Isolering med liggeunderlag og brannfare

Jepp, nå har jeg møysommelig målt og klippet til et gammelt liggeunderlag og stroppet det til bryggekjelen min, slik jeg har skjønt er vanlig å gjøre for mange. Det ser veldig lovende ut.

Er det vanlig å bruke isolasjonen kun under mesking med kjelen trukket fra platen, eller bruker man den også under koking? Jeg håper på det siste, da vi bruker tre timer på å koke opp 25 liter vann og kan trenge å minske det varmetapet vi klarer. Men jeg tok en liten bit av liggeunderlaget og sjekket med en fyrstikk hvor godt det brenner, og det brant som bare pokker. Jeg har en seks cm glipe fra kjelens bunn og til der liggeunderlaget begynner. En rask test med en bit over kokeplaten med omtrentlig denne avstanden fikk liggeunderlaget til å begynne å bøye seg.

Vi bruker to kokeplater på en gang, og den bakerste stikker litt frem fra under kjelen, så en del varme vil stige direkte opp til liggeunderlaget.

Hvilke erfaringer har dere med bruk av liggeunderlag på denne måten?
 
Vi kjører på med en grilltenner for å "hjelpe" til å komme på rett temperatur, da hybelkomfyren ikke klarer å få oss opp til koketemp på timer...
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Grill/Tilbehor/Grilltenner-46164/ Den hjelper oss opp til mesketemperatur på kort tid, og opp til koketemp på enda kortere tid.

Prøvde idag med et teppe rundt kjelen under mesking (uten å ha kjelen på platen), og da falt den kun 1 grad på 90 min... Tror ikke vi blir til å prøve med liggeunderlag, da det nok lettere smelter enn et isolerende teppe.
 
Hei,
Jeg bruker et liggeunderlag som isolasjon også under koking, men det er på induksjonskomfyr så platen under kjelen blir strengt tatt ikke så varm. Liggeunderlaget starter ca 1 cm over bunnen av kjelen og det har ikke vært noe problem hittil ihvertfall.
 
Det enklaste må vel vera å skjæra bort meir av nederste del av liggeunderlaget på baksida der plata kan varma det?  det vil neppe ha så mykje å sei for varmetapet..
 
Ja, om du er redd for at det smelter så betyr det jo at det er en del varme der som faktisk vil bidra til å varme opp kjelen.
 
katla skrev:
Det enklaste må vel vera å skjæra bort meir av nederste del av liggeunderlaget på baksida der plata kan varma det?  det vil neppe ha så mykje å sei for varmetapet..
Enig.

Er ikke så lurt hvis det smelter så mye at det drypper på kokeplata. Tror ikke den røyken er helt sunn, og det kan godt flamme opp i en slik setting.
Ser ut som du har kontroll på avstanden som må til for å unngå smelting.

I tillegg går det an å pakke isolasjonen inn i alufolie/alutape for å beskytte det mot varmen og hindre drypping.
Eventuelt bruke mineralull pakket i aluminiumsfolie i steden for liggeunderlag. Da har du et isolasjonsmateriale som tåler veldig høy temperatur.
 
ØlBelge skrev:
Ja, om du er redd for at det smelter så betyr det jo at det er en del varme der som faktisk vil bidra til å varme opp kjelen.

:fyflate: :fyflate: :fyflate:

Samme hvis det tar fyr - kjelen blir jo varmere  :bank2:
 
Jeg har en Beer Brew 30 og bruker liggeunderlag fra Biltema. Det er festet med to stropper og liggeunderlaget har smeltet bak disse!  :jaha:
Det har smeltet fast i metallet så det blir litt arbein med å få skarapet det av.
Tenkte kanskje å prøve meg med en isolasjonsmatte med "sølvpapir" på og ha den inn mot metallet.
 
Takker for gode svar og forslag.

Vi brygget sist søndag med isolasjonen på, men for sikkerthets skyld brukte vi kun én plate. Det gikk fint, liggeunderlaget hadde smeltet litt fast til kjelen noen steder, men ikke noe dramatisk. Vi supplerte med vannkoker for å komme opp i mesketemperatur, og derfra gikk det halvannen time før brygget kokte. Tror neppe vi tapte noe tid på å bare bruke den ene platen. Vi kommer nok til gå til innkjøp av en dyppkoker eller induksjonsplate, for tidsbruket tar litt luven av bryggegleden.
 
Tilbake
Topp