Kalsiumklorid, flaket vs flytende.

Jeg bruker også en knarkervekt og siden jeg må veie humle og sulfat så er det mindre stæsj å dra frem :) Men da var det avklart, x3 når det er gram. Mange takk folkens, setter pris på det.
 
Det var da et pessimistisk anslag ;).

5 gram pr brygg = 200 brygg på en kilo. Og brygger du mye NEIPA, går det fort en god del mer :p.
Brygger batcher på 12,5 liter, så du kan halvere mengden, altså 400-500 brygg. Men du har rett! Jeg har til jeg skal pensjonere meg, og jeg håper jeg lever så lenge at jeg får virkelig nyte pensjonen! :cool:
 
Hei
Jeg burde lest denne tråden før. Vi brygget lørdag, og skulle for første gang prøve å vannjustere. Vi lurte veldig på hvordan vi skulle oversette 2g cacl til væsken med 33%, og endte opp med å regne grassat feil. Det er flaut å si, men vi slo oppi over en dl i et 25 liters brygg. Etter halvannet døgn er det ingen gjæringsaktivitet - det trenger selvfølgelig ikke ha en sammenheng. Vi fikk også veldig mye høyere SG/OG enn forventet. Er det håp for brygget? Vil en sånn saltmengde ødelegge smaken (lyst ale). Er det derfor det ikke gjærer?
 
Sist redigert:
Hei
Jeg burde lest denne tråden før. Vi brygget lørdag, og skulle for første gang prøve å vannjustere. Vi lurte veldig på hvordan vi skulle oversette 2g cacl til væsken med 33%, og endte opp med å regne grassat feil. Det er flaut å si, men vi slo oppi over en dl i et 25 liters brygg. Etter halvannet døgn er det ingen gjæringsaktivitet - det trenger selvfølgelig ikke ha en sammenheng. Vi fikk også veldig mye høyere SG/OG enn forventet. Er det håp for brygget? Vil en sånn saltmengde ødelegge smaken (lyst ale). Er det derfor det ikke gjærer?
Sånn jeg forstår det har dere da en konsentrasjon på ca. 400 ppm Kalsium og 700 ppm Klorid. Ifølge "Water" i Brewing Elements-serien kan Kalsium over 150 ppm gi en mineral-aktig smak, men ellers ikke være så ille. Klorid over 100 kan ruste metallutstyr, over 200 påvirker klarhet og kropp, over 400 påvirke smak og over 500 kan redusere gjæringa. Så uten å ha prøvd det, eller lest om noen som har prøvd det, så sier i hvert fall læreboka at ja, det kan være derfor gjæringa går sakte, og ja, det vil påvirke smaken. Men det er ikke helt tydelig for meg at den vil være udrikkelig. Har du smakt på vørteren?
 
Takk for godt og grundig svar. Ja, smakte på vørteren da vi tappet i gjæringsfat, og den umiddelbare tanken var at vi håpte øllet ble bedre enn vørteren…
Etter å ha diskutert frem og tilbake i dagslys, heller vi vel mot å slå ut dette brygget og prøve på nytt - istedenfor å vente fire uker og se.
 
Takk for godt og grundig svar. Ja, smakte på vørteren da vi tappet i gjæringsfat, og den umiddelbare tanken var at vi håpte øllet ble bedre enn vørteren…
Etter å ha diskutert frem og tilbake i dagslys, heller vi vel mot å slå ut dette brygget og prøve på nytt - istedenfor å vente fire uker og se.
Har dere mangel på gjæringskar og flasker? Jeg ville nok latt det stå tida ut, men det er jo selvsagt helt opp til dere.
 
Tilbake
Topp