Jeg trenger hjelp jeg skal brygge i morra ( lørdag)

Jeg har en 25 kilo sekk med hvetemalt.. 

Jeg kjøpte den på Nøgne Ø. 

Castleford Wheat Malt.

Spørsmålet er  :  Er dette maltet hvete eller er denne umalter???

Hvis den er umaltet må jeg jo stegmeske gjennom veldig mange forskjellige temperaturer, men hvis den er malter planlegger jeg en stopp på 67 grader.
 
Om det heter hvete*malt* så er det helt sikkert maltet. Uansett bør du ikke bruke mer enn 50-70% av dette totalt i gristen. Du bør nok bruke minst 30-50% byggmalt i tillegg for å unngå at mesken tetter seg.
 
Ramsvatn skrev:
Hvis den er umaltet må jeg jo stegmeske gjennom veldig mange forskjellige temperaturer, men hvis den er malter planlegger jeg en stopp på 67 grader.

Det hjelper vel uansett ikke å stegmeske ren umaltet hvete eller umaltet korn av noe slag. Man pleier å blande inn små mengder umaltet hvete i fks. witbier. I tillegg kan man fks. blande inn flaket ris eller flaket mais i lettere pilsnere. Engelske øltyper bruker ofte flaket bygg eller havregryn (fks. i Bitter og Oatmeal stout). Men igjen, man er avhengig av enzymer som finnes i basismalten, og det er aldri snakk om veldig store mengder "adjuncts", som de kaller det på engelsk.

Stegmesking  burde ikke være nødvendig uansett med den godt modifiserte malten vi har tilgjengelig. Grunnen til at noen likevel gjør det er vel hvis de fks. skal gjennomføre dekoksjonsmesking, eller hvis noen har fått tak i lite modifisert malt. Enkelte kontinentale lagerøl kaller for lite modifisert malt, tradisjonelt sett.
 
Erlendso skrev:
Man pleier å blande inn små mengder umaltet hvete i fks. witbier. I tillegg kan man fks. blande inn flaket ris eller flaket mais i lettere pilsnere.

Det er standard å bruke ca. 50 % umaltet hvete i wit. Pilsnermalt utgjør som regel resten, og det er tilstrekkelig med enzymer til å bryte ned stivelsen. Jeg bruker ett-stegsmesk også ved brygging av witbier, uten problemer. Så lenge man har et godt silesystem, bør det gå bra med de mengdene Grove nevner, selv med en enkel mesk.
 
Hvor får man egentlig kjøpt umaltet hvete? Jeg kan ikke se at noen av de vanligste leverandørene "våre" fører det, hvis jeg ikke har oversett det, da. Spurte på Meny, de hadde det heller ikke.
 
Sjå [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,810.msg4540.html#msg4540]her[/iurl]. Det selges helt sikkert også hos andre forretninger i samme bransje. :)
 
Tror helkorn hvete skal finnes på matvarebutikker med litt godt utvalg. Jeg fant det på Ica Maxi i Trondheim, kosta ca. 10 kr/kg.
 
Gahr skrev:
Det er standard å bruke ca. 50 % umaltet hvete i wit. Pilsnermalt utgjør som regel resten, og det er tilstrekkelig med enzymer til å bryte ned stivelsen. Jeg bruker ett-stegsmesk også ved brygging av witbier, uten problemer. Så lenge man har et godt silesystem, bør det gå bra med de mengdene Grove nevner, selv med en enkel mesk.

Bruker du en cereal mash da, eller kjører du 50% umaltet hvete med en enkel enstegsmesk? Hvordan blir utbyttet da?
 
Tilbake
Topp