Kabel, 100 grader C

Forvirret

Norbrygg-medlem
Planlegger vvb bryggeri men er blitt usikker på dette med plassering av element.
Hadde tenkt å bruke hjemmespøtet dyppelement på 3 x 2kw i kokeriet men ser at vanlig plast eller gummikabel toler maks 90C. Finner badstukabel men prisen er ca 200 kr/m. Det harmonerer liksom ikke å bruke 2-300 kr på et element og 2-3000kr på kabel til samme.
Noen som har tips til fornuftig kabel?
Hva med kabel med maks temp 90C, holder en slik?

Er jo allerede hull i tanken for element, hvorfor ikke bare bruke det? Evt sveise inn enda en mutter på motsatt side så har du 2x element i berederen?

Hvis du skal ha dyppvarmer hvor ledningen ligger i vannet må du være HELT sikkert på at kabelen din er næringsmiddelgodkjent for væske opp mot 100 grader siden den kommer i kontakt med ølet ditt, ikke bare godkjent for bruk. Mye bedre med fastmontert element. Du trenger heller ikke å sveise hvis det blir vanskelig, bare lag hull og monter med silikonpakningen som følger med og en rustfri 1" mutter. Bruk foldet low density elementer. 2kw på 10A kurs og 3kw på 16A kurs. Ellers kan du selvsagt varme vann og koke med den store typen dyppvarmer som du henger over kanten. Da får du ikke noe problem med ledningen. Vi bruker dette kombinert med gass på terassebryggeriet.

Tenkte på et løst element til bruk som ekstra oppvarming fra kaldt vann til mesketemperatur og fra utmesk og opp til kok.
Har et slikt liggende
http://www.ebay.com/itm/6000W-220V-...220?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c37dbd1a4
Tror det var Magne 1972 som hadde et slikt montert på et rør. Husker jeg ikke mye feil så skrev han at svidd vørter ikke var noe problem med dette elementet.
Ledning fra elementet kommer derfor ikke i direkte kontakt med vann/vørter men temperaturen inne i røret tipper jeg blir tett på 100C.
Har bra med strøm i denne delen av kjelleren så ett par faste element i kokekjelen bør kunne gå.
1x32A trefaset og 6x16A enkeltfaset, men inntakssikringene tror jeg er på kun 63A så da må jeg vel mørklegge resten av huset hvis jeg tar ut maks på disse kursene.
Kona er snill men å forlange at ho skal sitte i mørke og fryse kan bli litt i meste laget :)

Tilbake
Topp