Juleøl basert på ølsett eller maltekstrakt?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Har akkurat flasket vårt første brygg basert på ølsett og ekstra malt (for spesielt interesserte: http://bryggerstupet.wordpress.com/2011/09/17/75/). Litt rask kalenderregning tilsier at vi kanskje rekker å drikke ølet og bruke flaskene til et juleøl.

Vi venter fortsatt på Beer Brew 30 (omtalt andre plasser på forumet) og lurer derfor på om noen har forslag til oppskrift på en juleøl - mørkt, sterkt og mye smak (ikke stout-aktig), basert på enten et ølsett eller maltekstrakter, humle og gjær tilgjengelig fra f.eks. bryggselv.no?

Vi er ganske ferske bryggere og har ikke satt oss ordentlig inn i malttyper, humletyper og gjærtyper ennå. Men vi håper å lære mye underveis!

Hva slags maltekstrakter ville egne seg? Hvilken gjærtype?

Hvordan humler man med maltekstrakter - kan man/skal man koke maltekstraktet og dermed bruke humle på vanlig måte (vi har ikke stor bryggerkjele og kan derfor bare koke kanskje 10 liter og så fylle på med vann)?

Mange spørsmål på en gang ... Noen som føler seg utfordret til å sette opp en oppskrift i korte trekk?

mvh.
Øystein

Jeg er heller ingen erfaren brygger, men kan i alle fall gjengi hva jeg gjorde. Resultatet lukter og smaker lovende, men er fortsatt til modning.

Jeg tok utgangspunkt i et humlet ekstrakt, Coopers Stout. Du kan f.eks ta utgangspunkt i uhumlede ekstrakter i stedet, men da trenger du litt forskjellige typer vil jeg tro. Endel lys, litt amber og kanskje litt mørk for ekstra farge.

Jeg har også bare en liten kjele tilgjengelig, så jeg kokte opp totalt 7 liter. Ekstrakt var ca 1,2l, 1kg DME (lys spraymalt) og resten vann. Man humler ekstrakter akkurat som på all-grain.
- Hvis man bruker humlet ekstrakt må man huske å inkludere bitterheten i dette, ellers ender man opp med for bittert øl (been there, done that) :)

Hvilken gjær, og hvilken humle avhenger veldig av hva slags juleøl du skal lage. I mitt tilfelle brukte jeg Nelson Sauvin og Columbus, men det var egentlig bare fordi det var disse jeg hadde tilgjengelig. Dette er jo mer IPA humler. Gjær avhenger også litt av hva slags øl man vil ende opp med, men WLP001 eller WLP007 er bra utgangspunkt som ikke setter så mye preg på øllet. Eventuelt 04 eller 05 fra Safale (tørrgjær)

Jeg kokte som sagt 7 liter av en 15 liters batch. Man må da beregne å bruke litt mer humle enn om man hadde kokt hele batchen. Jeg brukte Beersmith for å regne meg frem til dette. I tillegg tilsatte jeg nellik og einebær for et juleaktig preg.

Juleøl kan være så mangt. Det er ganske stor spennvidde fra f.eks Ringnes Juleøl til Nøgne Ø God Jul eller Special Holiday Ale. Hva liker du i et juleøl?

Ørnegård skrev:
Vi venter fortsatt på Beer Brew 30 (omtalt andre plasser på forumet) og lurer derfor på om noen har forslag til oppskrift på en juleøl - mørkt, sterkt og mye smak (ikke stout-aktig), basert på enten et ølsett eller maltekstrakter, humle og gjær tilgjengelig fra f.eks. bryggselv.no?

Det kommer jo veldig an på hva slags øl du vil ha. Selv synes jeg at juleøl bør være mørkt gyldent og ha god maltfylde, gjerne litt i samme stil som et klassisk norsk juleøl. Da kan Weyermann sitt Vienna-ekstrakt være et godt utgangspunkt:
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1768

Maltpreg og en viss sødme fra forskjellige typer krystallmalt. Jeg er ikke særlig begeistret for krydder i øl, særlig synes jeg typiske julekrydder fort tar overhånd. Ellers kommer det an på hvilket bruksområde man sikter på. Om man skal ha noe til kaker, vil jeg ha noe som er søtere enn om det skal slukke tørsten min til ribbe.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Hei.

Ser du er frå Bergen. Du er hjertlig velkommen innom bryggebutikken Vestbrygg, på danmarksplass. Der kan me hjelpe deg med å snekkre sammen eit juleøl.  :biersmile:

-Birger

Skammer meg faktisk litt for at jeg ikke kom til å tenke på at dere på Danmarksplass har det som skal til!

Jeg håper å få tid til å komme innom i morgen og satser på å dra fra dere med det som skal til for å få satt juleøl!

Håper dere har tid til å hjelpe meg med å sette sammen oppskriften! Er foreløpig nokså blank på å komponere oppskrifter selv :)

Ørnegård skrev:
Skammer meg faktisk litt for at jeg ikke kom til å tenke på at dere på Danmarksplass har det som skal til!

Jeg håper å få tid til å komme innom i morgen og satser på å dra fra dere med det som skal til for å få satt juleøl!

Håper dere har tid til å hjelpe meg med å sette sammen oppskriften! Er foreløpig nokså blank på å komponere oppskrifter selv :)

Ingenting å skamme seg over! Me er nye, og må opparbeide oss eit godt renomme. Har allereie pønska litt på ei oppskrift til deg.  :)
Det einaste eg ikkje kan hjelpe deg med i morgon er ei passande humle. Humla vår står i tollen og er nok ikkje her til i morgon. Resten skal eg kunne hjelpe deg med.

Takk for god hjelp i butikken i dag!

Har forsøkt å legge oppskriften inn i BrewMate (http://www.brewmate.net/) og er blitt litt usikker på et par ting.

Du nevnte i butikken i dag (hvis jeg har notert korrekt) at jeg ideelt burde starte med 25 liter og ende opp med 23 liter og at dette burde gi 5-5,5% alkohol.

Men når jeg legger inn malttypene, mengder og angir 23 liter i Batch Size, så gir den en alkoholprosent på 4,65.

Eksportfunksjonen til Brewmate gir meg følgende oppskrift:

-----------------------------
Batch #2
Christmas/Winter Specialty Spiced Beer

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):          23.0
Total Grain (kg):        3.500
Total Hops (g):          46.00
Original Gravity (OG):    1.048  (°P): 11.9
Final Gravity (FG):      1.012  (°P): 3.1
Alcohol by Volume (ABV):  4.65 %
Colour (SRM):            7.7  (EBC): 15.2
Bitterness (IBU):        22.6  (Tinseth - No Chill Adjusted)
Brewhouse Efficiency (%): 73
Boil Time (Minutes):      60

Grain Bill
----------------
1.500 kg Liquid Malt Extract - Amber (42.86%)
1.500 kg Liquid Malt Extract - Light (42.86%)
0.500 kg Dry Malt Extract - Dark (14.29%)

Hop Bill
----------------
46.0 g Hallertau Mittlefrueh Pellet (4.3% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (2 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 70°C for 1 Minutes (var ikke mulig å velge denne helt bort - er jo uaktuelt når det er ekstraktbrygg).
Fermented at 20°C with Safale US-05

Recipe Generated with BrewMate
-----------------------------

Vi vil gjerne ha et øl som heller er nærmere 6% enn 5%. Bør jeg derfor

stole på beregningene til BrewMate og derfor lage litt mindre vørter f.eks. 19 liter som da vil gi 5,6% eller
stole på beregningene til BrewMate men kjøpe f.eks. mer spraymalt (1 kg. totalt) og redusere vørtermengden til 22 som også vil gi 5,6 eller
er BrewMate på videvanke og dine beregninger mer presis? eller
er det noe jeg har glemt å ta hensyn til?

En annen, litt på siden: Når jeg setter inn humlen i BrewMate angir jeg tid (60) og det kommer ut i oppskriften som:

... og hadde jeg ikke visst bedre (tror jeg), hadde jeg lest dette som at jeg skulle tilsette humlen "at" (@) 60 minutes - altså når det har gått 60 minutter. Men det gir jo ikke mening når total koketid er 60 minutter ... Jeg er sikker på at BrewMate skal ha lengden tid humlen skal være i og ikke tidspunktet ut i kokingen, for IBU stiger dess flere minutter jeg legger til og ikke omvendt ... Er det bare oppskriftsgenerator-formuleringen som er litt upresis eller gir denne måten å formulere oppskriften på mening? Jeg ville vel for formulert det som

46.0 g Hallertau Mittlefrueh Pellet (4.3% Alpha) for 60 Minutes (Boil) (2 g/L)

eller

46.0 g Hallertau Mittlefrueh Pellet (4.3% Alpha) @ 0 Minutes (Boil) (2 g/L)

Beklager at jeg kanskje henger meg opp i detaljer - jeg spør mest for at jeg skal være sikker på jeg har forstått saker og ting (mye å sette seg inn i!) :)

Ørnegård skrev:

... og hadde jeg ikke visst bedre (tror jeg), hadde jeg lest dette som at jeg skulle tilsette humlen "at" (@) 60 minutes - altså når det har gått 60 minutter. Men det gir jo ikke mening når total koketid er 60 minutter ... Jeg er sikker på at BrewMate skal ha lengden tid humlen skal være i og ikke tidspunktet ut i kokingen, for IBU stiger dess flere minutter jeg legger til og ikke omvendt ... Er det bare oppskriftsgenerator-formuleringen som er litt upresis eller gir denne måten å formulere oppskriften på mening? Jeg ville vel for formulert det som

46.0 g Hallertau Mittlefrueh Pellet (4.3% Alpha) for 60 Minutes (Boil) (2 g/L)

Det er vanlig å angi gjenværende koketid når humla tilsettes. Du kan lese det som "@ 60 minutes remaining boil time".

Du har lagt inn flytende maltekstrakt, er det riktig?

gustavf skrev:
Det er vanlig å angi gjenværende koketid når humla tilsettes. Du kan lese det som "@ 60 minutes remaining boil time".

Du har lagt inn flytende maltekstrakt, er det riktig?

Takk for oppklaring om koketid!

Ja, det jeg har kjøpt er 2 slike hermetikkbokser med sirup på 1,5 kg + 500 gr. Spraymalt fra Young's.

Ser nå at jeg har lagt inn 0.500 kg Dry Malt Extract - Dark (14.29%), mens det er Medium og ikke Dark jeg har kjøpt. Finner ikke Medium i nedtrekkslisten i BrewMate ... :) Men det vil vel ikke ha noe annen konsekvens enn fargen (det påvirker vel ikke beregningene med tanke på alkoholprosent eller IBU i særlig grad?)

Hei og takk for besøket!

Gjekk litt fort i svingen i går. I bryggeprogrammet eg nyttar lå spesialmalten også inne, slik at du fekk ein høgare OG. Litt usikker på kor mykje utbytte du vil få av denne, så eg ville nok enten ha tilsatt 500gr spraymalt til, eller redusert vannmengda.

19-20L (ferdig volum) med det du har, eller 23L med 500 gr ekstra spraymalt. Då vil du ligge på ca 5,5% (dette er litt avhengig av kor langt gjæren gjære ut)

Ser at du har fått ein EBC(farge) på 15,2. Du vil nok ligge på 30-35 med spesialmalten.

Håpe dette var til hjelp.

Takk for oppklaring! Kan tenkes jeg kommer innom etter mer spraymalt. Hvis ikke setter vi det vi har og satser på lavere volum. Da får vi drukket det opp fortere og dermed må vi brygge på nytt tidligere :) Ingenting er så gale at det ikke er gått for noe!

Hei. Jeg kunne tenkt meg å prøve meg på noe lignende selv.
Er det lov å spørre hvordan oppskriften ble til slutt?  :)

Hei!

Oppskriften fikk jeg (som det framgår av denne posten) BirgerS på http://www.vestbrygg.no/. Jeg førte den inn i programmet BrewMate for moro skyld. Har ikke lært meg dette programmet så veldig godt ennå (blant annet forstår jeg ikke hvorfor mengden vann man starter med ikke framkommer når man eksporterer oppskriften til en tekstfil). Programmet har imidlertid en "Brew Day" funksjon hvor dette kommer med. For å gjøre en lang historie kort, har jeg tatt de to eksportmulighetene og kombinert dem. Da programmet tar utgangspunkt i at du skal meske, har jeg også tatt bort en del info som går på meskingen.

Batch #2 Christmas/Winter Specialty Spiced Beer

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):                  19.0
Total Grain (kg):                3.802
Total Hops (g):                  40.00
Original Gravity (OG):            1.064  (°P): 15.7
Final Gravity (FG):              1.015  (°P): 3.8

Colour (SRM):                    8.7  (EBC): 17.1
Bitterness (IBU):                20.4  (Tinseth - No Chill Adjusted)
Boil Time (Minutes):              60

Total Water Required (L):        23.28

Grain Bill
----------------
1.500 kg Liquid Malt Extract - Amber (39.45%)
1.500 kg Liquid Malt Extract - Light (39.45%)
0.500 kg Dry Malt Extract - Dark (13.15%)
0.302 kg Corn Sugar (7.94%)

Hop Bill
----------------
40.0 g Hallertau Mittlefrueh Pellet (4.3% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (2.1 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 70°C for 1 Minutes.
Fermented at 20°C with Safale US-05

Boil
----------------
Wort Volume before Boil (L):      23.3
SG before Boil:                  1.057  (°P): 14.0
Boil Length (Minutes):            60.0
% Evaporation per Hour (5-15%):    15.0
Wort Volume after Boil (L):      19.8
SG after Boil:                    1.064  (°P): 15.7
Losses to Trub and Chiller:      0.0
Final Volume (L):                19.8
After Cooling (4% loss):          19.0

Notes
----------------
Fant ikke spraymalt Medium i listen og har derfor satt inn Dark. Antar at dette ikke har noe å si for beregningene av OG, men at det selvsagt vil påvirke beregningen av farge (ølet blir altså noe lysere enn det beregningene viser).

I tillegg skal 100 gr. Sjokolademalt, 200 gr. Crystallmalt og 150 gr. Dark Crystallmalt ligge i kokekjelen fram til temperaturen har nådd 80 grader. Dette skal bidra med farge og smak, men vil ikke (på grunn av den korte tiden) bidra til høyere OG.
-----------------------------------------------------

En annen ting som jeg (akkurat nå) innser er at de 23,3 literne som er utgangspunktet vel burde inkludere maltekstrakten(?). Maltekstrakten utgjør jo rundt 3 liter den og. Men jeg startet altså med 23.3 liter vann og tilsatte maltekstrakten. Vi endte opp med 20 liter ferdig vørter etter koking og kjøling. Og OG-målingen vår viste 1.065 og traff altså ganske godt i forhold til oppskriften til tross for dette rotet med mengden vann ... Tilfeldigheter kanskje.

Vi hadde ikke stor nok kjele til å koke alt i samme kjele. Vi delte derfor hele oppskriften i 2 og kokte det samtidig i to kjeler. Tips: Litt ulike kjeler og ulik effekt på de ulike kokeplatene førte til at den ene kjelen kokte lenge før den andre. Vi måtte ta ting litt på sparket og lot den som først kokte opp koke i ca. 15 minutter lenger. Da hadde den siste kjelen også kokt i 60 minutter. Et annet problem med å koke i flere kjeler er kjølingen. Vi hadde lånt oss en spiralkjøler og hadde valget mellom om å kjøle ned vørteren i den ene kjelen først og så den andre eller å helle begge kjelene over i gjæringsdunken og kjøle der. Til tross for at vi hadde lest mye om faren for oksidering (som kan produsere usmak) når det plaskes med vørteren før den er kjølt ned, valgte vi å samle vørteren i gjæringsdunken før vi kjølte ned.

Brygget har nå stått siden onsdag 19.10 og det plopper ikke lenger like ofte i gjærlåsen (det ploppet noe inn i granskauen de første dagene). Planen er å tappe det på flasker onsdag 2. oktober - da har det stått i 2 uker.

Du kan lese mer om batchen på http://bryggerstupet.wordpress.com (søk etter eller bla deg fram til batch #2). Der finner du også noen få bilder av prosessen.

Bare spør om du lurer på noe - jeg er jo nokså fersk, men kjenner jeg de andre ivrige og dyktige forum-medlemmene her inne rett, så får du gode svar før du vet ordet av det.

På onsdag skal dette ølet tappes på flasker. Er utrolig spent på det. Har 2 spørmål i den forbindelse:

1: vårt forrige (som også var vårt første) brygg var gjæret med en lagergjær og gjæren samlet seg fint på bunnen. Til dette brygget har vi brukt safale us-05 og da har jeg lest meg til at gjæren samler seg på toppen istedet for på bunnen. Hvordan forholder man sfæeg til det ved omstikking? Er det bare å kjøre heverten igjennom gjærlaget eller bør vi tenke på noe spesielt i den forbindelse?

2: Forslag til sukkermengde for karbonering for dette "juleølet"? Det sksl jo være et juleøl, men samtidig er det en ale. Karbonere som en bokkøl/mørk lager eller som en ale?

Ørnegård skrev:
1: vårt forrige (som også var vårt første) brygg var gjæret med en lagergjær og gjæren samlet seg fint på bunnen. Til dette brygget har vi brukt Safale us-05 og da har jeg lest meg til at gjæren samler seg på toppen istedet for på bunnen. Hvordan forholder man sfæeg til det ved omstikking? Er det bare å kjøre heverten igjennom gjærlaget eller bør vi tenke på noe spesielt i den forbindelse?

2: Forslag til sukkermengde for karbonering for dette "juleølet"? Det sksl jo være et juleøl, men samtidig er det en ale. Karbonere som en bokkøl/mørk lager eller som en ale?

Alegjær flokkulerer også og legger seg i bunnen av gjæringskaret.

Jeg bruker stort sett bestandig et sted rundt 6 gram per liter for karbonering og synes ikke det er noen grunn til å skille ale og lager i forhold til karbonering, selv om det er en del typer ale, særlig litt milde britiske typer, som bør ha litt mindre.

Dette juleølet er kommet på flasker for 2 uker siden og ble prøvesmakt i går. God fyldig smak! Den har imidlertid en litt sur (fruktig?) ettersmak som kjennes oppe og bak i munnen. Vår første batch (et coopers sett med ekstra maltekstrakt gjæret) hadde også denne ettersmaken i starten. Men nå etter ca 5 uker i kjøleskap synes denne skjemmende ettersmaken å være borte fra batch nr. 1.

Er dette et vanlig fenomen? Kan vi håpe at denne ettersmaken etterhvert forsvinner også fra juleølet omtalt i denne tråden?

Eventuelt andre råd for å unngå denne ettersmaken i utgangspunktet?

Tilbake
Topp