Wolv skrev:Gjør et forsøk uten å justere noe på vannet, gjærer alt bra og smaken på produktet ok da har det ikke noe særlig for seg å korrigere
ole84 skrev:de 3 gangene jeg har brygget før, har jeg endt opp på ca 1044, men med melkesyre i vannet endte jeg på 1050.
LasseO skrev:Justering av vatnet ved bruk av ekstrakt har ingenting for seg, slik eg har forstått det.
Hannaas skrev:ole84 skrev:de 3 gangene jeg har brygget før, har jeg endt opp på ca 1044, men med melkesyre i vannet endte jeg på 1050.
Økte SG av syretilsetningen? Du har jo åpenbart like mye sukker i vørteren (gitt at du har brukt samme mengde ekstrakt og vann), så det høres veldig rart ut at egenvekten har blitt så mye høyere. Har du brukt spesialmalt i tillegg?
Jeg tipper Petit-Ola mente at vannjustering i ekstraktbrygg kan gi smaksmessige fordeler, det er umulig å hente ut mer ekstrakt fra ekstrakten enn de 100 prosentene du uansett får...
ole84 skrev:Hannaas skrev:ole84 skrev:de 3 gangene jeg har brygget før, har jeg endt opp på ca 1044, men med melkesyre i vannet endte jeg på 1050.
Økte SG av syretilsetningen? Du har jo åpenbart like mye sukker i vørteren (gitt at du har brukt samme mengde ekstrakt og vann), så det høres veldig rart ut at egenvekten har blitt så mye høyere. Har du brukt spesialmalt i tillegg?
Jeg tipper Petit-Ola mente at vannjustering i ekstraktbrygg kan gi smaksmessige fordeler, det er umulig å hente ut mer ekstrakt fra ekstrakten enn de 100 prosentene du uansett får...
etter å ha justert vannet fikk jeg 100% ut av extraktet, det fikk jeg ikke de foregående 3 brygg uten syre.
brygg 1: teori: OG1048, målt: 1042.
brygg 2: teori OG1048, målt 1046
brygg 3: teor OG1048, målt 1042.
Brygg 3, med syre, teori OG1044, målt 1044.
hva/hvorfor skal ikke jeg si.
Det er to ting som ikke er identiske fra de 3 første, til det siste, det er kjelen jeg kokte i, og syra.
Runar Stock skrev:LasseO skrev:Justering av vatnet ved bruk av ekstrakt har ingenting for seg, slik eg har forstått det.
Ikke helt sant. Gips for eksempel vil kunne gi humlen en annen karakter, og kan tilsettes under kok istedetfor mesk.
LasseO skrev:Runar Stock skrev:LasseO skrev:Justering av vatnet ved bruk av ekstrakt har ingenting for seg, slik eg har forstått det.
Ikke helt sant. Gips for eksempel vil kunne gi humlen en annen karakter, og kan tilsettes under kok istedetfor mesk.
For å kvervulere litt Nemte ingenting ang gips og humle smak/karakter.