Justerer du vannet ditt når du brygger?

Justerer du vannet ditt når du brygger?

• Nei, men jeg vil gjerne lære meg det

Stemmer: 22 27,2%
  • Nei, jeg mener vannet skal være som det er

Stemmer: 6 7,4%
  • Ja, alltid

Stemmer: 42 51,9%
  • Ja, men bare hvis det følger med i ølsettet

Stemmer: 0 0,0%
  • Ja, men bare humlesterke øl

Stemmer: 0 0,0%
  • Ja, men bare til øl der jeg mener det trengs

Stemmer: 11 13,6%

• Totalt antall stemmer
    81
Justerer alltid for pH i mesk og for at det skal være nok kalsium for gjæren.
Og så justerer jeg ofte, men ikke alltid, for smak.

Justerer alltid når jeg brygger allgrain, men ikke på ekstrakt etter jeg dreit meg ut en gang med (for mye?) sulfat i en ekstrakt pale ale som fikk en litt stikkende smak og munnfølelse.

Svarte ja, alltid - men det er jo ikke av prinsipp, men bare fordi pH-meteret alltid forteller meg at jeg bør gjøre det. Bruker da litt sulfat og/eller klorid, og eventuelt fosforsyre.

Antakelig kunne jeg brygget et rimelig greit mørkt øl uten å røre vannet mitt, men hvorfor ikke lirke seg inn i idealsonen når man kan?

Hva sier renhetsloven om å tilsette PH justering? Jeg aner ikke, derfor jeg spørr.
Ja, du er nok bekymret for reinhetsloven:rolleyes:

Men det er greit innenfor dersom du justerer pH med surmalt/sauermalt
The use of Sauermalz is an elegant way of complying with the German purity law (Reinheitsgebot) since its lactic acid has been produced by lactic acid bacteria that are naturally occurring on the surface of the malt. Because of that the mash pH can be corrected and the beer can still be brewed with just water, malt, hops and yeast. Some German brewers believe that if this loophole would not have been found the German purity law would have needed to be amended since the benefits to beer quality attained from being able to acidify the mash are substantial.

Ja, du er nok bekymret for reinhetsloven:rolleyes:

Men det er greit innenfor dersom du justerer pH med surmalt/sauermalt
The use of Sauermalz is an elegant way of complying with the German purity law (Reinheitsgebot) since its lactic acid has been produced by lactic acid bacteria that are naturally occurring on the surface of the malt. Because of that the mash pH can be corrected and the beer can still be brewed with just water, malt, hops and yeast. Some German brewers believe that if this loophole would not have been found the German purity law would have needed to be amended since the benefits to beer quality attained from being able to acidify the mash are substantial.
Nei du har helt rett, jeg gir meg en god faen i hele reinhetsloven, var bare en tanke som slo meg.
Kommer som regel på att jeg kansje skulle sjekke PH når jeg sitter og ser på tempen gå ned under kjøling... og da er det jo litt seint.. men blir øl.

Tilbake
Topp