Isolere brygger

Jeg har kjøpt Bratberg kompaktbrygger og planlegger å brygge utendørs. Ser det er noen som har brukt liggeunderlag rundt for å isolere. Er det noen som har erfaring med dette? Vil ikke dette smelte fast?

Medlemmene i dette forumet står nok for en ikke ubetydelig andel av liggeunderlagsalget her til lands. Jeg har ikke hørt om noen som har opplevd at det har smeltet fast, og synes selv det fungerer utmerket. Dersom du bruker åpen flamme under gryten blir det selvsagt mer problematisk, men med elektrisk oppvarming (som for eksempel i Brattbergeren) går det etter min erfaring helt fint.

Noe som er hakket mer effektieffektivt er lyddempingsmatte fra biltema, de kan du få i forskjellige tykkelse og.

Noe som er hakket mer effektieffektivt er lyddempingsmatte fra biltema, de kan du få i forskjellige tykkelse og.
Jeg snakket med en kar i lauget forrige lørdag og han mente at det var en dum idè fordi det limet som sitter bak på matten tåler ikke varme og mister effekten sin og det medførte visst at hele matta kunne skli ned og lage kliss og surr og irriterte bryggere. Kan det stemme? Har nemlig tenkt på denne isolasjonsmetoden en god stund og det virket så enkelt...

Sist redigert:
Kan ikke si jeg har opplevd det, bortsett fra på små flak på etpar kvcm. Alle mine tre kjeler er isolert med dette og det det sitter fint. Får du limet helt innpå kjelen er det fint, får du mellomrom så løsner det lettere.

Men jeg har lagt merke til at det naturlig nok er bedre å feste de på en kjele som er varm.

Liggeunderlag fra Biltema: varmebestandig opp til 320 C, så vidt jeg husker. Har ikke hatt problemer, men har ikke kokt med det, bare mesket og hevet temperatur med induksjonsplate.

Dette ligner på det underlaget jeg bruker utenpå min bb60. Bruker en enkel lastestropp til å feste det under mesk, men tar av under kok. Da er det uansett nok sirkulasjon.

Hei, ja kokekjelen bruker jeg kun til koking, så jeg koker med liggeunderlaget på. Det gir raskere oppkok og noe lavere energibruk.

Hehe ja leste nok litt raskt :)

Da prøver jeg også det og krysser fingrene for at det går problemfritt/smeltefritt :)

Når du klipper til: Husk at den vil krympe noe etter oppvarming slik at den ender opp kronisk mindre. Jeg ville klippet den til å være 2-3 cm lenger enn kant-i-kant før du har brukt den. Da passer den nok strøkent etter noen gangers bruk ;)

Tror jeg har Asaklitt fra Clas O. Brukt kun en gang (også til koking). Det hang litt fast og litt ble revet av når jeg tok det av ved rengjøring. Ikke mye men nok til at det blir sjekket hvor høy temperatur de tåler neste gang slikt kjøpes.

Et tips fra min side. Når jeg benyttet BB30 kjøpte jeg støyisolerinsmattene fra Biltema. Den ene siden er med lim, men der la jeg på aluminiumsfolie. Det funket som snus. Enkelt og greit. Lett å rengjøre også

Tilbake
Topp