Jevn temperatur i mesken

Hei,

Etter å ha lest litt rundt på forumet så har jeg jo fanget opp mange gode tips etterhvert.
Jeg har til nå 5 brygg på CV´n, og prøver stadig å forbedre meg i alle prosessene.

Nå har jeg et spørsmål om mesketemperatur.

Jeg tenker at hvis jeg skal forholde meg til en gitt mesketemperatur etter oppskrift så ser jeg meg fornøyd dersom jeg ved pumpesirkulering og isolasjon med liggeunderlag og måling med termometer ca midt i maltrøret, måler korrekt temperatur.

Det som jeg i et par tilfeller har opplevd ved pumpesirkulering er at maltrøret ikke klarer å holde unna «flowen» fra pumpen selv om jeg regulerer denne til et minimum ( kina-pumpe med dimmer som regulering )

Men så til mitt spørsmål :
Jeg sirkulerer pr. i dag vørteren gjennom maltrøret, men så leste jeg et sted på forumet at man med fordel kunne dele denne sirkuleringen mellom 50/50 inni og på utsiden av maltrøret for å oppnå jevnere mesketemperatur. Altså splitte denne.

Og dette hørtes jo egentlig veldig fornuftig ut, samt at man kanskje kan slippe å stoppe og starte pumpen for at maltrøret ikke skal svømme over.

Er dette noe som dere andre erfarer / utfører ?
 
Tilbake
Topp