Jordfeilautomaten slår ut. SSR?

Brukte bryggeriet for to dager siden. Nå vil det ikke.

Vil bare eliminere problemer. Kan SSR'en være en synder? Jeg tviler men kan lite om disse SSR'ene.

SSR' en skal jo kortslutte, det er hele poenget med den....  Så hvis du har koblet rett vil jeg tro feilen ligger et annet sted.

Det kan sjølvsagt vere SSR. Om den er svidd innvendig vil fasen kunne ligge i kontakt med kjøleflata, som igjen kan vere skrudd fast i jorda gods.

Det jeg vet var at det fungerte for to dager siden. I går lynet og tordnet det mens bryggeriet var koblet til, vet ikke hvis det har så mye å si men.

Jeg er fint lite drevet innenfor dette.

Men, det som skjer er at når jeg kobler til powercon til herms- så går jordfeilbryteren. Kun hvis jeg kobler til et powercon-uttak med jord. Hvis PID/SSR står og fyrer, så går ikke sikringen, skjer først når jeg kobler til powercon.

På terminalene på elementet målte jeg 227V mellom en fase og ned til elementet. Hvis jeg kobler fra strøm og måler motstand mellom alle terminaler (samt i powercon enden som skal inn i skapet) og kjelen måler jeg brudd overalt.

Jeg skjønner ikke hva det kan være for noe.

Et SSR kan selvfølgelig kortslutte til jord slik Protto sier, men mest sannsynlig vil et svidd SSR bare fyre hele tiden...

Det hørest ut som at du bruker powercon til å bryte strømmen med. Det er ikke så lurt.

neutric.com skrev:
Attention: The powerCON is a connector without breaking capacity, i.e. the powerCON should not be connected or disconnected under load or live!]

Jeg vet. Men bruker ikke Powercon som "bryter". Plugger ikke ut og inn powercon med last.

Men, dette var et flott syn, lurer på om jeg ikke fant årsaken. Tørrkoking.

Kobberspiral med dette elementet i hermsen så ikke pent ut. Vannet var dypt brunt av rust/irr/whatever og hele elementet var dekket av brunt gugg.

Er det noe å gjøre med dette? Trenger et nytt element, men hvis det blir seende slikt ut over tid er det vel tilbake til tegnebrettet?

Investere i en RF-spiral?

Da er jeg oppe i to tørrkokte elementer på en og samme dag. Nytter ikke å lage et "idiotsikkert" system hvis man er større idiot enn det man så for seg da man laget det :D

Tenker denne Saisonen får vente litt.

Hvordan klarte du å tørrkoke to ganger på samme dag? Er det tørketid? Kjipt...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vel. Første tror jeg faktisk ble tørrkokt her om dagen, det var siste gang jeg brukte bryggeriet. Jeg bruker en timer og kom ned idag til et bryggeri som til vanlig pleier å være oppvarmet og klart, men det var ganske lunkent..

Så, byttet ut herms-elementet som ble tørrkokt her om dagen med et jeg sjeldent bruker fra HLT, måtte tømme HLT for det vannet jeg bruker for å unngå å tørrkoke de elementene, og glemte å fylle på med vann før jeg fyrte opp igjen...

Nye biter er bestilt og ifølge amazon er de her på torsdag, hvis det stemmer så er det jo fantastisk. Da skal det svinge igjen.

Har gjort det samme sjølv. Fort gjort om ein ikkje har nivåbrytar. Nokre typar element toler det bedre enn andre. ULWD toler det best.

protto skrev:
Har gjort det samme sjølv. Fort gjort om ein ikkje har nivåbrytar. Nokre typar element toler det bedre enn andre. ULWD toler det best.

Vurderte å installere nivåbryter, men tenkte at om jeg setter krana høyere enn elementene så vil de jo alltid stå i vann.. Men dengang ei.

Dette kan iallefall stå som eksempel til alle som skal bygge skap og som er usikre på om de skal installere jordfeilbrytere eller ikke :) Den gjorde jobben sin slik den skal og siden den sitter inni skapet var det ikke løping i trapper eller lignende for å skru av og på for å feilsøke. Glad jeg bygget et skap som var 1100 kroner dyrere enn det det "trengte" å være.

Tilbake
Topp