Jeg har satt ett juleøl og på esken sto det at det skulle gjære 5-6 dager. Nå har det stått i snart 3 uker og det gjærer enda. Jeg målte det i dag og det ligger på 1020. Er det normalt at det tar så lang tid og er det noe jeg kan gjøre for å få det til å gå ferdig?
Men ifølge måling har jeg da "bare" 4,5% alkohol. Det burde være nærmere 7. Kan det være at jeg har gjort noe feil? Er bare mitt 3. øl og jeg er avhengig av å følge bruksanvisningen. Det har jeg gjort til punkt og prikke.
Hei. Har du målt SG over tid for å sjekke om den har stabilisert seg? Hvis det plopper i gjærlåsen så er gjæringa *ikke* ferdig, bare for å avkrefte det ulogiske utsagnet til loebrygg over her. Hva var OG og hva skulle den vært? Og hva er FG ifølge oppskrifta?
At du får forskjellig resultat fra oppskrift kan avhenge av mange faktorer; riktig mesketemperatur er en av dem.
Jeg sa ikke at gjæringa var ferdig fordi det ploppet i gjærlåsen
Jeg skrev bare at den mest sansynlig var ferdig etter så lang tid på tross av at det ploppet
men ja, vi trenger litt mer info om brygget
Jeg sa ikke at gjæringa var ferdig fordi det ploppet i gjærlåsen
Jeg skrev bare at den mest sansynlig var ferdig etter så lang tid på tross av at det ploppet
men ja, vi trenger litt mer info om brygget
Ølet er en Santas Winter Warmer. Jeg ville ha opp alkoholprosenten litt så jeg tilsatte 500 gr spraymalt. OG var 1055 og nå ligger den på 1020. I følge oppskriften skal dette ølet oppnå ca 5,7 % men min ligger nå på 4,5%. Gjæring startet som normalt. Ganske voldsomt først så roet det seg. I følge oppskriften skulle den gjære 4-6 dager men den har nå stått 17 dager og den gjærer enda. Det er stabilt 19 grader der ølet står.
Enig med loebrygg her. En mulig grunn til høy FG kan være at du ikke har fått ristet nok oksygen inn i vørteren. Du kan trøste deg ned at den uansett kommer til å smake godt. Har selv lagd denne med stort hell tidligere
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.