Juleøl .......

Jeg må ha litt bistand. Jeg har satt på ett ølsett Georgi Mild hvor jeg har brukt 3 stk Moss maltekstrakt som erstatning for sukkeret og 1 stk tomtebrygg . Dette har stått i gjæringsskap på 22 C i 13 dager . Gjæret mye i 3 dager og etter det lite aktivitet. Målte etter 7 dager med hydrometer og målte 1020 og alkohol 3 - 4 % . Målt nå og målte 1016 og 6 - 7 % . Smakte på det og synes ikke det smaker mye alkohol , ølet er klart . Dette skal på fat . Burde jeg la det stå lenger eller skal jeg tappe det på fat ? Usikker :)
 
Kva viste hydrometeret før gjæring ? Er litt usikker på kor mykje gjærbart sukker det er i Moss.
Du seie 3 - 4 % alkohol. Kva har du malt det med. ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg må ha litt bistand. Jeg har satt på ett ølsett Georgi Mild hvor jeg har brukt 3 stk Moss maltekstrakt som erstatning for sukkeret og 1 stk tomtebrygg . Dette har stått i gjæringsskap på 22 C i 13 dager . Gjæret mye i 3 dager og etter det lite aktivitet. Målte etter 7 dager med hydrometer og målte 1020 og alkohol 3 - 4 % . Målt nå og målte 1016 og 6 - 7 % . Smakte på det og synes ikke det smaker mye alkohol , ølet er klart . Dette skal på fat . Burde jeg la det stå lenger eller skal jeg tappe det på fat ? Usikker :)

Det høres ut som om det er ferdig. Tror ikke Moss maltekstrakt er ekstremt gjærbart, så 1.016 virker ikke urimelig, om ikke OG var veldig lav. Er det klart, ville jeg tappet opp.

Alkometer tror jeg ikke er pålitelig til å måle øl. Men jeg aner ikke i hvilken retning feilen vil slå ut. Alternativ målemetode: Styrt en halvliter og sjekk hva det gjør med hodet ditt:p.
 
fra 1020 til 1016 og en dobling av alkoholinnhold rimer ikke. Om du bruker et slikt alkometer for vin så fungerer disse ikke godt på øl. Om du ikke vet OG (starverdi før gjøring) så forblir alkoholinnholdet ukjent. Men det er sikkert greit nok. Du kan nok regne med at det er ferdig på 14 dager. Sett den gjerne varmere et døgn som er forsikring.
 
Liten oppdatering , ølet ble tappet på corneliusfat . Gjorde en kjempetabbe . Fylte fatet helt opp og satte til kullsyre med sodastreamflaske. Jeg hadde fylt fatet så fullt at når jeg skrudde av gassen kom det øl i retur og ut gjennom et hull ved manometeret pga. at det var øl opp i rørbiten til gass-siden . Man lærer så lenge man lever. Så til ølet , ølet ble veldig mørkt med en liten anelse bitter og smaker juleøl . Men smaker bedre og bedre for hver dag :) Etter tredje "melkeglasset" sa min 70 årige tante at hun "blir varm i kinnene og får lyst på mere av ølen". I går kveld var det pepperkaker og øl , en pepperkake bit og en liten slurk øl med dette i munnen litt for å kjenne smaken . Helt topp :) :)
 
Tilbake
Topp