ble altså absolutt helt klar til slutt.

Hvis du ikke akkurat har dårlig tid, ville jeg bare anbefale deg å vente.
Men det kan jo hende det er akkurat det du har ...?

Har dessverre ingen erfaring med isinglass, så der kan jeg ikke bistå ...

Nei jeg har Whitelabs WLP013 London Ale Yeast.
Den har ikke stått lenge på fat så jeg vil uansett la det gå en stund og se om det blir bedre av seg selv.

Selv om ølet i og for seg blir klart av seg selv (jeg bruker selv WLP013) kan det være ok noen ganger å bruke isinglass. Den får gjæren til å klumpe seg på en slik måte at man raskt får tappet den ut ved servering. Det vanlige er dog å bruke isinglass idet man fyller ølet på fatet. Den får gjæren til å flokkulere svært raskt. Etter et par dager bør ølet være klart. Om det vil ha noen særlig virkning nå, er ikke sikkert. Det vil antakelig allerede ha lagt seg en del gjær i bunnen av fatet, og den vil ikke bli påvirket av isinglassen, og kan derfor føre til at ølet forblir uklart når du tapper fra fatet (selv om ølet i fatet i seg selv er klart) siden det vil suges opp små mengder gjær fra bunnen. Med isinglass tapper du dette bunnfallet ut raskere.

Hei Gahr

Interessant å høre at du bruker isinglass i det du fyller på fat når du bruker 013.
Jeg har også en APA med WLP001 CaliforniaAle Yeast som står til gjæring nå. Har du brukt denne? Ville du anbefalle at jeg bruker isinglass i det jeg setter denne på fat?
Jeg ser på whitelabs hjemmeside at den også har medium flocculation slik som WLP013 har.

Har du opplevd noen bivirkninger ved bruk av isinglass?

Ville ikke nølt med å bruke isinglass med WLP001. Jeg har aldri brukt WLP001, men har brukt Wyeast 1056 mange ganger, og det er i utgangspunktet samme strain.

Aldri opplevd bivirkninger av isinglass (hverken på øl eller personer...).

Jeg bruker forøvrig ikke alltid isinglass når jeg tapper på fat, man ganske ofte. Synes det er en grei måte å få relativt klart øl raskt. Med svært lavtflokkulerende gjær (som f.eks WLP029, som jeg bruker til kölsch) mener jeg nesten det er påkredvd å bruke klaringsmiddel for å få ut mest mulig gjær av ølet FØR tapping på fat. Isinglass er glimrende da også.

Jeg brukte isingglas på det ferdi kunstig karbonerte juleølet mitt, nm dommerne har ingen komentar som kan beskyldes isinglas, hvis det ikke produserer estere da, men, selv med litt bunnfall i corneliusen så jeg ikke at det ble klarere, så det er sikkert noe i det Gahr sier (fikk full pott i NM), så hva er klart øl ? standard ?

Lurer på om dette kan tilføres primærgjæringskaret etter at gjæringen har avtatt for å få bunnfall i dette karet og ikke på fat? (Jeg vil så langt det er mulig unngå sekundærgjæring på nytt gjæringskar pga at tid er penger ^-^)

Du kan godt tilsette det i primærkaret når gjæringen er ferdig. Jeg lar ølet stå ca to uker på primærkaret, og bruker noen ganger isingglass dagen før jeg skal tappe ølet. Men du trenger uansett ikke stikke om til et sekundærgjæringskar. Men, hvis du skal ettergjære ølet på fatet, ville jeg heller ha brukt isinglass i fatet. Hvis ikke vil gjæren som bunnfelles i dette være av en relativt "powdery" karakter, og vil derfor suges opp ved tapping av øl og gi uklart øl lenger enn om du klarer på fat.

Hvordan tilsettes isinglass egentlig? Er det et pulver som du må koke opp, kommer det flytende eller hva? Har ikke brukt det selv og det virker jo litt interessant :).

Eduard skrev:
Hvordan tilsettes isinglass egentlig? Er det et pulver som du må koke opp, kommer det flytende eller hva? Har ikke brukt det selv og det virker jo litt interessant :).

Det er en pose med pulver som blandes i en kopp kaldt vann og settes i kjøleslapet natten over før det blandes i ølet. Det står på posen.

Jeg har kjøpt flytende isinglass fra VinogBar. Det står ikke noe bruksanvisning på flasken, kun 5 ml pr 10 liter. Er det bare å helle to korker (ca 10 ml) isinglass rett i gjæringsspannet? (20 l)
Og mens man er inne på klaringsmiddel? Noen som har erfaring med Protafloc? 1,5 g pr 100 l eller 1 ml pr 40 l. Tilsettes 15-20 minutter før slutten av koking. (Humlegården)

janh
???

Jeg har brukt både tørr og flytende isinglass, og holder klart en knapp på den flytende varianten hva det praktiske angår. I proffe sammenhenger tror jeg man stort sett bruker tørr isinglass, og løser den opp i vann sammen med en eller annen svak syre. Det jeg opplever med den tørre varianten er at den ofte ikke løser seg tilfredsstillende opp, med det resultat at mye hanger igjen i glasset. Med den flytende er det ingen problemer. Men, jeg har ikke klart å finne ut holdbarheten på den flytende. Er det noen som vet hvor lenge den er brukbar ved kjølig oppbevaring?

Gahr skrev:
Jeg har brukt både tørr og flytende isinglass, og holder klart en knapp på den flytende varianten hva det praktiske angår. 

Hvorfra får du det, jeg har bare sett det i vinsett, Kargus Komplett

Gahr skrev:
Det jeg opplever med den tørre varianten er at den ofte ikke løser seg tilfredsstillende opp, med det resultat at mye hanger igjen i glasset.

Helt klart  :) kan du velge må det bli flytende men det må fremdeles blandes godt.

Den flytende har jeg fått fra Vin & Bar, den tørre fra Humlegården, om jeg ikke husker feil.

Tilbake
Topp