Juleøl - Lite guff i gjæringen

Har satt en juleøl på 50L. Gjæra greit i 3-4 dager. Nå er det liten guff. Brukte 6 pakker Saflager W-34/70 rehydrert i 690ml vann. Mesking på 66-68C
Vet det lokket er noe lekk men prøvd å tette det med hurtigtvinger. Tempraturen har vert på 12-14C, men vet den ene dagen at den kom opp i 18C.
Bør jeg drysse 2pakker til oppi vørteren for å få litt guff på det igjen? Eller bare vente en 5 dager til for så å måle SG? OG var 1061

Jeg vil tro aktiviteten har roet seg fordi mesteparten av det gjærbare materialet allerede er fordøyd av gjæren. Altså er alt sannsynligvis helt ok.

Ok flott satser på at der ok da :) Har og en IPA her den er det guff i :) Sjekk vedlegg!
Første gang eg har fått ein slik gjæring. Har tidligere brukt kanskje 1pk tørrgjær pr 25L, men etter jeg begynnte å bruke mrmalty og beersmith så
er det jo snakk om en helt annen gjærmengde. Vil eg merke det på smaken av ølen? T.d 2pakker tidligere nå 4pakker. Får vel en raskere og bedre gjæring?

Vedlegg

• IPA.jpg
    IPA.jpg
    82,5 KB · Sett: 148
Kva bør ein gjera når gjæringslåsen er helt full av guffe/gjær? Bare la der være eller ta og vaske den?

Espen83 skrev:
Kva bør ein gjera når gjæringslåsen er helt full av guffe/gjær? Bare la der være eller ta og vaske den?

Dersom du lar den være, vil guffa etterhvert bli infisert og infeksjonen kan spre seg ned i gjæringskaret. Du bør nok bytte den med en ren eller gjøre den rent.

Tilbake
Topp