Ka man gjære på nytt?

Når det stormgjærer blir temperaturen i ølet flere grader over temperaturen i rommet - kanskje så mye som 4 grader. Så når du gjærer i det rommet, er det ikke alle gjærtyper som vil funke. Jeg vil anbefale at du bruker Fermentis Safale us-05 til det aller meste - hvis du altså skal ha en universalgjær. Den jobber godt over et stort spenn av temperaturer, og er relativt nøytral.
Jepp, den er tilgivende. Laga til og med noenlunde drikkendes øl av det vi gjæra på kjøkkenet. Hatt elendig vær hele sommeren, men når vi fant ut at der var det ei ledig krå, jau, knallsol i ei uke og 25 grader i 1. etasje. Men ingen direkte usmak i ølet, selv om man kjenner at det nok har vært varmt i tanken..
 
Jepp, den er tilgivende. Laga til og med noenlunde drikkendes øl av det vi gjæra på kjøkkenet. Hatt elendig vær hele sommeren, men når vi fant ut at der var det ei ledig krå, jau, knallsol i ei uke og 25 grader i 1. etasje. Men ingen direkte usmak i ølet, selv om man kjenner at det nok har vært varmt i tanken..
- og så har vi jo kveik, da ... ;).
 
Takk for svar, var ikke klar over at temperatur (og type gjær forøvrig) hadde så mye å si. Jeg har ikke mulighet til å ha dem annen (varmere) plass enn i matboden, der jeg forøvrig målte 16 grader nå nettopp. Har hatt i runde 2 med tørr humling så nå er det bare å vente..
 
Takk for svar, var ikke klar over at temperatur (og type gjær forøvrig) hadde så mye å si. Jeg har ikke mulighet til å ha dem annen (varmere) plass enn i matboden, der jeg forøvrig målte 16 grader nå nettopp. Har hatt i runde 2 med tørr humling så nå er det bare å vente..
Her er litt hjelp til sjølhjelp:): https://forum.norbrygg.no/threads/mini-handbok-for-nybegynnere.43133/

Det er mye det ikke alltid er så blånøye med, og vi har hatt og kommer til å ha mange og lange diskusjoner om sånne spørsmål på dette forumet - fordi det er så gøy:). Ikke la dem skremme deg.

Men så er det noe som alle har både lært og erfart er viktig, og en av de tingene er at du får veldig mye bedre øl om du har styring på temperaturen, og tar hensyn til hvilke temperaturkrav den gjæren du bruker, har. "Styring" betyr ikke at du trenger avanserte systemer med kjøling og varme som er elektronisk styrt, bare at du har kontroll.

Når du bare har den boden og ellers vanlig romtemperatur, kan du ikke bruke alle gjærtyper. Men du kan brygge mye godt øl med de du kan bruke, og ellers skaffer deg litt grunnleggende kunnskap.

Og vi kan love deg at du skal få svar på alle spørsmål du kommer på å stille, her på forumet:).
 
Selv om ølet er infisert eller at du har gjæret på feil temratur for gjærtypen, så er det ikke sikkert ølet er helt ødelagt. Det kan fortsatt smake godt, men kanskje ikke helt som planlagt.

Hvis det er en infeksjon så blir det ofte tidligere etter hvert som ølet lagres og modnes. Smaker det godt så kan du bare å drikke og kose deg til det eventuelt begynner å smake for mye annet. Eller kanskje bare blir skumbomber. Siden dette skulle bli en ipa/neipa, så er det uansett ingen grunn til å lagre det lenge. Humlearomaen forsvinner fort og da sitter du bare igjen med en påtrengende humle-bitterhet.
 
Selv om ølet er infisert eller at du har gjæret på feil temratur for gjærtypen, så er det ikke sikkert ølet er helt ødelagt. Det kan fortsatt smake godt, men kanskje ikke helt som planlagt.

Hvis det er en infeksjon så blir det ofte tidligere etter hvert som ølet lagres og modnes. Smaker det godt så kan du bare å drikke og kose deg til det eventuelt begynner å smake for mye annet. Eller kanskje bare blir skumbomber. Siden dette skulle bli en ipa/neipa, så er det uansett ingen grunn til å lagre det lenge. Humlearomaen forsvinner fort og da sitter du bare igjen med en påtrengende humle-bitterhet.
Trur du skal være heldig med infeksjonen om det skal bli godt:). De infeksjonene jeg har hatt, har i alle fall ført til uthelling. Men jeg skal ikke si at det gå sånn. Har du hatt noen gode erfaringer?
 
Trur du skal være heldig med infeksjonen om det skal bli godt:). De infeksjonene jeg har hatt, har i alle fall ført til uthelling. Men jeg skal ikke si at det gå sånn. Har du hatt noen gode erfaringer?
Gode erfaringer med infeksjon skal nok godt gjøres. Men jeg har hatt batcher som smaker ok til å begynne med, men som får en uheldig utvikling.

Ikke usannsynlig at jeg har drukket øl i min tidlige karriere som jeg ville kastet i dag.

Poenget mitt et at smaker ølet godt, så er det bare å drikke det.
 
Gode erfaringer med infeksjon skal nok godt gjøres. Men jeg har hatt batcher som smaker ok til å begynne med, men som får en uheldig utvikling.

Ikke usannsynlig at jeg har drukket øl i min tidlige karriere som jeg ville kastet i dag.

Poenget mitt et at smaker ølet godt, så er det bare å drikke det.
Ja - jeg hadde noen infeksjoner som til begynne med ikke gjorde ølet helt udrikkelig. Men jo mer bevisst jeg blei på tegnene (skumring i flaskehalsen), jo tydeligere kjente jeg smaken tidlig - og helte det rett ut.

Nå begynner det å bli ei stund sida, men ved første tegn går det til dodraugen.
 
Ny batch, sommer øl med samme gjær type. For det første så ville den ikke gjære etter første døgnet etter at jeg brukte ca. 2g av en 6 grams pakke (på ca 9 liter). Jeg syns det var merkelig for har alltid vært fart i den tørr gjæren, så jeg helte på 3-4 gram til av samme pose. Nå er status følgende (se bilde vedlegg).

1) Kan vi si at dette er endt stormgjæring?
2) Planen var å helle i frukt-essens etter stormgjæring, og jeg tok opp en pure fra fryseren som nå har stått i halvannet døgn i plastbeholder i kjøleskapet. Er denne trygg å bruke, eller må den kokes og avkjøles før den evt. går i?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2022-12-07 kl. 22.07.27.png
    Skjermbilde 2022-12-07 kl. 22.07.27.png
    1,2 MB · Sett: 31
Ny batch, sommer øl med samme gjær type. For det første så ville den ikke gjære etter første døgnet etter at jeg brukte ca. 2g av en 6 grams pakke (på ca 9 liter). Jeg syns det var merkelig for har alltid vært fart i den tørr gjæren, så jeg helte på 3-4 gram til av samme pose. Nå er status følgende (se bilde vedlegg).

1) Kan vi si at dette er endt stormgjæring?
2) Planen var å helle i frukt-essens etter stormgjæring, og jeg tok opp en pure fra fryseren som nå har stått i halvannet døgn i plastbeholder i kjøleskapet. Er denne trygg å bruke, eller må den kokes og avkjøles før den evt. går i?
 
Sist redigert:
Feilet med batchen. Glemte sukkerlake før jeg korket. Etterfylte lake og korket på nytt igjen. Men ølen ble helt flat/tam (ingen kullsyre/skum). Skal det generelt ikke være mulig å etterfylle sukkerlake?
 
Feilet med batchen. Glemte sukkerlake før jeg korket. Etterfylte lake og korket på nytt igjen. Men ølen ble helt flat/tam (ingen kullsyre/skum). Skal det generelt ikke være mulig å etterfylle sukkerlake?
Det skal være mulig å etterfylle. Til neste gang. Det er enklere å bruke sukkerbiter enn lake. En sukkerbit på 0,33 og 2 (1,5) bit på 0,5L

Hvor lang tid gikk det før du etterfylte?
Hvilken temperatur står de på?
Prøv å riste flaskene for å få gjæren i suspensjon.
 
Enig med Kold.
Snu flaskene opp-ned noen ganger. Gjenta gjerne et par-tre dager og la de stå i romtemperatur. Er det lagergjær tåler de kjøligere temperatur, men det vil ta lenger tid.
 
Det skal være mulig å etterfylle. Til neste gang. Det er enklere å bruke sukkerbiter enn lake. En sukkerbit på 0,33 og 2 (1,5) bit på 0,5L

Hvor lang tid gikk det før du etterfylte?
Hvilken temperatur står de på?
Prøv å riste flaskene for å få gjæren i suspensjon.
Etterfyllingen var samme dag eller dagen etter. Tipper rundt 14-15 grader, er det noen nedre grense for hva som er «for kaldt»?
Kan prøve å vende/riste litt på flaskene ja. Men hva har gjæring med dette å gjøre, er ikke gjæren alkohol påvirkeren, og sukker gir kullsyre? Eller det er kanskje et samspill, der ettergjæringsprosess på flaske har innvirkning på sukker/kullsyre prosessen?
Hvis det er alkohol i Ølen (?) så burde det vel i teorien fungere å skyte inn kullsyre via en sodastream? (Ikke at jeg tror det blir optimalt men hvis det var et alternativt til å slå ut alt?)
 
Tilbake
Topp