Takk for svar , utdyp gjerne mer (småkryp?) Begge gjæringskarene står mørkt og kjølig nå, husker ikke hvem av dem som trenger gjær. Kan jeg åpne begge å se uten at jeg løper noe risiko? Ps: Trenger man å piske inn gjæren med visp og hvis ja, kan jeg bare koke vispen i vann først?Batchen er ikke ødelagt nei, men tilsett ny gjær så fort som mulig så ikke andre småkryp som liker sukker tar overhånd.
Den vørteren vi setter til gjæring er aldri steril. Det er uunngåelig at det kommer til bakterier eller villgjær, for vi lever egentlig i ei usynlig tåke av luftbårne mikroorganismer. Og en del av dem vil synes at vørteren vår er et særdeles trivelig sted, velegna for tøylesløs formering sida det er rikelig med næring der.Takk for svar , utdyp gjerne mer (småkryp?) Begge gjæringskarene står mørkt og kjølig nå, husker ikke hvem av dem som trenger gjær. Kan jeg åpne begge å se uten at jeg løper noe risiko? Ps: Trenger man å piske inn gjæren med visp og hvis ja, kan jeg bare koke vispen i vann først?
Yrkesskade. Har kverna først kommet i gang .... .Småkryp kan være villgjær eller bakterier som har kommet i vørteren etter kok. Det vil alltid være noe, men de vil fort bli utkonkurrert når det tilsettes en god dose gjær. Jo lenger vørteren står, og jo mer 'gjæringsvennlig' temperatur vørteren har, jo større er sjansen for at en spontan fermentering vil starte.
Du kan åpne gjæringskarene forsiktig for å se hvilket et som gjærer, men det ser du kanskje hvis du har gjærlås på karene også?
Hvis det er en ny dose fersk gjær du tenker å tilsette så bare tøm gjæren oppi og rist karet godt etterpå for å blande inn oksygen. Bruker du heller visp så må denne desinfiseres først.
Bruker du tørrgjær så bare strø den over vørteren og sett på lokket igjen.
Red. Ser at @Finn Berger har skrevet mye av det samme, bare med norsklærerens mer grundige tilnærming til temaet
Koking er mer effektivt enn starsan, men skulle ikke være nødvendig. Starsan funker greit, men da må det som behandles være helt reint.Takk for svar,
Jeg har gjærlås. Men ser ikke noe aktivitet i dem, hvor lenge må jeg stirre på den for at det skal si "plopp"? Det er vel bare en ting å gjøre da, åpne og se, noe må vel ha skjedd siden i går kveld med den som ble avkjølt og tilsatt gjær i?
Jeg bruker 10l bøtter som kar (fulgte med et sett). Har tidligere brukt å piske litt etter at gjer er tilsatt (for å få prosessen i gang), da har jeg brukt tørrgjær. Har hørt man kan riste på bøtta også, men i mitt hode så føles det bedre (og enklere) å piske...men kom gjerne med innspill hvis dere er uenig.
Ang. desinfisering, kan jeg bare koke visp og desiliter mål som evt. skal brukes? Eller må det i star san blanding?
Det som skjer, er at det ikke skjer noe i gjærlåsen. Og det kan jo videre lede en til å tru at det ikke skjer noe nede i dunken, mens det faktisk skjer en hel del nedi der. Hvilket ville være dumt.Hvorfor må jeg være obs på "lekkasje" , eller mao. hva skjer om gassen tar en annen vei ut enn gjærlåsen, som du skriver?
Åpnet begge bøttene, kunne ikke se noen tegn til gjæring i noen av bøttene..(var ikke det merkelig?) så da vet jeg ikke hvor jeg evt. skal ha i ny runde med gjær. Tips?
Færsk gjær fikk jeg på det lokale bryggeriet, og den har stått i kjøleskapet så skal ikke være noe galt med den. Fikk den i en plastboks. Jeg rørte ikke rundt i den før jeg helte i vørteren, trenger man det kanskje?Men nå skjer det visst ikke noe i noen av dunkene dine. Det var jo å vente i den der du hadde tilsatt gjæren i varm vørter, men hva som kan være grunnen til at det ikke er aktivitet i den andre, er vanskelig å si. Hvordan behandla du gjæren i forkant? Hva slags gjær var det, hvor kom den fra? Hvor gammel var den?
Det kan hende gjæringa kommer i gang etter hvert, men så lang lag-tid er ikke noe godt tegn. Det blir sannsynligvis ikke noen god gjæringsprosess, og følegelig heller ikke noe godt øl. Jeg hadde skaffa en pose passende tørrgjær til hver dunk. Strø den over vørteren, og roter litt på dunkene etter en halvtime eller så, for å blande den inn. Ikke noe risting nødvendig.
Moderne tørrgjær - i alle fall fra Fermentis og Lallemand - skal ikke ha oksygen, så å piske inn oksygen har ingen hensikt. Du kan også bare strø dem rett i dunken, rehydrering er ikke nødvendig. Piske skal du da absolutt ikke gjøre, det skader gjæren som skal ha ro til den har trukket til seg væske og har våknet til liv igjen.Færsk gjær fikk jeg på det lokale bryggeriet, og den har stått i kjøleskapet så skal ikke være noe galt med den. Fikk den i en plastboks. Jeg rørte ikke rundt i den før jeg helte i vørteren, trenger man det kanskje?
Jeg har liggende noe tørr gjær også fra tidligere brygg, du ville heller gått på den i begge dunkene istedenfor å prøve mer med den ferske? Hvorfor skal man ikke piske forresten, men bare rotere litt på dunkene? Er det noe negativt med å piske?
Lager juicy IPA, og bruker denne gjæren: https://www.muntons.com/home_brewing/muntons-premium-yeast/Moderne tørrgjær - i alle fall fra Fermentis og Lallemand - skal ikke ha oksygen, så å piske inn oksygen har ingen hensikt. Du kan også bare strø dem rett i dunken, rehydrering er ikke nødvendig. Piske skal du da absolutt ikke gjøre, det skader gjæren som skal ha ro til den har trukket til seg væske og har våknet til liv igjen.
Hvor lenge sto gjæren i kjøleskapet? Og sto den i en helt tett beholder? Da kan det danne seg trykk, hvilket ikke er så bra.
Jeg ville brukt en annen gjær enn den som ikke funka. Grunnen er at den ikke funka. Og når du sier at du er ny på å håndtere ferskgjær, ville jeg gjort det enkelt. Andre tiltak vil dessuten ta for lang tid.
Hva slags tørrgjær har du? Og hva slags øl brygger du?
Kjenner ikke Muntonsgjæren, så aner ikke hvor god den er til dette. Ville nok valgt noe annet, men når det var den du hadde ... .Lager juicy IPA, og bruker denne gjæren: https://www.muntons.com/home_brewing/muntons-premium-yeast/
Strødde gjæren på Søndagskvelden, var ikke så mye som hadde skjedd i går annet enn litt hvite flekker. Men i dag var det endring, og man kan se den ene har skummet "dobbelt" av den andre, så man kan vel anta at sistnevnte var den som lå inne med en runde fersk gjær fra før.
Lurer på et par ting nå: Hvordan (og når) kan jeg teste om brygget er "infisert" eller dårlig? Og skal jeg tørrhumle allerede i kveld, hvis det står første tørrhumling etter 2 dager? (gjør det noe om det blir 3 dager feks.?)
Sånn av nysgjerrighet, åssen gjær var det du fikk på bryggeriet? Var det en gjær som passer til IPA? Og hvor legger du temperaturen sin? Etter bryggerigjæra eller tørrgjæra?Lager juicy IPA, og bruker denne gjæren: https://www.muntons.com/home_brewing/muntons-premium-yeast/
Strødde gjæren på Søndagskvelden, var ikke så mye som hadde skjedd i går annet enn litt hvite flekker. Men i dag var det endring, og man kan se den ene har skummet "dobbelt" av den andre, så man kan vel anta at sistnevnte var den som lå inne med en runde fersk gjær fra før.
Lurer på et par ting nå: Hvordan (og når) kan jeg teste om brygget er "infisert" eller dårlig? Og skal jeg tørrhumle allerede i kveld, hvis det står første tørrhumling etter 2 dager? (gjør det noe om det blir 3 dager feks.?)
Sånn av nysgjerrighet, åssen gjær var det du fikk på bryggeriet? Var det en gjær som passer til IPA? Og hvor legger du temperaturen sin? Etter bryggerigjæra eller tørrgjæra?
Passe temperatur er alt mellom 10 og 38 grader, avhengig av åssen gjær du har, så det er greit å vite hva du bruker. Du kan nok utelukke de høyeste temperaturene med gjær fra et bryggeri, men fra 10 til 20 er fortsatt relevant. Altså ikke "et sted mellom 10 og 20 grader", men "enten 10 eller 20 (eller noe annet) avhengig av hvilken gjær det er".Usikker på hva du mener med hvor jeg legger temp.(?) hvis du tenker på hvor gjæringskarene står så har jeg det inne på matboden uansett hvilken gjær jeg bruker. Passe kaldt rom, sikkert underkant av 20 grader. Og mørkt.
Tørrhumle kan du gjøre så lenge det er passelig med aktiv gjæring, sånn at det oksygenet som skulle slippe inn i dunken rask blir brukt av gjæra eller blir blåst ut av den kontinuerlige produksjonen av CO2 når det gjærer. Jeg har tørrhumlet i 2 og 10 dager og har enda til gode å oppleve at det setter gressmak.Sa jeg skulle sette enten IPA eller lys sommer pilsner, han sa britiske eller engelske sikkert funker greit, vet ikke hva som var i boksen. Usikker på hva du mener med hvor jeg legger temp.(?) hvis du tenker på hvor gjæringskarene står så har jeg det inne på matboden uansett hvilken gjær jeg bruker. Passe kaldt rom, sikkert underkant av 20 grader. Og mørkt.
Er det ikke mulig å smake på vørteren? Kom gjerne med innspill på tørrhumling
Når det stormgjærer blir temperaturen i ølet flere grader over temperaturen i rommet - kanskje så mye som 4 grader. Så når du gjærer i det rommet, er det ikke alle gjærtyper som vil funke. Jeg vil anbefale at du bruker Fermentis Safale us-05 til det aller meste - hvis du altså skal ha en universalgjær. Den jobber godt over et stort spenn av temperaturer, og er relativt nøytral. Det er en tørrgjær, og det er bare å strø den i dunken - og så trenger du ikke bekymre deg om å sørge for oksygen til gjæren, heller. Det må du om du bruker våtgjær.Sa jeg skulle sette enten IPA eller lys sommer pilsner, han sa britiske eller engelske sikkert funker greit, vet ikke hva som var i boksen. Usikker på hva du mener med hvor jeg legger temp.(?) hvis du tenker på hvor gjæringskarene står så har jeg det inne på matboden uansett hvilken gjær jeg bruker. Passe kaldt rom, sikkert underkant av 20 grader. Og mørkt.
Er det ikke mulig å smake på vørteren? Kom gjerne med innspill på tørrhumling