Ka man gjære på nytt?

Etterfyllingen var samme dag eller dagen etter. Tipper rundt 14-15 grader, er det noen nedre grense for hva som er «for kaldt»?
Kan prøve å vende/riste litt på flaskene ja. Men hva har gjæring med dette å gjøre, er ikke gjæren alkohol påvirkeren, og sukker gir kullsyre? Eller det er kanskje et samspill, der ettergjæringsprosess på flaske har innvirkning på sukker/kullsyre prosessen?
Hvis det er alkohol i Ølen (?) så burde det vel i teorien fungere å skyte inn kullsyre via en sodastream? (Ikke at jeg tror det blir optimalt men hvis det var et alternativt til å slå ut alt?)
Gjæren spiser sukker og lager alkohol og CO2, så når du setter til sukker på flaskene, vil ølen, så sant det er igjen gjær i den - og det er det som regel dersom man ikke har gjort noe aktivt for å kvitte seg med den - etter litt tid bli litt sterkere og få et innhold av CO2.

Når du snakker om å bruke sodastream, i prinsippet er det det samme som de fleste som tapper på fat gjør, eller for den saks skyld det bryggeriene som regel gjør, men jeg har en følelse av at ølet kanskje blir litt vel karbonert om man kjører den som om det var vann. Det står jo på sodastreammaskinen veldig tydelig at den bare skal brukes til vann, men det værste som kan skje om du kjører øl i den er nok at den blir forurenset
 
Etterfyllingen var samme dag eller dagen etter. Tipper rundt 14-15 grader, er det noen nedre grense for hva som er «for kaldt»?
Kan prøve å vende/riste litt på flaskene ja. Men hva har gjæring med dette å gjøre, er ikke gjæren alkohol påvirkeren, og sukker gir kullsyre? Eller det er kanskje et samspill, der ettergjæringsprosess på flaske har innvirkning på sukker/kullsyre prosessen?
Hvis det er alkohol i Ølen (?) så burde det vel i teorien fungere å skyte inn kullsyre via en sodastream? (Ikke at jeg tror det blir optimalt men hvis det var et alternativt til å slå ut alt?)
Jeg tror noen har prøvd å karbonere øl med sodastream-maskin og det skummer voldsomt :confused:
 
Tilbake
Topp