Ispindel - elektronisk hydrometer til overvåkning av gjæring og temperatur

Min mistet forbindelsen når jeg la lokket på tanken.
Farradays bur er vel laget omtrent slik?


Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg vil tro du kan kode enheten til å sende med flere mW. Den vil da bruke mer strøm. Har null peiling på dette men har erfaring med trådløst fra lydbransjen. Det er også viktig at antennen sender "horisontalt", med mindre den er helt rundstrålende, men det forutsetter at den klarer å penetrere stålet.
 
Jeg kan også lite om dette. Mobilen virker jo i heiser av metall. Jeg har triclamp i lokket. Jeg kan jo lage et lokk med wifi antenne inn i dunken :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg kan også lite om dette. Mobilen virker jo i heiser av metall. Jeg har triclamp i lokket. Jeg kan jo lage et lokk med wifi antenne inn i dunken :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg ville først prøvd å booste sendestyrken via kode i steden for å bygge enda mer.
 
Er det non som vet om en sånn Wifi kan trenge gjenom en rustfri gjæringstank med tre lag ss plate, glycol og skumisolasjon?

Hvis du har en helt tett hermetikkboks, så er svaret: Nei, du vil ikke få WiFi-signaler gjennom. Men et gjæringskar er ikke slik, og det alltid være noen steder det er RF-lekkasje, slik som gjæringslås eller pakninger.

Om det kommer gjennom nok signaler kommer helt an på hvor sterkt signalet er og hvor store åpninger du har. Har du, for ksempel, en Speidel-type gjærlås med en gummiplugg på 20-30 mm i diameter og et aksesspunkt like ved gjæringskaret antar jeg det går helt fint. Har du svakt wifi-signal og CO2-uttak gjennom et metallrør, er situasjonen noe helt annet.
 
Gjærer i VV-tank,under trykk så tanken er helt lukket..skal sjekke dette senere i dag om det er noe signal..
 
Sist redigert:
Forøvrig er det ikke veldig vanskelig å lage ei wifi-antenna for å få signal inn i en metallboks. Lag et lite hull i tanken (eller i et lokk) og stikk en isolert ledning på 62,5 mm halvvegs inn i hullet (slik at 31,25 mm er utenfor og 31,25 mm utenfor). Da har du to kvartbølgepisker som bruker tanken som jordplan.
 
Er det derfor Tilt bruker BT overføring og ikke wifi? Min Tilt klarer jeg og lese av igjennom ganske mange lag stål uten problem
 
Er det derfor Tilt bruker BT overføring og ikke wifi? Min Tilt klarer jeg og lese av igjennom ganske mange lag stål uten problem

Det er trådløse signlaer uansett, men "språket" er annerledes. BT, har også kortere rekkevidde enn "internett WIFI" som standard.
 
Det er trådløse signlaer uansett, men "språket" er annerledes. BT, har også kortere rekkevidde enn "internett WIFI" som standard.

Tilt klarer fint å logge i en rustfri konisk inne i ett stål belagt kjøleskap 5 meter unna. Batteriet holder i 8 uker med logging hver gamg mellom 2-5 sekunder. Er da Tilt uhyrlig godt produsert i forhold til denne DIY siden denne bruker mye strøm og sender dårlig?
 
Det vet jeg ikke i det hele tatt så det vil jeg ikke svare på.

Men, der jeg sa "trådløse signaler uansett" var kanskje litt vagt. Signaler med lengre bølgelengde (lavere frekvens) klarer å penetrere obstuksjoner lettere enn høyfrekvente signaler. Jeg vet ikke noe om frekvensene til BT eller Tilt.

Glemte å svare direkt på innlegg. Så @LancerEvo
 
Min mistet forbindelsen når jeg la lokket på tanken.
Farradays bur er vel laget omtrent slik?


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg har og ståltank, m.a.o. det perfekte Farradays bur så da røk den muligheten, eller finner man en nok bevegelig lednig og tre gjennom en nippel ? eller bare en ledningsstubb gjennom en nippel i lokket som fungerer som mottaker inni tanken og sender utenfor tanken, er så heldi og ha en velutdannet radiomann i nabolaget, får vise han dette i overmorgen da ha er innom her.
 
Jeg har og ståltank, m.a.o. det perfekte Farradays bur så da røk den muligheten, eller finner man en nok bevegelig lednig og tre gjennom en nippel ? eller bare en ledningsstubb gjennom en nippel i lokket som fungerer som mottaker inni tanken og sender utenfor tanken, er så heldi og ha en velutdannet radiomann i nabolaget, får vise han dette i overmorgen da ha er innom her.

Jeg synes hele dette opprinnelige spørsmålet ble veldig interressant.

Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at en ståltank (lukket gjæringskar) vil oppføre seg som et faraday-bur, og måten man kan få signaler inn og ut på er å bare ha et eller annet ledende som stikker inn/ut av tanken? Type, bare dra en kobbertråd gjennom en gjennomføring slik at du har en stubb inne og ute, og så blir signaler "videresendt" via den, selv om den ikke er i kontakt med noe annet enn gjennomføringen i tanken?
 
Det vil bli dårlige signaler men må konferere med min radiomann.

Ståltanke blir som og sitte i en bil i tordenvær, ingenting slipper ut eller inn.
Eller å sette en stålkasserolle med mat i i en microbølgeovn, helt bortkastet.
 
Det vil bli dårlige signaler men må konferere med min radiomann.

Ståltanke blir som og sitte i en bil i tordenvær, ingenting slipper ut eller inn.
Eller å sette en stålkasserolle med mat i i en microbølgeovn, helt bortkastet.

Ja både biler og micro'er oppfører seg som faraday-bur. Microer mer så. Men jeg lurer på "grensen" mellom faraday bur og materiale som er vanskelig å penetrere med slike signaler, gitt at begge ser ganske like ut (bur-whatever/gjæringstank) Jordingen har vel kanskje en smule og si og.

Artig at du har en radiomann. Virker som at du er et to-manns-kompani.
 
Jeg gjorde en test nå. Putta mobilen min inni en stålgryte og satt en annen gryte oppå, for å få en lukket stål-beholder. Jeg målte 100/30 Mbps, altså det jeg betaler for, på mobilen når den lå inni der. Da var den ca 1,5 meter unna hoved-aksesspunktet mitt. Så en ståltank er ikke et faraday-bur, og på kort avstand er det hvertfall null stress med wifi.

Edit: testa samme opplegget i et annet rom, ca 10 meter unna aksesspunktet. Resultatet i stål-beholder ble 47/30, mot 86/31 utenfor beholderen.
 
Sist redigert:
Jeg gjorde en test nå. Putta mobilen min inni en stålgryte og satt en annen gryte oppå, for å få en lukket stål-beholder. Jeg målte 100/30 Mbps, altså det jeg betaler for på mobilen når den lå inni der. Da var den ca 1,5 meter unna hoved-aksesspunktet mitt. Så en ståltank er ikke et faraday-bur, og på kort avstand er det hvertfall null stress med wifi.

Så tilfelle russerne sprenger en A-Bombe i atmosfæren hjelper det ikke å gjemme elektroniske dippedutter i kokekjelen sin. Måtte kjelen være jordet evt?
 
Så tilfelle russerne sprenger en A-Bombe i atmosfæren hjelper det ikke å gjemme elektroniske dippedutter i kokekjelen sin. Måtte kjelen være jordet evt?

Hehe, godt spørsmål. Men siden grunnen til at folk inni fly og biler er uberørt av lyn er at disse _ikke_ er jordet så er jeg litt usikker på hvor lurt det er :)
 
Jeg gjorde en test nå. Putta mobilen min inni en stålgryte og satt en annen gryte oppå, for å få en lukket stål-beholder. Jeg målte 100/30 Mbps, altså det jeg betaler for, på mobilen når den lå inni der. Da var den ca 1,5 meter unna hoved-aksesspunktet mitt. Så en ståltank er ikke et faraday-bur, og på kort avstand er det hvertfall null stress med wifi.

En strømledende metall boks eller gryte i ditt tilfelle som er lukket er å betegne som faraday bur. Merkelig de
Så tilfelle russerne sprenger en A-Bombe i atmosfæren hjelper det ikke å gjemme elektroniske dippedutter i kokekjelen sin. Måtte kjelen være jordet evt?

Mulig det er jording som manglet eller så er ikke kasserollen tett nok sikkert. Er vel det med koniske at de ikke er "tette" til å holde på signalene

Er dum redd for emp så kan du bare ha ett lager med aluminium folie. Ruller du inn mobilen i det får du ikke kontakt i alle fall
 
Tilbake
Topp