Iwaki

magne1972

Moderator
Noen erfaringer med disse? Jeg har funnet meg en god deal, og har på vei en MD-15-RT til 450,- ink frakt. Den leverer i overkant av 20 liter/min. Og er magnetdrevet, næringsmiddelgodkjent osv, men hvordan er med drift til brygging slik generelt? Noen som har brukt slik over tid?

Jeg kjører en md10 og en md20, har fungert knirkefritt for meg.
Har ikke veldig mange brygg bak meg, men har et veldig godt inntrykk. Maltbiter & humle tygger den fint unna iallefall.
Så grattis med den!

Eg har også MD-10 og MD-20. Dei er IKKJE næringsmiddelgodkjendt. Men består av materialar som er ellers brukt i næringsmiddelgodkjndt utstyr. Ein mail frå den Norske importøren bekreftar dette.
Dei er laga for opp til 80 grader, men eg har brukt min MD-20 til whirlpool med kokande vørter. Det har gått veldig bra, og eg kan ikkje sjå noko som tydar på at den har tatt skade av det. Tiden vørteren er over 80 er ganske kort eigentleg.

Den største har eg brukt i over to år, rundt 15 brygg. Brukar den til sirkulering av mesken og WP under kjøling. Motoren blir ganske varm etter ein times tid, men er laga for kontinuerleg drift.

Har fått md15 pumpa i hus, virkelig solid konstruksjon dette  :ilike:
Pumpa tåler ifølge produsenten over 80 grader, men er rangert til det pga at varmere væsker kan utvikle gass, og pumpa liker dårlig tørrkjøring. Tror ikke at kokende vørter er farlig slik sett.
Har også en kobberkveil på 4,5 meter av 8mm rør, silikonslanger, kuleventiler, PID, varmeelement, t-stykker og bend, så nå mangler jeg bare en isbøtte eller kjele, så er herms fikset.
Noen som har tips om noe slikt? Trenger egentlig minst mulig beholder, og kobberkveilen er 15 cm i diameter og ca 20 høy.
Tenkte en isbøtte hadde vært smart, da den er ferdig isolert.... :)

magne1972 skrev:
Har fått md15 pumpa i hus, virkelig solid konstruksjon dette  :ilike:
Pumpa tåler ifølge produsenten over 80 grader, men er rangert til det pga at varmere væsker kan utvikle gass, og pumpa liker dårlig tørrkjøring. Tror ikke at kokende vørter er farlig slik sett.
Har også en kobberkveil på 4,5 meter av 8mm rør, silikonslanger, kuleventiler, PID, varmeelement, t-stykker og bend, så nå mangler jeg bare en isbøtte eller kjele, så er herms fikset.
Noen som har tips om noe slikt? Trenger egentlig minst mulig beholder, og kobberkveilen er 15 cm i diameter og ca 20 høy.
Tenkte en isbøtte hadde vært smart, da den er ferdig isolert.... :)

Kanskje du kan finne noe slikt brukt?

Her er en til 386,- (dersom du legger inn tilbudskode "sale10)     Ø16 cm.

Gøy å være til hjelp. ;D
Vil du bruke kokeplate eller innebygget varmeelement til dette prosjektet?

Bård skrev:
Gøy å være til hjelp. ;D
Vil du bruke kokeplate eller innebygget varmeelement til dette prosjektet?
Regner med internt varmeelement, og omrøring i væsken ved hjelp av en micromotor.

Ser det for meg.
Montere varmeelementet i lokket kanskje? om du finner et som passer. det så ut som det er en relativt tykk bunn i den gryta..

Problemet med å montere element i lokket er at hele elementet må være i væsken for ikke å brenne seg, tykk bunn ser det ut til ja, men det er vel ikke rustfritt tvert gjennom  :)
Får se når kjelen kommer hva som blir best....

Jeg avbestilte den aspargeskjelen, da jeg fant ut at jeg fikk faktisk plass til 4,5 meter 8mm kobberrør inne i en vannkoker på 1,7 liter.
Ikke ferdig med isoleringen, og mangler å koble til pid enda, men dette ser ut som en lovende varmeveksler til herms... ;D

Vedlegg

• IMG_0089.JPG
    IMG_0089.JPG
    832,2 KB · Sett: 306
  • IMG_0090.JPG
    IMG_0090.JPG
    516,8 KB · Sett: 298
  • IMG_0091.JPG
    IMG_0091.JPG
    490,4 KB · Sett: 304
  • IMG_0088.JPG
    IMG_0088.JPG
    476,1 KB · Sett: 311
Kult at du vil teste dette!
Tippar det vil funke kanonbra. Ver obs på at såpass langt røyr av den dim'en gir betydeleg motstand for flowen.

Ja det burde jeg selvfølgelig sett!
:) :)

Helt OT; hvor får man tak i slikt hamptau? Trenger å lage nytt klorestativ til mine egne katter...

Bård skrev:
Ja det burde jeg selvfølgelig sett!
:) :)

Helt OT; hvor får man tak i slikt hamptau? Trenger å lage nytt klorestativ til mine egne katter...
Kjøpte ferdig tvinnet klorestokk på europris :)
Sannsynligvis billegere enn tauet løst....
Helt utrolig du ikke så det med en gang ja ..:) :) :)

Tilbake
Topp