Jomfrubrygg

Tomas

 
Hei, jeg er sylfersk innenfor brygging. Jeg klinte til og brygget mitt første brygg i går, et hveteøl (maltbrygg) med en OG på 1,049. Nå går det unna med gjærlåsen, det bobler og spruter en del vann ut. Skal det være sånn? Og skal jeg da etterfylle med nytt vann eller hva? Kjenner jeg stresser litt nå.. Det var tross alt litt jobb, og det ville vært synd om dette skar seg :mad: Takknemlig for svar!
 
Ingen fare Tomas, Hvis det er litt for mye vann i gjærlåsen vil dette komme ut, og vannmengden vil justere seg selv.
Bra at du har begynt å brygge... Vær beredt på å bli hekta ;)
Var det et ølsett du brygga eller? Mitt første brygg var Muntons Wheat beer.
 
Du verden, takker for raskt svar :biersmile: Ja, det var et all-grain kit fra Lund Teknik i Danmark, Nimbus White tror jeg det heter. Ligger vel tett opp til Hoegaarden eller noe lignende. Det var med litt appelsinskall og koriander også, og det luktet fortreffelig ;D. Smakte på vørteren og jeg tror denne går hen og blir god.. Med mindre jeg har syndet med hygienen.. Innertier i forhold til å bli hekta ja, kan ikke vente til neste brygg!! Utrolig morsomt, om enn noe stressende å passe på temperaturer og slikt... Roen kommer vel etterhvert. Er det forresten noen erfarne bryggere i Drammensområdet som tar i mot en lærling? Fant ut i går at det hadde vært veldig greit å se hvordan dette skal gjøres :amen: Da roer jeg meg med tanke på gjærlåsen i hvertfall. Takker og bukker!
 
Hei og velkommen! Bra det gikk unna første gang. Jeg synes det var veldig vanskelig og endte selv opp med et altfor bittert øl. Håper det går bedre med ditt brygg :).

Apropos en mer erfaren brygger i Drammen: Du kan høre med Tore Bjørgo her på forumet, og ellers finnes jo også Haandbryggeriet i byen  :brygging:.

http://www.haandbryggeriet.no/Kontaktinfo.htm
 
Takk for det Eduard ;) Det har jo blitt noen timer foran pc'en og bøkene, men jeg får en følelse av å bli mer usikker jo mer (avansert litteratur) jeg leser. Det dukker stadig opp nye spørsmål. Min nevrotiske karakter gjør det noe vanskelig å følge et vel anvendt hjemmebryggerråd : relax, don't worry, have a homebrew ;) Men jeg gjør så godt jeg kan ;D

Men du verden så morsomt dette er!

Mailet med Jens Maudal, og han var noe usikker på om hjemmebryggerlauget i Drammen er oppe og går nå... Om det er vanskelig å finne noen i drammensområdet, er jo ikke veien lang til Oslo heller. Så om det finnes noen der ute som tar i mot en "young apprentice" på en bryggedag, ville det varmet stort :biersmile:
 
Velkommen, Tomas!

Ikke bry deg så mye om alt du leser. Det er 1000 meninger om det meste. Det eneste som virkelig betyr noe i hjemmebrygging (bortsett fra OK råvarer og en noenlunde gjæringstemperatur) er

renslighet,
renslighet
og atter renslighet.

Du aner ikke hvor lett det er å få ødelagt smaken på et ellers fortreffelig brygg pga infeksjon. Etter koking og avkjøling kan man nesten ikke være forsiktig nok. Det er helt utrolig hvor lite som skal til.

Selv har jeg sluttet å bruke gjærlås når jeg brygger ale/overgjæret øl, for den forsvinner ofte av seg selv likevel. Litt fart skal det jo være. Bare bra det. Det jeg gjør er å proppe hullet og vente til lokket sier popp! En gang i døgnet presser jeg lokket på plass igjen og når det ikke spretter av lenger er ølet ferdig hovedgjæret.

Du kan også bruke glyserol i gjærlåsen i stedet for vann, men det hjelper ikke så veldig mye. Glyserol får du på apoteket.

En tredje løsning er å ha mindre i gjæringsbøtta. Jeg har sjelden mer enn 19-20 liter.

Lykke til!
 
Det stemmer nok at det finnes mange meninger og mange ulike måter å brygge øl på. Og Morten poengterer med rette at renslighet er et viktig aspekt. Har du også  fått tak i boken 'Moderne Hjemmebrygging', Tomas?
 
Takker og bukker for svar. Genialt dette forumet :skaal2:  Mener jeg var nøye med å desinfisere alt som kom i kontakt med vørteren, men en vet vel aldri... Var bra med nerver mens det sto på og det svekker vel som kjent prestasjonen :confuzed: Får bare krysse fingre og håpe det beste :ber:

Ja, jeg har Moderne hjemmebrygging En klassiker! Takk til de gutta som sa det er mulig å gå rett på maltbrygging. Mye nyttig informasjon, forklaringer og bilder av prosessen. Kjøpte meg så C. Papazian, Complete Joy of Homebrewing og J. Palmer, How to brew. Mye nyttig om det meste av bryggeprosessen også der. Men det er nå engang noe eget å se hele prosessen live... og ha muligheten til å prate med bryggmestere om de viktige ting i livet :brygging:

Forøvrig mye nyttig info her på forumet og i artiklene dere har lagt ut. En annen ting; er det et poeng å ta SG prøver underveis for å se an gjæringsprosessen (og lære mer), eller vil det bare være en potensiell kilde til kontaminasjon? Er bare så spent på hvordan det ligger an...
 
Så lenge det fortsatt er litt liv i dunken, anbefaler jeg deg å la den jobbe ifred.
Vent til den har sluttet å gjære med å måle SG, så er du tryggest.
Kjenner til spenningen å nervøsiteten du har, tror med høvelig stor sikkerhet at den fasen har vi alle vert igjennom :ilike:
 
Da venter jeg enda litt :lese: Får vel bare eksponeres for spenningen, så går det vel bedre etterhvert :ilike:

Du verden! Hadde aldri trodd dette skulle være så spennende. Bruker jammen all ledig tid på å sette meg inn i dette! Setter forhåpentligvis i gang med å brygge en English Strong Bitter til helgen. Noen som har innspill til hvilke øltyper det er lettest å lykkes med som fersking?

Er forresten NM et sted å være for å bli kjent med andre hjemmebryggere? Trenger å snakke med noen likesinnede om brygging. Min kone forstår meg ikke ;) Stiller nok ikke med eget øl dette året, men hvem vet hva som skjer neste år?
 
Lettest å lykkes med er i flg min erfaring generelt sterke og mørke øltyper. De kan gjerne være litt søtlige og dekstrøse uten å være mislykket av den grunn. Gjerne masse humle, det er antiseptisk.

Det kan også virke som om alkoholsterke brygg heller ikke blir fullt så lett infisert.
 
En annen øltype som er forholdsvis lett å lage er hveteøl (weizen eller weißbier). Dette ølet krever ikke at det står og lagrer i lang tid for å få god smak, og trenger heller ikke bli helt gjennomsiktig. Fordelen er dermed at det kan drikkes temmelig kort tid etter brygging (2-3 uker bør være mulig). Spesielt bra siden man som begynnende brygger gjerne vil smake på ølet så fort som mulig :).

Om NM2008: ja, her vil du kunne treffe mange hjemmebryggere, både blant deltakere og gjester. Så du bør absolutt satse på å stikke en tur innom også!

:samenvol:  :skaal2:
 
Godt da at jeg brygget et hveteøl som mitt første brygg. Håper det blir drikkbart  :biersmile: Så får jeg vel prøve meg på en porter etterhvert..

Takker for alle svar og innspill så langt. Bøyer meg i respekt for all viten der ute!

Jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål når jeg har kommet lenger i prosessen og nye problemer oppstår  :eek:

:skaal2: :samenvol:
 
Godt tips er å kjøpe sånn antibite-saft på apoteket som du kan smøre neglene med, da slipper du spise opp dem i all spenningen det er i å lage øl  :skaal2:

Fra spøk til øl, det med renslighet er viktig, men det har andre tenkt på for oss. Kjøp riktig vaske og desinfiseringsmidler pluss sprit til håndvask (kjøpes på apoteket), så går det lekende lett.

Stoutrens fra petit er et godt vaskemiddel du bør kjøpe, eventuellt kan du bruke krystallsoda.

Sterkrens fra petit er et godt desinfiksjonsmiddel som du slipper å skylle vekk, mao du bruker det etter vask og bare heller ut. Da er f.eks gjæringsbøtten så ren og pen og fri for bakterier at du kan slappe ganske godt av.

Kjøp en gjæringsbøtte eller to ekstra på f.eks europris. I den kan du ha utblandet sterkrens, og da er det bare å legge alt av heverter og utstyr du skal bruke i den bøtten (må være godt vasket på forhånd). Da vet du at alt du plukker ut av bøtta er desinfisert veldig godt, og best av alt du trenger ikke å skylle. Virkemiddelet er det samme som i brus  :biersmile:
 
Er nokk mye å hente ved å ta turen innom NM.

Men vill også si at det kan vere en god mulighet for å få gode å konstruktive tilbakemeldinger ved å sende inn noen flasker til konkuransen.
Deltok selv i Juleølkonkuransen i fjor, med mitt andre allgrainbrygg, å endte på nest siste.
Men det var utrolig morro å få beskjed om hva som var bra og dårlig med brygget.
Å at de reagerte på mye av det samme som ikke jeg var fornøyd med.
Dette førte til et par endringer i bryggingen som forbedret resultat.
 
steinarja skrev:
Men det var utrolig morro å få beskjed om hva som var bra og dårlig med brygget.
Å at de reagerte på mye av det samme som ikke jeg var fornøyd med.
Dette førte til et par endringer i bryggingen som forbedret resultat.

Helt enig.  :biersmile: Har også fått øl dømt i alle mulige plasser, og det kan være lærerikt å sende inn ølet selv om du vet at det er noe galt med det uten at du helt kan legge fingeren på årsaken. Og det er omtrent 'worst case scenario'. Har du øl du selv er godt fornøyd med så er det langt fra usannsynlig at du kan vinne premier eller til og med hele konkurransen inkludert deltakelse i Skandinavisk Mesterskap i hjemmebrygging ;D. Ikke verst det  :kool:

Og hvis du har nok øl å stille med i publikums favoritt (et fat på ca 19 l eller tilsvarende mengde i annen forpakning) så kan du få høre hva publikumet synes om ølet ditt. Vi oppfordrer gjerne alle som har hjemmebrygget øl stående til å stille i klassen publikums favoritt for jeg har på følelse at vi kommer til å få mange tørste gjester på NM i år! 
:godtoel:

Det hadde vært synd å gå tomt for øl halvveis i arrangementet. Så alle som kan: svar kallet og sett av øl tidsnok  :amen:
 
Takker! Dette har senket terskelen for å delta i NM for mitt vedkommende :) Skulle gjerne prøvd med med min belgiske wit (hvis ikke alt må helles ut da). Det gjenstår å se :brygging: Problemet mitt dette året er at svigermor har 60-årslag denne dagen :-\ Men har dere også et årlig juleølarrangement? I såfall kommer jeg hardt og brutalt tilbake med et par varianter da håper jeg ;D
 
Tilbake
Topp