Juleølsmaking 2018

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Styret ønsker å undersøke interessen for å arrangere en juleølsmaking for våre medlemmer før vi eventuelt går videre med den ideen. Vi er til for medlemmene våre, og vil trolig ha igjen noen budsjettmidler til et slikt siste arrangement for i år. Alt er åpent foreløpig, men begynnelsen av desember en gang er vel ikke et usannsynlig tidspunkt.

Hva synes dere?

Det kan gjennomføres helt enkelt eller blindt, alt ettersom. Alle ideer og innspill er velkomne!
 
Tenker dere her en smaking av kommersielt tilgjengelig juleøl, eller av medbrakt hjemmebrygg?
 
Jeg blir gjerne med på både kommersielt og hjemmebrygget. Om det er blindt eller ikke er ikke så farlig for meg. Må innrømme at det er det sosiale med ølfokus som frister her. Det er så gøy å snakke om gjær og malttyper uten at noen himler med øynene.
 
Håper flere melder interesse. Hva om medlemmene også foreslår hvilke øl vi bør smake.
Trådstarter kan oppdatere første post med en oversikt ;-)
Det er kanskje litt vanskelig å spå hva man bør smake før polet slipper listene sine? Når er det egentlig de kommer?
 
For min del syns jeg det er mest interessant med "vanlig" juleøl og ikke en julewit med kokospuré og wasabi brygget med engletårer f.eks.
 
For min del syns jeg det er mest interessant med "vanlig" juleøl og ikke en julewit med kokospuré og wasabi brygget med engletårer f.eks.

Min mening er at "juleøl" er en ganske klart definert ølstil: Halvmørk lager på ca 6-7%. Hva folk drikker til jul, gir jeg blaffen i, men en av de få, kommersielle øltradisjonene vi har som vi kan si er relativt unikt norske, synes jeg vi skal hegne litt om.

Og brygger du et kokosøl og kaller det et juleøl, så mister du i hvert fall en hver rett til å mene at noe ikke er "skikkelig IPA" fordi det er i butikkstyrke.

#surgammelbryggegubbe
 
Blir også gjerne med på juleølsmaking, gjerne kjøpeøl, men for min del synes jeg ikke alt må være klassisk norsk juleøl. Mye bra fra Belgia og sånt...
 
Min mening er at "juleøl" er en ganske klart definert ølstil: Halvmørk lager på ca 6-7%. Hva folk drikker til jul, gir jeg blaffen i, men en av de få, kommersielle øltradisjonene vi har som vi kan si er relativt unikt norske, synes jeg vi skal hegne litt om.

Og brygger du et kokosøl og kaller det et juleøl, så mister du i hvert fall en hver rett til å mene at noe ikke er "skikkelig IPA" fordi det er i butikkstyrke.

#surgammelbryggegubbe
Veldig enig med @gustavf her! Juleøl er klassisk norsk juleøl og vi bør etterstrebe å holde på det. Det er mye som kan kalles kornøl også, men vi ønsker jo å holde på noen tradisjoner.
 
Hvordan er det å ta med andre?
Eller blir det feil i forhold til innkjøp og at man må være medlem?
 
Min tanke er at dette er for medlemmer da det koster en del å arrangere det.
Dette er derfor en god anledning for å verve nye medlemmer.
Husk ungdomspriser
 
Tilbake
Topp