Kalibrering av pH-måler

Amarillo

Norbrygg-medlem
Jeg kjøpte en pH-måler for en stund siden, men har ikke kommet i gang med å bruke den ennå.
Det er med kalibreringspulver i pakken til ph 4, 7 og 10. Er dette til engangsbruk, eller kan kalibreringsvæsken lagres til senere bruk?

Og hvor ofte kalibrerer dere? Ut fra bruksanvisningen ser det ut for at det må gjøres hver gang det skal brukes. Hvis en må blande ny væske hver gang man brygger blir det nokså dyrt...

Hei,
Har du en lenke til hva slags type måler du har? Er det snakk om en elektrode? Står den i så fall vått, og i hva slags væske?

Kalibreringsvæske kan generelt lagres en stund. Se om det står noe på pakken. Lagre mørkt og kaldt, så er det stor sannsynlighet for at det holder et halvår eller så. Bare pass på at du varmer de opp til måletemperatur før kalibrering.

Jeg vil si kalibrering daglig hvis i kontinuerlig bruk. Ellers før hver bruk.

Anders

Takk for svar.

Jeg har denne:

http://www.ebay.com/itm/191282418366?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Den er ikke i salg lenger, men det finnes mange andre som ligner. Den skal stå vått i væske med pH 5 så vidt jeg husker.

Jeg tenkte å bruke ro-vann til å blande ut pulveret i, men har lest at ro-vann blir surere hvis det har kontakt med co2 over tid.

Vil det allikevel holde seg stabilt i ca et halvt år i en lukket beholder?

Den ligner forresten på denne og kalibreringspulveret er akkurat det samme som jeg har:
http://www.ebay.com/itm/Waterproof-...047?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item541109e53f

Hei,
pH-målere av den typen du lenker til er erfaringsmessig ikke så veldig presise, og har heller ikke veldig lang levetid. Pass på å behandle den pent. Den ser ut til å gi temperaturkorrigerte verdier, og det er bra. Tror likevel jeg ville tenkt at verdiene du får er +/-0,5 enheter, så jeg ville holdt meg langt unna å eksempelvis justere på forskjeller som er 0,1. Ta det som en pekepinn mer enn en nøyaktig verdi.

Den er ikke i salg lenger, men det finnes mange andre som ligner. Den skal stå vått i væske med pH 5 så vidt jeg husker.
Den skal ikke oppbevares i 3M kaliumklorid(KCl)løsning da? Uansett, det viktigste er at du holder den fuktig.

Jeg tenkte å bruke ro-vann til å blande ut pulveret i, men har lest at ro-vann blir surere hvis det har kontakt med co2 over tid.
Det er helt riktig at RO-vann blir surere når det går i CO2-likevekt med atmosfæren. Den samme likevekten skjer i alt vann, men i RO-vann er det så lite mineraler (ioner) at det ikke er noen bufferevne som hindrer at det blir surt. Med en gang du tilsetter bufferpulveret vil denne sure effekten utliknes og bli ubetydelig.

Vil det allikevel holde seg stabilt i ca et halvt år i en lukket beholder?
Ja, forutsatt disse punktene:
  1. Hvis ikke det blir begroing av alger som gjør at pH endres. Hindres ved mørkt og kaldt eller ved konserveringsmidler (må i så fall allerede være tilsatt, ikke tilsett noe selv)
  2. Hvis ikke det blir fordampning som endrer volum merkbart
  3. Hvis det ikke kommer inn annen forurensing som kan endre pH (stort sett syre/base-tilsetting)
Hilsen Anders

Takk for veldig gode svar. Jeg har sett på bruksanvisningen og det står at det skal stå vått i væske med Ph 4.
Med en feilmargin på +/- 0,5 så blir det en veldig omtrentlig måling, men det får duge.

Hvor høyt opp i pris må man for å få en måler med god kvalitet?

Takk for veldig gode svar. Jeg har sett på bruksanvisningen og det står at det skal stå vått i væske med Ph 4.
Med en feilmargin på +/- 0,5 så blir det en veldig omtrentlig måling, men det får duge.

Hvor høyt opp i pris må man for å få en måler med god kvalitet?

Jeg vet ikke i detalj hva som finnes på markedet, men i jobbsammenheng bruker jeg et WTW 340-meter med en hamilton gel-elektrode. Dette ligger vel på rundt 20.000 samlet hvis ikke mer, og elektroden koster 3-4000. Dette meteret stoler jeg veldig på innen 0,1, og føler meg noenlunde trygg på innen 0,05. Men helt sikker er jeg ikke før jeg har samsjekket kalibreringen med tre-fire andre metere.
pH er lunefulle greier.

A

Det er helt riktig at RO-vann blir surere når det går i CO2-likevekt med atmosfæren. Den samme likevekten skjer i alt vann, men i RO-vann er det så lite mineraler (ioner) at det ikke er noen bufferevne som hindrer at det blir surt. Med en gang du tilsetter bufferpulveret vil denne sure effekten utliknes og bli ubetydelig.

Hvis RO-vann blir surere eksponert for vanlig luft, ned mot pH 5 etter hva jeg kan finne ut,
vil ikke det være et ideelt skyllevann, helt uten tilsetninger?

Hvis RO-vann blir surere eksponert for vanlig luft, ned mot pH 5 etter hva jeg kan finne ut,
vil ikke det være et ideelt skyllevann, helt uten tilsetninger?

Siden det er null bufferevne i RO-vann, vil pH i mesk være styrende. Hvis pH i mesk er ok, vil også skylling med RO være ok pH-messig(med forbehold om bittelitt pH-endring pga fortynning). Om mangelen på ioner er et problem, vet jeg ikke. Trolig ikke, så lenge ionesammensetningen ved kok sikres gjennom evt. tilsettinger. Men merk at likevekten (og dermed pH) vil være svært annerledes i så varmt vann - men jeg har ikke regnet på det. Mesk-pH vil fortsatt være styrende.

A

Sist redigert:
Tilbake
Topp